نتایج پژوهش‌های تازه نشان می‌دهد

همدستان خاموش و خونسرد یک قاتل / اگر علایم کرونا ندارید، دلیلی بر اینکه مبتلا نباشید، نیست

میلیون ها هموطن ما بی آنکه هیچ علامتی داشته باشند و در سلامت کامل، ناقلان خاموش ویروس کرونا هستند اما متاسفانه بدون هیچ ماسک و فاصله ای، با غرور ناشی از احساس روئین تنی نسبت به بیماری، همکار خونسرد این ویروس قاتل هستند.

همدستان خاموش و خونسرد یک قاتل / اگر علایم کرونا ندارید، دلیلی بر اینکه مبتلا نباشید، نیست

به گزارش خبر فوری ، در خبری که بر اساس مطالعات جدید دانشمندان درباره ویروس کووید 19 منتشر شد ( اینجا بخوانید)، مشخص شده است که بیش از ۳۵ درصد مبتلایان به این ویروس، بدون علامت هستند اما می توانند ناقل بیماری باشند. برآوردهای اولیه نشان می‌داد که تنها چهار درصد مبتلایان بی نشانه هستند اما اکنون این عددِ ۳۵ درصد، زنگ خطری جدی است برای جامعه تا نحوه مواجهه اش با این بیماری را بهتر مدیریت کند.

از سوی دیگر بنابر اعلام دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی و عضو ستاد ملی مقابله با کرونا، ۴۰ تا ۵۰ درصد ایرانی ها تا امروز کرونا گرفته اند ( اینجا بخوانید).

با عطف به دو خبر فوق، ابتدا نگاهی بیاندازیم به آمار تا اعداد بتوانند ذهنمان را در نتیجه گیری ها برای رسیدن به جمع بندی کمک کنند. بر اساس آمار فوتی ها و ابتلاها که دیروز 23 مرداد منتشر شد ( اینجا بخوانید) و بر مبنای آمار رسمی وزارت بهداشت از ابتدای آمار گیری کرونا تا کنون، جدول زیر را می توان در نظر گرفت:

ردیف

موضوع

تعداد

1

جمعیت ایران

83,000,000

2

مجموع کل بیماران تشخیص داده شده

4,389,086

3

مجموع بهبود یافتگان

3,700,828

4

مجموع فوت شدگان

97,208

5

۵۰ درصد ایرانی ها که گفته می شود کرونا گرفته اند

41,500,000

6

۳۵ درصد مبتلایان که ناقلان بی علامت هستند

14,525,000

واضح است که اعداد مربوط به دو ردیف 5 و 6، دقیق نیستند و بر اساس برخی معیارهایی هستند که نمی توان آنها را صددرصد یقینی دانست، با این حال می توانند تقریبهای خوبی به دست دهند.

حدود 14 میلیون نفر از 41 میلیون مبتلا، هیچ نشانه ای نداشته اند. یعنی در عین حالی که کرونا گرفته اند، اما علامت مشخصی از قبیل، سرفه، بدن درد، تب، تنگی نفس یا علامتهای مشابهی که ممکن است هر شخصی شک کند که مبتلاست، نداشته اند. اما موضوع غم انگیز آن است که این 14 میلیون می توانسته اند ناقل بیماری باشند.

3 سال پیش که سرماخوردگی، بیماری عادی ای بود و نسخه مرگبار کووید 19 از بیماری های تنفسی هنوز عالمگیر نشده بود، به یاد داریم که برخی افراد زیاد سرما می خوردند بعضی کم. برخی شدید، برخی ضعیف. برخی طولانی، برخی کوتاه. برخی حتی مدعی بودند سالهاست که سرما نخورده اند. یعنی ژنتیک و بدن‌های گوناگون، واکنشهای متفاوتی به ویروس سرماخوردگی داشتند. در نوع ویروس کرونا هم گویا ژنتیک در نحوه واکنش بدن بسیار موثر است.

دوستی می گفت با همکارش در یک ماشین به محل کار می رفتند و ماسک هم نمیزدند. همکارش کرونا می گیرد و مریض می شود و خوب میشود و در عین حال با دوست من در ارتباط نزدیک در یک ماشین بوده، اما دوستم هیچ علامت مریضی در خودش نمی یابد و تاکنون هم مریض نشده است. این تجربه شخصی را شاید شما هم به نوع دیگری داشته باشید.

بیشتر ابهام افراد و نیز اینکه هنوز عده ای با وجود این همه مرگ و میر، در برابر ماسک مقاومت می کنند و فاصله ها را رعایت نمی کنند احتمالا همین باشد. این افراد یا خودشان جزء آن 14 میلیون هستند یا اطرافیان نزدیکشان که همچنان مقاومت دارند و این مقاومت را نمی توان همواره بر اساس لجاجت ناشی از تفکرات غلط پنداشت و چه بسا ریشه در تجربه های شخصی شان در مواجهه با ویروس، داشته باشد.

به طور مثال این مداح را ( اینجا ) ببینید که مدعی است دو سال است بدون رعایت کردن مسائل بهداشتی، مداحی می کند و اگر کرونا جدی بود باید امروز برای او دومین سالگرد فوت می گرفتند. شاید او یکی از 14 میلیون ناقل بی علامت و البته سالم باشد.

یا افرادی هستند که مدعی اند با خوردن لیموسنگی و داروی امام کاظم و ... در برابر ویروس روئین تن شده اند و حتی بدون ماسک هم کرونا نگرفته اند.

این افراد باید بدانند که اگرچه بنابر ژنتیک (نه لیموسنگی و یا نظرکردگی) بدنشان در برابر ویروس مقاوم است اما شاید در برابر واریانت های (سویه های) جدید ویروس مقاوم نباشند. کما اینکه در خصوص کرونای دلتا دیدیم که سرایت و فوتی بسیار بیشتر شد. ثانیا، اگر هم مقاوم باشند اما آنها می توانند ناقلان بی علامت کرونا به دیگر افراد آسیب پذیر باشند. آسیب پذیرها هم می توانند حتی جوانان بدنساز ( اینجا بخوانید) و ورزشکار باشند اما ژنتیک آنها، در برابر ویروس، واکنش مرگبار دارد. بدین ترتیب این افراد خواهی نخواهی، می شوند قاتلان خاموش دیگر افراد. به لحاظ دینی و اخلاقی این 14 میلیون در برابر دیگران مسئول ترند چون نه تنها برخی شان ماسک نمی زنند بلکه دیگران را هم به رعایت نکردن تشویق می کنند.

اگر از 41 میلیون مبتلا، این 14 میلیون بی علامت را کم کنیم می شود 27 میلیون. از این تعداد 97 هزار نفر فوت کرده اند. حدود 3 میلیون و 700 هزار نفر پس از درمان بهبود یافته اند و بنابر این حدود 23 میلیون نفر کرونای با علامت گرفته اند و خوب شده اند. حالا شدید یا ضعیف مبتلا شده اند، اما علائم داشته اند. اینها نیز می توانند مدعی باشند که کرونا نمی تواند زمین گیر کند آدمی را و به مرگش منتهی شود.

اما داستان اصلی کرونا، قصه بهبود یافتگان و بی علامتها نیست، داستان بر سر میلیونها انسانی است که به محض دریافت کرونا، ممکن است بمیرند. بیشتر تلاش ها این است که علی الخصوص به آنها ویروس نرسد که مرگ، ناگزیر است برای‌شان.

خلاصه اینکه، شاید شما جزء 14 میلیون ناقل بی علامتِ سالم و یا 23 میلیون ناقل با علامت باشید، هر چه هست ماسک و فاصله اجتماعی را رعایت کنید تا در برابر وجدانتان، همدستان خاموش و خونسرد ویروس کرونای قاتل نباشید.

منبع: خبرفوری

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 11
  • ایرانی
    0

    از خود دکتر مردانی در پمپ بنزین فیلمش اومده که ماسک نزده اپل خودشون رعایت کنن بعد به مردم بگن.........

    نظرات شما -
    • دهقان
      0

      این ماسک زدن را که میگن برای فضا های بسته است نه فضای باز. جالبه که ما مردم وقتی بیرون هستیم ماسک میزنیم وقتی میریم خونه همدیگه ماسک ها را برمی‌داریم و هنوز بعد یک سال و نیم این مورد به مهمی را رعایت نمیکنیم. این مورد را خیلی دیدم

    • به ایرانی
      0

      چرت نگوو توهم یکی ازاونایی که ماسک نمیزنی یاخدا نزنی ولی اگه نمیزنی مواظب اه افرادیو که الوده کردی دامنتو نگیره

    • واکسن دشمن
      0

      ایشون مثل سایر مقامات ارشد بهترین نوع واکسن را تزریق فرموده اند ، مردم معمولی فکر کلاه خودشان باشند تا باد آنرا نبرد

    • ایرانی
      0

      از جمله مسئولین از ما بهترون هستند که فایزر زدن.

  • حمید
    0

    درست و بجا. امید که این برآوردها گروهی خود به خواب‌زده را بیدار کند.

  • قلندر واقعی
    0

    جناب رییس‌جمهور دستور دهید کسانیکه ماسک نمی زنند را دستگیر و جریمه نقدی یا شلاق جایگزین ندادن جریمه باشد اینها فقر فرهنگی دارند و با این کارشان قاتلین زنجیره ای خیلی‌ها هستند

    نظرات شما -
    • متفاوت
      0

      قلندر ازقدیم جاش توی غار بوده،حالا اومدی به رئیس جمهور دستور میدی؟!!!

    • reza
      0

      قلندر اول بگو ماسک رایگان توزیع کنند

  • معین
    0

    بهتره برید توی یوتیوب راجب ماسک تا چه حد جلوی ویروس رو میگیره تحقیق کنید تا دیگه هر چرت وپرتی رو باور نکنید شما اگه شش لایه ماسک بزنی تازه میتونی جلوی ویروس رو بگیری

  • reza
    0

    خب 85 درصد اکی هستند اون 15 درصد هم شد واکسن میزنیم نشد میمیرن و من الله توفیق

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها