رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیة اللّه:

وزارت بهداشت با تزریق این واکسن کرونا به نوجوانان موافقت کرد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیة اللّه از نتایج فاز نخست کارآزمایی بالینی واکسن نورا خبر داد و گفت: وزارت بهداشت با تزریق این واکسن به گروه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال موافقت کرده است.

وزارت بهداشت با تزریق این واکسن کرونا به نوجوانان موافقت کرد

حسن ابوالقاسمی امروز در نشست خبری پایان فاز یک کار آزمایی بالینی واکسن نوترکیب نورا اظهار کرد: فاز اول کارآزمایی بالینی این واکسن با ۷۰ داوطلب به پایان رسیده است. ما واکسن نورا را در سه دوز یک، ۲۱ و ۳۵ به داوطلبان تزریق کردیم.

او ادامه داد: نتایج اولیه کارآزمایی بالینی واکسن نورا نشان داد که عوارض خاصی در داوطلبان کارآزمایی بالینی از حاصل تزریق سه دوز بروز نکرده است و بیماران به جز علائم اولیه و طبیعی واکسن مانند درد و تب خفیف، علائم دیگری نداشتند.

ابوالقاسمی بیان کرد: طبق مشاهدات واکسن نورا کم عارضه بوده و عوارض درجه ۳ و ۴ ناشی از واکسن کرونا، در داوطلبان کارآزمایی بالینی واکسن نورا مشاهده نشده است.

او افزود: فاز اول تست انسانی این واکسن، با تزریق به رده سنی ١٨ تا ۵٩ سال سپری شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیة اللّه درباره تزریق واکسن نورا به نوجوانان گفت: با وزارت بهداشت مذاکراتی برای تزریق واکسن کرونا به افراد ۱۲ تا ۲۰ ساله داشتیم و موافقت‌های اولیه صورت گرفته است. امیدواریم کمیته اخلاق هم با تزریق واکسن به این گروه سنی موافقت کند.

او ادامه داد: باید توجه داشت برنامه هایی برای بازگشایی دانشگاه‌ها و مدارس در نظر گرفته شده است اما این گروه سنی می‌توانند ناقلان بی‌علامت کرونا باشند و بیماری را به افراد مسن منتقل کنند.

ابوالقاسمی افزود: مقرر شده است تا کارآزمایی بالینی برای تزریق واکسن به سنین ۱۲ تا ۱۸ سال انجام شود. بر اساس مطالعات انجام شده تاکنون، تزریق واکسن نورا به نوجوانان مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما همه اینها نیازمند انجام کارآزمایی بالینی و ارسال نتایج تحقیقات به وزارت بهداشت و اخذ مجوز است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیة اللّه گفت: این بیمارستان به عنوان یکی از پنج بیمارستان بزرگ کشور، با اجرای طرح سلول‌های بنیادی، استفاده از پلاسمای بهبودیافتگان و شیوه‌های مختلف درمانی، مرگ‌ومیر را ۲ تا ۴ درصد با فعالیت‌هایی که در زمینه درمانی انجام داده نسبت به مراکز دیگر کاهش داده است.

او افزود: استفاده از کورتون در دستورالعمل درمانی و استفاده از ظرفیت دانشجویان و محققان برای پیدا کردن روش‌های درمان و پیشگیری، از جمله اقدامات انجام‌ شده بود. ما کارخانه واکسن‌سازی نداشتیم اما دغدغه محققان ما در دانشگاه این بود که کنار کارهای درمانی باید به فکر پیشگیری باشیم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بقیة اللّه گفت: پیشگیری در یک بُعد با طرح شهید سلیمانی پیش می‌رفت اما دانشگاهی نداشتیم که برای محققان خود امکانی فراهم کند تا روی ویروس برای ساخت واکسن کار کنند. تحقیقات این دانشگاه برای طراحی واکسن از اسفندماه، شروع شد.

ابوالقاسمی ادامه داد: اواخر سال گذشته، نتایج تست‌های حیوانی و گزارش پیش بالینی را به وزارت بهداشت دادیم، درنهایت سازمان غذا و دارو و کمیته اخلاق به ما اجازه دادند فاز یک را آغاز کنیم. واکسن نورا پروتئینی و نوترکیب است و در فاز یک، عوارض آن سنجیده شد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها