نشانه های بیماری کبد که شما را دچار دردسر خواهد کرد

کبد در بسیاری از واکنش‌های بدن مانند تولید پروتئین، انعقاد خون، سوخت‌وساز کلسترول، گلوکز (قندها) و آهن نقش مهمی دارد.

نشانه های بیماری کبد که شما را دچار دردسر خواهد کرد

کبد (انسان) یا جگر سیاه (حیوان) بزرگترین غده بدن است که در فعالیت‌های سوخت‌وساز بدن مانند گوارش نقش دارد. تمام خون دستگاه گوارش توسط سیاهرگی به نام ورید بابی جمع‌آوری شده و وارد کبد می‌شود و تمام مواد جذب شده از لوله گوارشی از کبد عبور می‌کنند.

از دیگر کار‌های کبد به دام انداختن سموم و تصفیهٔ آن‌ها با تبدیل کردنشان به مواد بی‌ضرر است. همچنین، این کبد است که متابولیسم دارو‌ها را در بدن بر عهده دارد. شرکت در خون‌سازی (در دورهٔ پیش از تولد) و مقاومت در برابر عفونت‌ها، فراهم ساختن سریع انرژی در هنگام ضرورت، ذخیره آهن و… از دیگر فعالیت‌های کبد است.

پروتئین‌های خونی در کبد ساخته می‌شوند. سلول‌های کبدی پروتئین‌های مختلفی را به‌طور دائمی می‌سازند از جمله آلبومین، پروترومبین، فیبرینوژن، لیپو پروتئین‌ها و هپارین. سلول‌های کبدی مواد مختلفی از جمله تری گلیسریدها، گلیکوژن و ویتامین‌ها را ذخیره می‌کنند.

کبد به عنوان یک سیستم بافری مهم برای گلوکز خون عمل می‌کند به این معنی که هنگامی که گلوکز خون بعد از صرف یک وعده غذا تا غلظت زیادی بالا می‌رود میزان ترشح انسولین نیز افزایش می‌یابد و در حدود دو سوم گلوکز جذب شده از روده بلافاصله بهگلیکوژن تبدیل شده و در کبد ذخیره می‌شود. در طی ساعات بعد که غلظت گلوکز خون و نیز انسولین کاهش می‌یابد، کبد گلیکوژنرا تجزیه و به گلوکز تبدیل می‌کند. این تنظیم در بیماران با اختلالات کبدی تقریباً غیرممکن است.

«Dr. Menon» متخصص و جراح پیوند کبد می‌گوید: مشخص‌ترین علامت بیماری کبد زرد شدن رنگ چشم هاست. «بیلی روبین» مایع زردرنگی است که کبد آن را دفع می‌کند، اما وقتی سیستم دفاعی کبد از کار بوفتد و دچار بیماری شود این مایع زرد از بدن خارج نشده و موجب زرد شدن چشم می‌شود. یرقان یا زردی نتیجه از کم کاری و یا از کار افتادن کبد است.

یکی از علائم بیماری کبد باد کردن ناگهانی شکم است

اگر شکم شما ناگهان باد کرد و حالتی بیشتر از نفخ معمولی را داشت باید نگران شد. وقتی کبد دچار مشکل می‌شود رگ‌های خونی اطراف آن بر اثر فشار مایعی روان را تولید می‌کنند که منجر به باد کردن معده و شکم می‌شود. اگر چنین حالتی برای شما پیش آمد حتما به پزشک مراجع کنید تا علت مشخص شود. این باد کردن یا برای تجمع گاز در معده است، یا هضم نشدن غذا ویا به دلیل مشکلات کبد.

وقتی ویروس‌ها و انگل‌ها کبد را آلوده می‌کنند باعث التهاب و کاهش عملکرد آن می‌شوند. یکی از شایع‌ترین عفونت‌های کبدی، ویروس‌های هپاتت A. و B. هستند. این دو نوع هپاتیت بسیار خطرناک و بعضا فرد مبتلا شده را می‌کشد. اما هپاتیت نوع C درمان خواهد شد. پس به یاد داشته باشید که عضو درگیر در بیماری هپاتیت کبد است.

یک کبد بیمار باعث خارش شدید بدن می‌شود. البته علت اصلی این خارش صفرا است. صفرا ماده‌ای گوارشی است که کبد آن را تولید می‌کند و وقتی این عضو از بدن دچار مشکل شود در نتیجه صفرایی هم تولید نمی‌شود. پس فرد دچار خارش شدید می‌شود به حدی که تمام بدن ممکن است زخم شود.

احساس خستگی مداوم می‌تواند یکی از نشانه‌های بیماری کبد باشد

اگر به مدت چند روز و یا یک هفته احساس خستگی مداوم کردید مطمئن باشد ماده‌ای در بدن شماکم است. متخصان می‌گویند یکی از علت‌های خستگی‌های دائم می‌تواند کاهش عملکرد کبد باشد. پس با یک آزمایش مشخص کنید علت اینهمه خستگی از چیست؟

چاقی بیش از حد باعث چرب شدن کبد می‌شود

اضافه وزن و چاقی بیش از حد، باعث چرب شدن کبد می‌شود. افراد بین سن ۴۰ تا ۵۰ باید تغذیه‌ای مناسب داشته باشند و حداقل سه روز در هفته ورزش کنند تا کبدشان از تجمع چربی در امان بماند. چاقی و کلسترول بالا می‌تواند علاوه بر چربی سازی در کبد موجب زخم آن نیز شوند.

گاهی افراد تمامی نکات سلامت را رعایت می‌کنند، اما بعد از معاینه متوجه می‌شوند که یکی از انواع بیماری کبد را دارند. در این جا باید بگوییم محققین می‌گویند بخش کوچکی از بیماری‌های کبدی ارثی است و ربط مستقیم با سابقه خانوادگی افراد دارد. پس به شما توصیه می‌کنیم هراز گاهی حتما سلامت بدن خود را با آزمایش چک کنید.

آنسفالوپاتی کبد حالتی است که در آن کبد قادر به حذف سوم بدن نیست

اگر مدتی است که دائما دچار اشتباه می‌شوید و کوچک‌ترین چیز‌ها را فراموش می‌کنید و نمی‌توانید به خاطر بسپارید آن را به پای یک نقص مغزی و هوشی ننویسید. آنسفالوپاتی کبدی بیماری‌ای است که در آن کبد قادر به حذف سموم از بدن نیست و مستعد برای ابتلا به انواع هپاتیت‌ها و یا از کار افتادن است. یکی از علائم این بیماری فراموش کار شدن و اشتباهات مکرر در طول روز است.

منبع: جام جم سرا

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها