سقط سالانه 300 هزار جنین در کشور

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با بیان این‌که طرح غربالگری ناباروری در ۶ شهر کشور به‌صورت پایلوت در دست اجراست، گفت: سالانه ۳۰۰هزار مورد سقط جنین غیرقانونی در کشور انجام می‌شود.

سقط سالانه 300 هزار جنین در کشور

دکتر سید حامد برکاتی در یک روم با موضوع کاهش جمعیت در ایران در کلاب هاوس در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم درباره آمار سقط جنین در کشور اظهار کرد: سه نوع سقط جنین وجود دارد که شامل سقط‌های قانونی، جنایی و خودبه‌خودی است.

وی افزود: سالانه حدود 12 هزار درخواست برای سقط جنین قانونی به پزشکی قانونی ارسال می‌شود که از این تعداد، بر اساس استانداردهای موجود، کمتر از 9000 سقط قانونی با تشخیص پزشکی قانونی و بر اساس قوانین کشور انجام می‌شود.

برکاتی ادامه داد: در وزارت بهداشت درباره سقط جنایی که غیرقانونی است بررسی‌هایی صورت گرفته است که آمارهایش در حال نهایی‌سازی است اما آخرین برآوردی که از سقط جنین غیرقانونی داریم این است که سالانه بیش از 300 هزار سقط جنین غیرقانونی در کشور انجام می‌شود که مدیریت آن، چندوجهی و به‌عهده ارگان‌های مختلف از جمله وزارت بهداشت است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت در پاسخ به این سؤال که «آیا تعداد مراکز درمان ناباروری در کشور می‌تواند پاسخگوی نیاز زوجین نابارور باشد؟» بیان کرد: در زمان حاضر نزدیک به 100 مرکز درمان ناباروری در کشور داریم که مراکز سطح 3 هستند و خدمات تخصصی و پیشرفته به زوجین نابارور ارائه می‌کنند.

وی ادامه داد: نیازی که احساس می‌شود، برای مراکز سطوح پایین‌تر است یعنی نیاز به مراکزی داریم که متخصصین زنانی که دوره‌‌های کوتاه‌مدت گذرانده‌اند در سطوح پایین‌تر خدمات درمانی ارائه کنند تا زوجین نابارور زودتر غربالگری و شناسایی شوند و بتوانند با خدمات درمانی ابتدایی‌تری موفق به باروری شوند.

اجرای پایلوت برنامه غربالگری ناباروری در 6 شهر کشور

برکاتی افزود: برنامه غربالگری ناباروری و ادغام آن در نظام شبکه در دست اجراست و شاخص‌های آن در حال بارگذاری در سامانه سیب است، در 6 شهرستان به‌صورت پایلوت این طرح اجرا می‌شود و مراکز سطح یک و دو نیز در حال گسترش است و دوره‌های کوتاه‌مدتی تعریف شده است تا در شهرستان‌های کشور که جمعیت زیادی ندارند و نیازی نیست که مراکز فوق‌تخصصی را در آنها تأسیس کنیم، با سطح‌بندی تعریف‌شده بتوانیم خدمات تشخیصی زودهنگام و درمانی را به زوجین ارائه کنیم.

وی با اشاره به این‌که مجلس شورای اسلامی در طرح تعالی منابع مورد نیاز برای افزایش جمعیت را در نظر گرفته است؛ اظهار امیدواری کرد که با اجرای این طرح بتوان مشکل کاهش جمعیت را رفع کرد.

تغییر دستورالعمل‌های مرتبط با تحدید جمعیت

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری بر افزایش جمعیت کشور تصریح کرد: ما از سال 96 دستورالعمل‌هایی را که در جهت تحدید جمعیت نوشته می‌شد تغییر داده و ابلاغ کرده‌ایم، در خصوص دستورالعمل‌های غربالگری نیز تغییراتی صورت گرفته است که تا چند ماه دیگر ابلاغ می‌شود اما باید توجه داشت که تنها متولی حوزه جمعیت وزارت بهداشت نیست و در طرح تعالی در مجلس شورای اسلامی، به سایر مباحث نیز پرداخته شده است.

وی یادآور شد: بحث جمعیت دو بال دیگر نیز دارد که یکی شرایط فرهنگی و دیگری بخش اقتصادی است؛ من فکر می‌کنم نهادهای فرهنگی و اقتصادی در جهت افزایش جمعیت آن‌طور که باید، عمل نکرده‌اند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • احمد
    0

    خروجی مملکتی که تمامیت خواه ها ساختن و با نهایت بی شرمی اسمش رو گذاشتن مملکت امام زمان!!!!!!!!!!!!!

  • احمد
    0

    خروجی مملکتی که تمامیت خواه ها ساختن و با نهایت بی شرمی اسمش رو گذاشتن مملکت امام زمان!!!!!!!!!!!!! حالا مقایسه ش کنید با قبلش که مملکت به اصطلاح طاغوت بود ...

  • امیر
    0

    از ته دل می گویم ای کاش مادرم مرا نیز سقط میکرد در کشوری که عاقبتی درآن نیست ماندن عذابه

    نظرات شما -
    • سید محسن موسوی
      0

      بسمه تعالی لطفا شما کتابهای دینی مثل کتب شهید مطهری وغیره زیاد بخونید یا مستند زندگی پس از زندگی شبکه چهار را ببینید تا دیدگاهتون به زندگی درست بشه

    • برديا
      0

      خدا باعث و باني فقر مردم رو نابود کنه

  • ارش
    0

    اینها همه از برکات است که چهل سال داره بر کشور فرود میاد!!!

  • تک زیستی آرزوی جوانان
    0

    ۳۰۰ هزار سقط جنین درکشور ناچیز است باید سالانه بیش از ۱/۵ میلیون سقط جنین باشد . وزارت بهداشت صرفا برحسب وظیفه ذاتی وزارتخانه وبدون توجه به خدماتی که دولتها به خانواده ها میدهند آمار ارائه میکند . همیشه آقایان یک روی سکه را می بیننداما از روی دیگر سکه غافل هستند . من اعتقاد عجیبی دارم که دردوره نظام شاهنشاهی یک شعار معروفی بود که گفته میشد فرزند کمتر -زندگی بهتر -هنوز یادم هست که این شعار نتوانست تاثیر خودش را درجامعه بگذارد زیرا اکثر مردم سواد علمی واجتماعی وبه نظام مدیریت خانواده آشنا نبودند . درد ورنج زندگی را تحمل میکردند واکثر ناملایمات زندگی را ریشه یابی نمیکردند . شاهد بودید که خانواده ایی صاحب بیش از ۸ فرزند بود همان فرزندان که پدران میان سال امروز ما هستند از درد ورنج نداری شکایتهای فراوانی دارند که دربیان خاطراتشان راحت میتوان به مفهوم واقعی رنج زندگی پی برد. اما امروز همان رنج دیدگان دراداره زندگی به ۴ فرزند اکتفا کردند وهم اکنون نزاع برسر ناتوانی دراداره زندگی آنان به اوج خود رسیده است کافیه یک سری به دادگاه های خانواده ، اردوگاههای ترک اعتیاد، همنشینی با فقرا ودرد مندان جامعه داشته باشید به همه آن چیزی که من فکر میکنم شما هم به آن خواهید رسید . عدم توفیق سفارشات برخی بزرگان کشور درتبلیغ باروری هم همین موضوع است . دولت ها نسبت به خدمات بی تفاوت هستند هیچ راه کار عملی برای نسلی که بناست اداره کشور را برعهده بگیرد دربرنامه های خود ندارند .

  • خ
    0

    جدی میگید ببخشید ادرسو محبت میکنید

  • زاهراوطن خواه
    0

    آیا دراین مملکت با این تورم افسار گسیخته وحقوق های ناچیز بیکاری فقر فساد دزدی و اختلاس مسئولین واعتیاد کسی رغبت میکند. که فرزند دار شود بدون هیچ حمایت. از طرف دولت. مرگ بر کسانی که باعث وبانی. این. زندگی. ننگین هستند

  • ناشناس
    0

    ای داد بی داد از این همه فلاکت هلاکت چون یک قشر خاص غیر از خودشان بقیه را نوکر رعیت وتوسری خور می خواهند که طرف زجر می کشد با هزینه های سر سام آور بچه بزرگ کند که عده‌ای تا روز قیامت آقای کنند و بقیه هم نوکر جیره خور آنها باشند وعذاب همیشگی بکشند تا دق مرگ شوند. با عقل ومنطق جور در نمی آید که بچه بزرگ کنی عاقبت ندارد مگر باباش آقا ها باشد واین هم اقازادگی کند.در غیر این صورت برای هر بلای بدبختی آماده شود.

  • ناشناس
    0

    الان اکثر جوانها که فشار اقتصادی روی انهاست می گویند کاش مادرانمان مارا سقط می کردند ببین چه برسر این جوانها امده در این چند سال که همچین حرفی به زبان می اورند تا مسولین در جنگ قدرت هستند جامعه داره نا امید و افسرده و به سمت بی خیالی نسبت به کشور و زندگی و همه چی داره می ره این خود از جنگ مستقیم دشمن بدتراست

  • ناشناس
    0

    خوب برین کاندو.. ها رو رایگان کنین :/

  • کیان
    0

    خوب اگر سقط هم نشه به همون اندازه طلاق اتفاق میفته تو مملکت خیانت و تنوع طلبی بیداد میکنه بعضی یک زن دارن دو سه معشوقعه

  • ذوالقرنین
    0

    موقعی دختر پسر می خوان ازدواج کنند فاصله سنی فرهنگ مادیات همه ابزار درامدی برا مشاوران ازدواج میشه قانون اسلام میگه دختر سی ساله حتی اجزه پدر هم برا ازدواج نمیخواد چون دیگه دیر شده واصلا فاصله سنی هم دیگه معنی نداره معلومه پسری که بدونه دیگه فرزندی در کار نیست میره بازار ازاد چون نه سن سال مطرحه نه تعهد ومسئولیت برا همینه در کلانشهر ها سن روابط خارج از قاعده شده 14 سال و به دنبال اون سقط جنین تو این مملکت دختر 18 ساله با پیرمرد هفتاد ساله میخوابه اما اگه گفتن ازدواج میگن تفاهم نیست مروجان فساد در لباس مشاوران ازدواج .دختر چهل ساله دنبال مرد 45 ساله می گرده .اون مرد باید خیلی بی مغز باشه که موقعی میوه وفرزندی نیست تن بده به این ازدواج

  • علی
    0

    چقدخوب. ایشالا جمعیت ایران بشه 30 میلیون. فقر هم کمتر میشه. آمین. بعضیا کارشناس نیستن الکی نظر میدن در مورد جمعیت.

  • نماینده ایرانیان
    0

    لطفا حداقل کاندوم بگذارید با احترام ممنون از خبر فوری ثبت لطفا

  • ممد
    0

    با آزمایش ژنتیک آلمانی نسل ایرانی رو کمکم دارن منقرض میکنن کسی هم چیزی نمیگه خدایا کجای،،

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها