هر گونه حیوان‌گزیدگی را جدی بگیرید

207 هزار

هر گونه حیوان‌گزیدگی را جدی بگیرید

حیوان گزیدگی شاید به خودی خود مشکل چندان حادی به نظر نرسد، اما مشکل اساسی در این میان، ویروس خطرناکی است که از لابلای این گزش در بدن انسان نفوذ کرده و تا خود مغز به پیش می‌رود.

ویروسی که حدود یک تا سه ماه بصورت خاموش در مغز انسان فعالیت می‌کند و بعد از سه ماه با بروز علائمی از جمله ترس از آب، ترس از نور، خروج کف از دهان و اسپاسم شدید عضلانی خود را نشان می‌دهد.

علائمی که بروز آن مُهر پایانی بر زندگی افراد است و افراد مبتلا به این ویروس در نهایت به دنبال یک گزش ساده، تسلیم مرگ می‌شوند.

دکتر حسین بیگلری رییس دبیرخانه کارگروه سلامت و امنیت غذایی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه به مناسبت روز جهانی "هاری" با اشاره به نامگذاری 28 سپتامبر(ششم مهر) به نام روز جهانی "هاری"، گفت: این نامگذاری به جهت اهمیت این بیماری کُشنده است و تلاش بر این است تا در این روز آگاهی و اطلاع رسانی در خصوص این بیماری و راه‌های پیشگیری از آن صورت گیرد.

وی با اشاره به ورود ویروس هاری به بدن از طریق گزش حیوانات، گفت: این ویروس از طریق گزش حیوانات تک سُمی مانند سگ، روباه، گرگ، شغال و... منتقل می‌شود و این میان حیواناتی مانند گاو و گربه هم می‌توانند ناقل این بیماری بوده و از طریق گزش، ویروس هاری را به انسان منتقل کنند.

وی با اشاره به ثبت 207 هزار مورد حیوان گزیدگی در سال گذشته در کشور، گفت: از این تعداد حدود پنج هزار مورد مربوط به استان کرمانشاه بوده و 80 درصد مجموع این موارد نیز مربوط به گزش "سگ" است.

وی یاد آور شد: متاسفانه از مجموع این تعداد گزش در کشور در سال گذشته، پنج نفر مبتلا به هاری شده و جان خود را از دست دادند.

بیگلری در خصوص چگونگی ابتلا به بیماری هاری، گفت: ویروس کُشنده هاری به دنبال گزش وارد بدن شده و از طریق خون، خود را به مغز می‌رساند.

وی افزود: دوره کُمون این ویروس به طور معمول یک تا سه ماه بوده و پس از طی این مدت علائم بیماری هاری ظاهر می‌شود که در این مرحله عملا کار از کار گذشته است.

بیگلری خاطرنشان کرد: کُشندگی بالای بیماری هاری در حالی است که به راحتی می‌توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد و راهکار اول در این مورد، پیشگیری از حیوان گزیدگی است.

وی افزود: افراد باید از نزدیک شدن به سگ‌های ولگرد اجتناب کرده و باید به کودکان و نوجوانان آموزش داده شود که سگ‌ها را با پرتاب سنگ یا دویدن از جلوی آنها تحریک نکنند، چرا که سگ‌ها به طور غریزی با دیدن شی‌ء در حال حرکت تحریک شده و حالت تهاجمی به خود می‌گیرند.

این مسئول افزود: مرحله دوم پیشگیری مربوط به بعد از گزش است که توصیه اکید می‌شود افراد حتما بعد از هر گزش محل گزش را به مدت 10 تا 15 دقیقه با آب و صابون شسته و در کوتاهترین زمان ممکن به یکی از مراکز بهداشتی مراجعه و نسبت به تزریق واکسن هاری اقدام کنند.

وی تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد چنانچه گزش زیاد عمیق نباشد از مراجعه به مراکز درمانی خودداری کرده و اقدام به خوددرمانی می‌کنند و این درحالی است که امکان انتقال ویروس هاری به دنبال کوچکترین گزش نیز وجود دارد.

بیگلری افزود: در همین راستا توصیه می‌شود تمام افراد به دنبال کوچکترین حیوان‌گزیدگی، محل گزش را شستشو داده و به مراکز درمانی مراجعه کنند.

این مسئول خاطرنشان کرد: پنج فوتی سال گذشته در کشور بر اساس بیماری هاری نیز به دلیل همین سهل انگاری بوده و هر پنج نفر بسیار دیر برای اقدامات درمانی مراجعه کرده بودند.

وی همچنین بر جمع‌آوری سگ‌های ولگرد تاکید کرد و افزود: خوشبختانه این کار توسط مسئولین مربوطه در حال انجام است و توصیه می‌شود صاحبان سگ‌های قلاده‌دار نیز نسبت به واکسیناسیون به موقع سگ‌های خود اقدام کرده و از رهاسازی آنها در محیط شهر و روستا خودداری کنند.

وی یادآور شد: بر اساس قانون هرگونه آسیب به دیگران توسط سگ‌های قلاده‌دار، مسئولیتش برعهده صاحبان این سگ‌ها است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها