داروی دیابت بر بیماری قلبی و کلیوی چگونه است؟

محققان دریافتند داروی متداول دیابتInvokana (canagliflozin) ممکن است موجب کاهش قابل توجه احتمال مرگ ناشی از نارسایی کلیوی و بیماری قلبی در بیماران دیابتی شود.

داروی دیابت بر بیماری قلبی و کلیوی چگونه است؟

«ولادو پرکوویچ»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه آکسفورد، در این باره می‌گوید: «دیابت علت اصلی مرگ ناشی از نارسایی کلیوی در دنیاست. و تقریباً دو دهه است که هیچ درمان جدیدی برای حفاظت از عملکرد کلیه‌ها ارائه نشده است.»

پرکوویچ در ادامه می‌افزاید: «نتیجه این آزمایش از لحاظ پزشکی بسیار حائز اهمیت است چراکه مبتلایان به دیابت و بیماری کلیوی در معرض ریسک بی نهایت بالا نارسایی کلیوی، حمله قلبی، سکته و مرگ قرار دارند. ما در حال حاضر شیوه بسیار مؤثری در کاهش این ریسک با مصرف تنها یک قرص در روز داریم.»

این مطالعه شامل بیش از ۴۴۰۰ بیمار مبتلا به دیابت و بیماری کلیه از ۳۴ کشور جهان بود. نیمی از آنها داروی Invokana و نیمی دارونما دریافت کردند. همه شرکت کنندگان درمان‌های مربوط به بیماری کلیوی را هم دریافت می‌کردند.

محققان مشاهده کردند بیماران دریافت کننده داروی Invokana، 30 درصد کمتر با ریسک نارسایی کلیوی، ۳۰ درصد کمتر با مرگ ناشی از نارسایی کلیه یا بیماری قلبی، ۲۰ درصد کمتر با ریسک بروز مشکلات حاد قلبی نظیر حمله قلبی، سکته، یا مرگ ناشی از مشکلات قلبی، و ۳۹ درصد کمتر با ریسک بستری شدن در بیمارستان به خاطر نارسایی قلبی مواجه بودند.

همچنین محققان دریافتند مصرف داروی Invokana دارای عوارض جانبی جدی ای نیست.

داروی Invokana جزو گروه داروهای دیابت موسوم به بازدارنده‌های SGLT2 (انتقال دهنده سدیم گاوکز ۲) است.

به گفته محققان، تا سال ۲۰۳۵ بیش از ۵ میلیون نفر در جهان مبتلا به نارسایی کلیوی خواهند بود و این یافته می‌تواند دستاوردی بزرگ در این زمینه باشد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها