تهدید سلامت قلب با تاخیر در درمان دندان‌های پوسیده

یک متخصص درمان ریشه دندان گفت: در صورتی که دندانی خراب باشد و فرد اقدام به ترمیم آن نکند و یا با تاخیر به درمان دندان پوسیده روی بیاورد، امکان بروز عارضه قلبی وجود دارد.

تهدید سلامت قلب با تاخیر در درمان دندان‌های پوسیده

به گزارش خبر فوری به نقل از سلامت آنلاین، دکتر محمد اثنی‌عشری درباره نحوه اثرگذاری دندان پوسیده بر سلامت قلب، یادآور شد: ایجاد ضایعات مزمن در اطراف ریشه دندان که در اصطلاح عامیانه به آن کیست گفته می‌شود، آغاز اثرگذاری منفی این عوامل میکروبی و عفونی موجود در اطراف ریشه دندان است که با ورود آن از طریق جریان خون در سایر قسمت‌ها به ویژه در قلب و دریچه آن، اختلال ایجاد می‌کند. درواقع انتقال این عوامل میکروبی و عفونی از ریشه دندان به قلب، می تواند آغازگر اختلال در سلامت قلب باشد.

وی با اشاره به این که ممکن است عارضه قلبی در طی یک الی دو سال از زمان شروع یک پوسیدگی سطحی در دندان ایجاد شود، توضیح داد: این مشکلات در پی آسیب‌هایی که به انتهای ریشه دندان در این مدت می‌رسد به وجود می‌آید که معمولا در اثر مسواک نزدن، عدم رعایت بهداشت سطوح دندان و خوردن شیرینی زیاد، ایجاد می‌شود.

این استاد دانشگاه با تاکید بر معاینه دندان‌ها حداکثر سالی یکبار و همچنین جلوگیری از پیشرفت پوسیدگی دندان با ترمیم به موقع آن، گفت: همانطور که گفته شد این فرایند پوسیدگی دندان در طی یک الی دو سال، احتمالا ایجاد عارضه قلبی خواهد کرد، اما در صورت جلوگیری از به عصب رسیدن پوسیدگیدندان‌ها و عوارض ناشی از آن می‌توان از ایجاد مشکلات قلبی هم جلوگیری کرد.

وی تصریح کرد: پوسیدگی در ابتدا از مینای دندان شروع شده و سپس با وارد شدن به عاج و راه‌یابی میکروب‌های عامل پوسیدگی به داخل کانال دندان و رسیدن آن به عصب ممکن است موجب بروز درد و حساس شدن نسبت به مواد شیرین و ترش‌ شود.

اثنی‌عشری گفت: در مواردی هم با درگیر شدن عصب با میکروب‌ها در نتیجه پوسیدگی دندان و طولانی شدن این فرایند، احتمال نکروز عصب (مردن عصب) وجود دارد و فرد احساس درد نخواهد داشت، اما گاهی به شکل حاد با بروز درد همراه می‌شود.

این دندانپزشک و متخصص درمان ریشه اظهار کرد: فرد پس از مراجعات پزشکی و انجام آزمایشات و مشاهده عفونت در خون ممکن است از طریق معاینات دهانی، معاینه سینوس‌ها و یا با مراجعه به متخصصان گوش و حلق و بینی متوجه عوامل میکروبی و عفونی موجود در اطراف ریشه دندانشود که مضر سلامت قلب است.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها