خطر نیترات آب در تهران و سایر استان‌ها

رئیس گروه بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت در خصوص وضعیت سلامت آب شرب کشور توضیحاتی داد.

خطر نیترات آب در تهران و سایر استان‌ها

غلامرضا شقاقی رئیس گروه بهداشت آب و فاضلاب وزارت بهداشت ضمن اشاره به اینکه آب و فاضلاب پایتخت از نظر میکروبی با مشکل خاصی روبرو نیست، اظهار کرد: وضعیت در مناطق شهری و روستایی در حالت مساعدی قرار دارد و شاخص سلامت میکروبی آب بالای ۹۸ درصد قرار دارد. نگرانی ما در شهر تهران گاها آلودگی‌های شیمیایی بویژه میزان نیترات در آب است که پایش‌های صورت گرفته حکایت از وجود نیترات در آب دارد. طی اقدامات صورت گرفته منابع آلوده از مدار خارج می‌شود و یا در مقاطعی اختلاط آب سالم با آب آلوده برای دستیابی به حد استاندارد صورت می‌گیرد.

وی در ادامه مشکل وجود نیترات در آب را تنها متوجه استان تهران ندانست و تصریح کرد: علاوه بر تهران در استان‌های البرز،‌ مرکزی و یزد نیز وجود نیترات در آب گزارش شده است که با روند فزاینده‌ای نیز روبرو است که با توسعه سامانه‌های آب‌وفاضلاب می‌توان از ورود فاضلاب به منابع آب زیرزمینی جلوگیری کرد.

راهکار جلوگیری از آلودگی آب به نیترات
شقاقی اختلاط آب را راه مرسوم کاهش نیترات آب معرفی کرد و افزود: اختلاط آب بهترین راه حل جلوگیری از آلودگی آب به منابع نیترات است؛ چراکه تصفیه‌های عادی صورت گرفته بر روی آب توانایی حذف نیترات را ندارد و اگر بخواهیم نیترات را از آب جدا کنیم،‌ کاری پرهزینه در پیش داریم.

وی حد مجاز نیترات در آب را ۵۰ میلی‌گرم برحسب یون نیترات در هر لیتر معرفی کرد و گفت:‌ عوارض نیترات بر گروه‌های حساس و کودکانی است که از شیرخشک استفاده می‌کنند.

دستگاه‌های تصفیه آب، فاقد تاییدیه رسمی
وی دستگاه‌های تصفیه آب خانگی را فاقد تاییدیه رسمی در داخل کشور دانست و افزود: در محل‌هایی که سلامت آب توسط کارشناسان وزارت بهداشت و سازمان آب و فاضلاب بررسی‌ می‌شوند نیازی به تهیه دستگاه آب تصفیه کن نیست،‌ مگر اینکه ما اعلام کرده باشیم که آب آن منطقه با مشکل مواجه است که در آن صورت نیز مردم باید اقدام به مصرف آب بسته‌بندی و یا تهیه آب از مراکز آب_ایستگاهی مورد تایید سازمان آب و فاضلاب کنند.

وی افزود: یکی از اقدامات مهم که در سال‌های اخیر برای اطمینان از سلامت آب انجام می‌شود، اجرای برنامه ایمنی آب آشامیدنی است که هم اکنون در کلیه مراکز استان‌ها و نیز شهر کاشان در حال اجراست. این برنامه با مشارکت همه دستگاه‌های ذی‌ربط انجام می‌شود و محدوده اجرای آن کل سامانه تامین آب از حوزه آبریز تا نقطه مصرف است. هدف از اجرای این برنامه پیشگیری از آلودگی منابع آب، تصفیه آب برای دستیابی به استانداردها، تضمین کیفیت آب و تامین آن به صورت پایدار است.

شقاقی در پایان با اشاره نقش مردم در جهت حفظ سلامت آب گفت: در بسیاری از مواقع رعایت نکات بهداشتی بویژه هنگام تفریحات در کنار رودخانه‌ها و آلوده نکردن آب توسط مردم می‌تواند به حفظ سلامت آب کمک کند.

منبع: ایسنا

66

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها