یک متخصص داخلی و فوق تخصص کلیه، پیوند و دیالیز:

ابتلا به کرونا در برخی موارد منجر به نارسایی حاد کلیه می‌شود

یک متخصص داخلی و فوق تخصص کلیه، پیوند و دیالیز گفت: ویروس کرونا نه تنها سیستم تنفسی، ریه و گوارش را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد بلکه ممکن است به نارسایی حاد کلیه در افرادی که بیماری کووید ۱۹ آنها شدید است، نیز منجر می‌شود.

ابتلا به کرونا در برخی موارد منجر به نارسایی حاد کلیه می‌شود

لیلا محمودنیا اظهار داشت: ابتلا به ویروس کرونا عوارض بی شماری را برای مبتلایان به این ویروس به همراه دارد اما افرادی به نارسایی حاد کلیه دچار می‌شود که ،بیماری آنها شدید است و در بیمارستان بستری می‌شوند.

وی ادامه داد: نکته مثبت این عارضه این است که پس از بهبودی بیماری و مرخص شدن فرد از بیمارستان ،کارکرد کلیه قابل بازگشت است و مشکل برطرف می‌شود اما نکته منفی اینکه برخی بیماران کرونایی که دچار نارسایی کلیه می‌شوند به حدی این عارضه برای آن شدید است که گاهی مجبور به دیالیز می‌شوند.

محمودنیا توصیه کرد: چنانچه بیماران مبتلا به کرونا پس از آنکه از بیمارستان مرخص شدند، دچار ناراحتی ادراری و کلیه شدند به کلینیک‌های سرپایی مراجعه کرده و مشکل را رها نکنند تا در آینده برای آنها مشکل‌ساز نشود.

این متخصص داخلی در ادامه اختلالات در کنترل فشارخون را از دیگر عوارض ابتلا به کرونا عنوان کرد و گفت: در این حالت ممکن است افرادی دچار فشار خون بالا شوند و عده‌ای دیگر افت فشار خون را تجربه کنند.

محمودنیا افزود: بیماران بهبودیافته از کرونا ممکن است تا چند ماه با این مشکل درگیر باشند از همین رو ضروری است تا به پزشک خود مراجعه کنند و دوز قرص‌های مربوط به فشار خون را اصلاح کنند تا با مشکلی مواجه نشوند.

وی با توصیه نسبت به رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، خاطر نشان کرد: رفتارهای این ویروس تاکنون نشان داده که عوارض متعدد و پیچیده‌ای دارد و برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری می‌طلبد تا همه افراد جامعه پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

نارسایی کلیه به معنی کاهش شدید عملکرد کلیه است که به ۲ نوع مزمن و حاد تقسیم می‌شود.

کلیه نقش مهمی در دفع مواد زائد، تعادل آب و الکترولیتها در بدن دارد.

کاهش شدید ادرار، تجمع اوره، افزایش حجم بروم سلولی و ادِم از علائم نارسایی حاد کلیه به شمار می‌رود.

منبع: ایرنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها