آمانازی یا آمازون؟

آزاده عباس زاده

آمانازی یا آمازون؟

به مدیر عامل شرکت آمازون ؛ " جف بزوس " :

اخیرا در سایت آمازون انگلستان، تصویر پیراهنی مشاهده شده که بر رویش نوشته شده است:
" بیایید سندروم داون را منقرض کنیم "

صبر کنید؛ بگذارید اینگونه بگویم که به جای پیراهن سایز کوچک، سایز لارج فروخته نشده و به جای لباس صورتی، لباسی آبی به فروش نرفته است؛ ما با یک اشتباه لپی روبرو نیستیم.

دقیقا این اتفاق رخ داده است؛ در نقطه ای از این جهان و در کشوری با ادعای دفاع از حقوق بشر، بر روی پیراهنی برای فروش، شعاری با محتوای "دعوت به انقراض و نسل کشی انسانهای سندروم داون" درج شده است و روزهای متمادی ست که بر روی سایت شما که بزرگترین دارایی بین المللی تان است و از شمال تا جنوب کره ی زمین و از شرقی ترین کشورها تا غربی ترین ها، دیگر همه نام " سایت آمازون " به گوششان خورده ، همچنان وجود داشته است.

سوالی در اینجا به وجود میاید :
آقای مدیر عامل بزوس! در عبارت "حقوق بشر " که شعار دفاع از آن را گهگاه با خود حمل می کنید از منظر شما، این بشر چند کروموزوم باید داشته باشد تا بشر به حساب بیاید؟ آیا بشر ۴۶ کروموزومی تنها گونه ی انسان قابل دفاع است ؟
از چه جایگاهی و از کدامین زاویه ، در ابتدا نوشته شدن این جمله ی نفرت انگیز بر روی این پیراهن و سپس پذیرفته شدن اش در سایت مشهور شما شکل گرفته است؟ اعتماد به نفس تصمیم گروهی شما برای منقرض کردن انسانهای سندروم داون، منشا اش کجاست؟
قطعنامه ۲۱۷ سازمان ملل متحد در صبح دهم دسامبر سال ۱۹۴۸، یعنی حدود هفتاد سال قبل، و با توافق و رای مثبت ۴۸ کشور، تصویب شده و امروزه به " اعلامیه جهانی حقوق بشر " مشهور است، بنده بر طبق ماده هفتم همین اعلامیه بر علیه شما، به علت منتشر کردن جهانی تصویر پیراهنی با شعاری بر علیه انسان که به وضوح دعوت به " انقراض افراد سندروم داون کرده است " ،اعلام جرم می کنم:
بخش هایی از ماده ی ۷ ام " اعلامیه جهانی حقوق بشر " :

" ....و همه ی انسان ها محق به پاسداری و حمایت در برابر هرگونه تبعیض که ناقض این اعلامیه است میباشند...."

آقای مدیر عامل بزوس! عبارت " بیایید سندروم داون را منقرض کنیم "؛ که در سایت پربازدید آمازون مشغول به تبلیغ اش هستید :

---- بر علیه ماده ی ۱ ام و ۲ ام از اعلامیه ی جهانی حقوق بشر، کرامت و برابری انسانها را نقض می کند،
---- بر علیه مواد ۳ ام تا ۱۱ ام اعلامیه ی جهانی حقوق بشر، حق زندگی را زیر سوال میبرد.
---- بر علیه ماده ی ۱۲ ام تا ۱۷ ام، حقوق فردی را زیر سوال میبرد.

---- بر علیه ماده ی ۲۲ ام تا ۲۷ ام، حقوق اجتماعی و سلامتی فردی را زیر سوال میبرد.

بدین ترتیب جناب آقای جف بزوس؛ مدیر عامل محترم شرکت آمازون :
پیرو منتشر کردن تصویر پیراهنی با شعار " بیایید سندروم داون را منقرض کنیم " در سایت بسیار پربازدید شما" آمازون "، و متعاقب نقض دست کم ۲۰ ماده از ۳۰ ماده ی " اعلامیه جهانی حقوق بشر " مصوب سازمان ملل متحد و همچنین بر اساس ماده ی ۶ ام از همین اعلامیه به عنوان در درجه ی اول یک انسان و سپس به عنوان یک فعال حوزه ی افراد سندروم داون، بر علیه سایت جهانی و فراگیر شما به تمام سازمانهای مربوطه اعلام جرم کرده و خواهشمند است پاسخگو باشید.
بدیهی است کمترین انتظار ما حذف بسیار فوری تصویر این پیراهن از سایت آمازون و سپس عذرخواهی این شرکت از جامعه ی جهانی سندروم داون می باشد.

منبع: خبر فوری

70

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها