چگونه استحکام استخوان‌ ها افزایش می‌یابد؟

نانو فناوری با کمک قابلیت‌هایی که به مواد می‌بخشد، در حوزه پزشکی کاربردهای گسترده‌ای یافته و بافت‌های سخت بدن مانند دندان و استخوان را مستحکم می‌کند.

چگونه استحکام استخوان‌ ها افزایش می‌یابد؟

یکی از چالش‌های حوزه پزشکی، ارائه راهکار درمانی مناسب شکنندگی و استحکام اندک اندام‌های سخت بدن انسان از جمله دندان یا استخوان‌ است. آسیب‌های ایجاد شده در اثر شکستگی یا پوکی استخوان، چالشی بزرگ برای بیماران است که تا پیش از ورود فناوری نانو به این عرصه، راه‌کارهایی چون استفاده از بافت‌های کاشتنی یا مواد جایگزین استفاده می‌شد.

اما این روش‌ها با وجود مزیت‌ها و کمک‌رسانی که به بیمار داشتند، چندان بی عارضه و آسیب نبوده و ناسازگاری با بدن، برخوردار نبودن از انعطاف و کارایی کافی از مهم‌ترین مشکلاتشان بود.

ریزذره‌ها و استحکام بافت‌ها

یکی از راه‌کارهای نوآورانه ای‌که در سال‌های اخیر به کمک بیماران درگیر با عارضه‌های استخوانی آمده استفاده از سیمان‌های استخوانی است.

در حالی که کاربرد سیمان‌ استخوانی به بیش از نیم قرن پیش بازمی‌گردد، استفاده از نانوفناوری در این محصول رایج شده است و فضای خالی درون استخوان‌ها و پروتزها نقشی مهم در کارایی و استحکام بافت استخوانی ایفا می‌کند. این محصول با استفاده از خواص نانوپلیمرها، به عنوان آغازگر و یک مایع تثبیت کننده که با یکدیگر مخلوط شده استحکام می‌یابند، ساخته می‌شود.

از این ماده می‌توان برای افزایش استحکام و ایمنی استخوان، بیماران نخاعی و درمان شکستگی های ناشی از پوکی استخوان استفاده کرد. بسیاری از کشورها در حال حاضر این محصول را توسعه داده‌اند و نیمی از درمان‌های استخوانی و دندانی با پروتزهای پرکننده انجام می‌شود.

فناوری نانو در این محصول به تازگی وارد شده است و در کنار تعدادی معدودی از شرکت‌های آمریکایی و اروپایی که این محصول را تولید می‌کنند، توسعه طرح‌ها و محصولات با بومی سازی فناوری آن در کشورمان توسط شرکت‌های دانش‌بنیان نانویی آغاز شده است.

حمایت طرح‌های فناورانه

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، با برگزاری رویدادهای چالشی و رقابتی برای ارائه طرح‌های فناورانه توسط ستادها، زمینه را برای توسعه تولیدات دانش‌بنیان ایران‌ساخت به ویژه در حوزه نانوفناوری فراهم کرده است؛ ساخت مواد سیمانی و بافت‌های استخوانی با کمک فناوری نانو، یکی از همین زمینه ها به شمار می‌رود و ستاد توسعه فناوری نانو، حمایت از ایده‌پردازان فعال در این حوزه را محور قرار داده است.

شرکت‌های دانش‌بنیان و ایده‌پردازان فعال در حوزه نانومواد استخوانی، توسط ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت می‌شوند تا تولیدات این حوزه توسعه پیدا کند. بر همین اساس تا کنون بیش از ۲۰ ارائه فناورانه در قالب محصول، طرح پژوهشی و نمونه اولیه دریافت شده است.

طرح‌های مفهومی دریافتی توسط گروهی تخصصی مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند و پس از پایان مدت زمان تعیین شده، ایده‌ها و طرح‌های برگزیده برای تولید محصول اولیه مورد حمایت قرار می‌گیرند. ساخت نمونه اولیه پس از انتخاب طرح در مدت زمان ۳ ماه صورت می‌گیرد. علاقمندان می‌توانند طرح‌های نوآورانه خود تا پایان مردادماه سال جاری و بر اساس محورها و الگوهای ارائه شده به ستاد توسعه فناوری نانو معاونت علمی و فناروی ریاست جمهوری ارائه کنند.

منبع: ایرنا

4167

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها