آلزایمر زودرس؛ علت، علائم، راه های پیشگیری و درمان

آلزایمر زودرس یک بیماری است که در آن، مغز در سنین جوانی به تدریج توانایی‌های خود را از نظر یادگیری و به خاطر سپاری موضوعات مختلف از دست خواهد داد.

آلزایمر زودرس؛ علت، علائم، راه های پیشگیری و درمان

آیا شما نیز از ابتلا به زوال عقل یا آلزایمر در سنین جوانی وحشت دارید؟ بیماری آلزایمر عموماً در افراد بالای ۶۵ سال رخ می‌دهد اما در مواردی این بیماری در جوانی نیز قابل مشاهده بوده که به آن آلزایمر زودرس گفته می‌شود. در این مقاله درباره نشانه‌ها، روش‌های جلوگیری و درمان آلزایمر زودرس مطالبی عنوان شده است.


آلزایمر چیست؟

بیماری آلزایمر نوعی اختلال در عملکرد مغز است به نحوی که مغز به تدریج توانایی‌های ذهنی خود را از دست می‌دهد. این اختلال بیشتر با کاهش حافظه و فراموش کاری خود را نشان می‌دهد. زوال عقل در حدود ۲ الی ۵ درصد افراد بالای ۶۵ سال وجود دارد اما گاهی در میان افراد جوان‌تر نیز مشاهده می‌شود.

عوامل ابتلا به آلزایمر زودرس

دچار شدن به فراموشی یا زوال عقل در سنین جوانی به عوامل متعددی بستگی دارد که مهمترین آن‌ها به شرح زیر است:

۱. داشتن استرس یا اضطراب بیش از حد

بررسی‌ها نشان داده است که هرچه میزان اضطراب و استرس افراد بالاتر باشد، میزان سطح پروتئینی به نام آميلوئيد بتا در مغز بالاتر رفته که این امر باعث اختلال در عملکرد مغز خواهد شد.

۲. نداشتن خواب کافی

وجود اختلالات خواب و عدم برخورداری از یک برنامه منظم خوابیدن در بزرگسالان می‌تواند از عوامل ابتلا به بیماری آلزایمر زودرس باشد. نداشتن تعادل میان ساعت خواب و بیداری منجر به اختلال در عملکرد مغز شده و در نتیجه مغز توانایی‌های خود را برای به خاطر سپردن موضوعات مختلف از دست خواهد داد.

۳. مصرف بیش از حد دخانیات

بسیاری از متخصصین بر این باورند که مصرف دخانیات با ابتلا به زوال عقل و آلزایمر زودرس ارتباط مستقیم دارد. یکی از دلایل عمده این موضوع این است که مصرف سیگار و دخانیات سیستم گردش خون بدن را تحت تاثیر قرار داده و خون رسانی به عروق مغز کاهش پیدا می‌کند. نتیجه این مشکل، کاهش توانایی‌های مغز به طور چشمگیر خواهد بود.

۴. عوامل ژنتیکی

طبق تحقیقات به عمل آمده افرادی که یکی از والدین آن‌ها مبتلا به بیماری آلزایمر بودند بیشتر در معرض خطر ابتلا به آلزایمر زودرس قرار دارند. طبق این مطالعات، تاثیرات ژنتیکی و تاریخچه خانوادگی تأثیری اساسی در دچار شدن به این بیماری خواهند داشت.


۵. نداشتن تحرک کافی

از دیگر عوامل مهمی که در ابتلا به بیماری الزایمر زودرس نقش اساسی ایفا می‌کند، نداشتن تحرک کافی است. برخورداری از یک برنامه منظم ورزش به طور روزانه باعث تقویت بافت‌های عصبی مغز می‌شود بنابراین کسانی که تحرک کافی ندارند بیشتر در خطر ابتلا به آلزایمر زودرس قرار خواهند داشت.

۶. استفاده بیش از حد از نمک

مصرف بیش از اندازه نمک در طول روز باعث ضعف اکسیژن رسانی به مغز شده و عملکرد مغز را کاهش خواهد داد چرا که مصرف نمک زیاد باعث می‌شود جریان خون در مویرگ‌های مغز به طرز چشمگیری کاهش پیدا کند.

۷. ابتلا به افسردگی

افرادی که با مشکلات مربوط به افسردگی دست و پنجه نرم می‌کنند بیشتر از سایر افراد دچار حواس پرتی و فراموش کاری می‌شوند. با تشدید حالت افسردگی، خطر ابتلا به آلزایمر زودرس نیز افزایش پیدا می‌کند.


علائم آلزایمر زودرس در سنین جوانی

برخورداری از یک یا چند مورد از علائم زیر می‌تواند نشان دهنده ابتلا به آلزایمر زودرس باشد:

قرار دادن اشیاء در مکان‌های غیر معمول و اشتباه
فراموش کردن اسامی، آدرس و ...
اختلال در انجام وظایف عادی
کاهش دید یا ایجاد مشکل در تشخیص رنگ‌ها
ایجاد مشکل در انجام مهارت‌هایی مانند رانندگی
بروز اختلال و مشکل در برنامه ریزی و حل مسائل زندگی
بروز تغییرات و نوسانات شدید در خلق و شخصیت فرد مبتلا
بروز اختلال در تصمیم گیری

عوامل متعددی در ابتلا به این بیماری وجود دارد اما با انجام کار‌هایی ساده به راحتی می‌توان از آن جلوگیری به عمل آورد:

۱. برخورداری از یک ورزش منظم روزانه

همان گونه که اشاره شد، کم تحرکی یکی از عوامل مهم ابتلا به بیماری آلزایمر زودرس است؛ بنابراین برای پیشگیری بهتر از این بیماری، یک برنامه منظم روزانه برای انجام فعالیت‌هایی که منجر به افزایش سوخت و ساز بدن می‌شوند ضروریست.


۲. استفاده از حرکات مدیتیشن

انجام حرکات مدیتیشن روشی در دسترس و ساده برای تقویت توانایی‌های ذهن و مغز است.

۳. استفاده از مواد خوراکی تقویت کننده مغز

مواد خوراکی بسیار زیادی برای تقویت حافظه در طبیعت وجود دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به قهوه، چای سبز، مویز، مغزها، انواع ماهی ها، غلات سبوس دار، حبوبات به خصوص لوبیا، روغن زیتون، سبزیجات تازه و ... اشاره کرد.

۴. داشتن مطالعه و آموزش به طور مستمر

یکی دیگر از راه‌های مهم برای جلوگیری از ابتلا به آلزایمر زودرس فراگیری آموزش‌های جدید مانند آموزش یک زبان یا مهارت جدید است که این امر موجب تقویت حافظه شده و در پیشگیری از زوال عقل تاثیر بسزایی خواهد داشت.


درمان دارویی برای آلزایمر زودرس

اگرچه علائم بیماری آلزایمر زودرس تا حدی با مصرف دارو‌های تنظیم خواب و بهبود حافظه از بین خواهد رفت، اما به طور کل تا کنون هیچ گونه داروی موثری برای درمان این عارضه کشف نشده است. اما به طور کل دارو‌هایی برای کاهش علائم الزایمر و کند کردن روند ضعف حافظه در این بیماری وجود دارد.

منبع: ستاره

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها