آمار مبتلایان به ایدز در کشور

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: بر اساس آمار رسمی تا اول فروردین امسال 34 هزار و 949 بیمار مبتلا به ایدز در کشور شناسایی شدند که از این تعداد حدود 84 درصد مردان و 16 درصد زنان هستند.

آمار مبتلایان به ایدز در کشور

به گزارش خبر فوری به نقل از خبرگزاری صدا و سیما، دکتر پروین افسر کازرونی با اشاره به اینکه آمار رسمی مبتلایان به ایدز در کشورمان هر سه تا 6 ماه اعلام می شود، گفت: 66 و سه دهم درصد انتقال ویروس ایدز از طریق اعتیاد تزریقی، 19 و سه دهم درصد از طریق ارتباط جنسی و یک و نیم درصد از طریق انتقال مادر به کودک است.

وی با بیان اینکه تخمین موارد مبتلا در کشورها به وسیله ابزار و نرم افزار بین المللی محاسبه می شود، گفت: اطلاعات وضعیت تشخیص و درمان و همچنین مطالعاتی که در گروه ها و جمعیت های کلیدی در این زمینه انجام می شود به نرم افزار داده و بر اساس آن تخمین زده می شود.

افسر کازرونی با اشاره به اینکه تخمین کلی تعداد مبتلایان به ایدز در کشور ما در مقایسه با سال های گذشته روبه کاهش است، افزود: پارسال حدود 75 هزار مورد مبتلای زنده و امسال حدود 66 هزار مورد مبتلا تخمین زده شد و این کاهش به علت اجرای برنامه های ارتقای مراقبت و درمان مبتلایان و ثبت اطلاعات دقیق و معیارهای افراد تحت مراقبت و درمان و راهکارهای پیش گیری از انتقال بیماری از مادر به کودک بوده است.

وی با اشاره به اینکه آمار رسمی بیماران مبتلا به ایدز در کشور حدود 26 هزار نفر هستند، ادامه داد: بنابراین حدود 40 درصد موارد مبتلا تشخیص داده شدند و 66 درصد مبتلایان از وضعیت خود آگاه نیستند که موضوع مهمی است.

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اضافه کرد: بر اساس آمار ثبت شده بیش از 9 هزار و 800 نفر از مبتلایان به ایدز فوت شدند.

افسر کازرونی با بیان اینکه موارد جدید مبتلایان به ایدز نشان می دهد اعتیاد تزریقی روبه کاهش و موارد انتقال از طریق جنسی روبه افزایش است، گفت: پارسال بیماری ایدز در موارد جدید، 41 درصد از طریق جنسی و 39 درصد از طریق اعتیاد تزریقی منتقل شده است.

رئیس اداره کنترل ایدز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه با اشاره به اینکه برنامه های جامع و اساسی در ارتباط با معتادان تزریقی از سال 84 اجرا شد، گفت: این موضوع منجر به کاهش شیوع بیماری ایدز در گروه معتادان تزریقی شد.

دکتر پروین افسر کازرونی ادامه داد: در راستای تربیت و تعلیم نحوه صحیح روابط میان جوانان و سلامت جنسی برنامه هایی وجود دارد که هنوز نیازمند تکمیل و اجرایی شدن است.

او گفت: در مرحله جوانی و نوجوانی باید مهارت تصمیم گیری، کنترل اضطراب، برقراری ارتباط و قدرت نه گفتن را به فرزندان بیاموزیم.

او ادامه داد: ایدز فقط یک بیماری نیست بلکه HIV ارتباط تنگاتنگی با روابط اجتماعی انسان ها دارد و بر آسیب های متشکل از تهدیدات اجتماعی مؤثر است. ایدز تنها یکی از آسیب هایی است که در روابط نادرست اجتماعی با آن روبرو هستیم.

کازرونی گفت: در راستای آگاه سازی مردم نسبت به بیماری ایدز گام های خوبی برداشته شده و حدود 170 مرکز وظیفه تشخیص، مراقبت و درمان را برعهده دارند. سال قبل برنامه ادغام اچ آی وی در همه نظام سلامت برای همه سطوح محیطی مورد بررسی قرار گرفت که نتیجه تشکیل 1500 مرکز تست رایگان بوده است.

کسانی که به ابتلای خود مشکوکند می توانند با مراجعه به سایت HIV_STI.IR مراجعه و شک خود را رفع نمایند.

ایدز یک بیماری عفونی مزمن است که در زمان تشخیص به موقع و مراقبت و درمان، فرد می توان زندگی معمول داشته باشد.

35

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها