جامعه اطلاعاتی آمریکا: کرونا سلاح بیولوژیکی چین نیست

نتیجه تحقیقات جامعه اطلاعاتی آمریکا نشان می‌دهد که ویروس کرونا با هدف استفاده به عنوان یک سلاح بیولوژیکی منتشر نشده است.

جامعه اطلاعاتی آمریکا: کرونا سلاح بیولوژیکی چین نیست

به گزارش واشنگتن پست، جامعه اطلاعاتی آمریکا احتمال اینکه ویروس کووید-۱۹ که بیش از ۴ میلیون انسان را در جهان کشته است، به عنوان یک سلاح بیولوژیکی چین توسعه یافته باشد را رد کرده‌ است.

آنها همچنین نتوانستند درباره منشا این ویروس هم به یک اجماع برسند.

خلاصه‌ای از گزارش طولانی که نهادهای اطلاعاتی آمریکا به جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا ارائه داده‌اند، همچنان انگشت اتهام را به سمت دولت پکن گرفته‌اند که اجازه تحقیق جامعه جهانی درباره منشا این ویروس را نمی‌دهد و در برابر اشتراک اطلاعات مربوطه مقاومت می‌کند و دیگر کشورها از جمله آمریکا را به خاطر این همه‌گیری مورد سرزنش قرار می‌دهد که نزدیک به ۶۳۵ هزار آمریکایی را به کام مرگ کشانده است.

بر اساس ادعای جامعه اطلاعاتی آمریکا، "این اقدامات تا حدی عدم قطعیت خود دولت چین در مورد این که تحقیقات می‌تواند به چه منجر شود را نشان می‌دهد، و همچنین نگرانی از این که جامعه بین‌المللی از این مساله برای اعمال فشار سیاسی بر چین استفاده می‌کند."

به گفته دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا، دو فرضیه اصلی در این گزارش مطرح شده است، اینکه ویروس از حیوانات به انسان منتقل شده و در یک فرایند طبیعی از کنترل خارج شده است، یا از آزمایشگاه تحقیقاتی در چین فرار کرده است. آژانس ها نتیجه گرفتند که هر دو نظریه محتمل است.

این اظهار نظر نشان می دهد که جامعه اطلاعاتی آمریکا نتوانسته است درباره منشا این ویروس به یک نتیجه واحد برسد.

در خلاصه این گزارش آمده است که سازمان‌های اطلاعاتی به این نتیجه رسیدند که دولت چین قبل از شیوع اولیه "پیش آگاهی" از این ویروس نداشت. بیشتر آژانس‌هایی که شواهد را بررسی کردند با "اطمینان کم" ارزیابی کردند که احتمالاً ویروس "مهندسی ژنتیک" نشده است.

این گزارش نشان می‌دهد که نهادهای اطلاعاتی همیشه با یکدیگر موافق نیستند و گاهی اوقات با درجه اطمینان متفاوتی به نتیجه می‌رسند. این وظیفه شورای اطلاعات ملی است، نهادی که اطلاعات ۱۹ سازمان جاسوسی را هماهنگ می‌کند، تا بتواند دیدگاه جامعه اطلاعاتی را ارائه دهد.

چهار آژانس و شورای اطلاعات با "اطمینان کم" ارزیابی کردند که این ویروس "به احتمال زیاد ناشی از تماس طبیعی" با یک حیوان آلوده یا ویروس پیش‌ساخته است.

از سوی دیگر، یک آژانس با "اطمینان متوسط" ارزیابی کرد که نخستین آلودگی انسانی "به احتمال زیاد نتیجه یک حادثه مرتبط با آزمایشگاه بوده است که احتمالاً شامل آزمایش، دست زدن به حیوان آلوده یا نمونه برداری توسط موسسه ویروس شناسی ووهان بوده است."

نظریه نشت آزمایشگاهی مختلف است. به عنوان مثال، ویروس می‌تواند ناآگاهانه به عنوان بخشی از مجموعه‌ای از نمونه‌های ویروس به آزمایشگاه آورده شده و یک کارگر آزمایشگاه را آلوده کرده باشد؛ سپس او هم آن را در ووهان پخش کرد.

یا می‌تواند شامل یک آزمایش مخفی باشد که مقامات چینی قاطعانه وجود هرگونه ویروس در آزمایشگاه‌های خود پیش از شیوع را رد کرده‌اند.

منبع: ایرنا

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • کاربر ناشناس
    0

    مال چین نیست مال خودمونه بیل گیتس جون زحمتش رو کشیده واکسن هاش رو هم قبلش تولید کردیم که قشنگ تجارت مرگ راه بندازیم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها