رماتیسم، بیمـاری هزارچهـره

درخصوص ورزش در باشگاه‌های بدنسازی باید دقت كرد كه هر ورزشی باید زیرنظر مربیان دوره دیده و باتجربه انجام شود.

رماتیسم، بیمـاری هزارچهـره

در مراقبت از مفاصل و زانو باید توجه داشت كه نشستن روی دو زانو یا حتی چهارزانو، استفاده نكردن از دستشویی فرنگی یا همچنین بالا و پایین رفتن از سربالایی، مثل كوه یا پله عوامل خطرساز سلامت مفاصل زانو محسوب می‌شود. فراموش نكنیم كه در كوه پیمایی و بالارفتن از پله‌ها، بیشترین آسیب به مفاصل زانو هنگام پایین آمدن رخ می‌دهد.

حتی اگر كمردرد ندارید ولی می‌خواهید كمر سالمی داشته باشید از این 5 وضعیت پرهیز كنید:

1- ایستادن طولانی در یك وضعیت

2- نشستن طولانی در یك وضعیت

3- حركت‌های چرخشی ناگهانی

4- انجام كار سنگین به تنهایی

5- خم شدن با كمر خمیده (دولا شدن با كمر خمیده)

همچنین به گودی كمر خود توجه كنید، زیرا بزرگی شكم موجب گودی كمر می‌شود و همچنین ایستادن‌های نامناسب درخصوص زانوها توصیه نمی‌شود. با یك توصیه ساده به فكر سلامت زانوهایتان بیفتید؛ به صورت ایستاده پاهای خود را جفت كرده و ببینید فاصله بین دو زانو چقدر است. اگر این فاصله از 3 انگشت بیشتر بود به‌خصوص در خانم‌ها و دخترخانم‌ها باید به پزشك مربوط (ارتوپد) مراجعه كنند.


چطور باید پیشگیری کرد؟

نكته مهم دیگر، اینكه سیگار و دخانیات را از زندگی خود دور كنید. سیگار برخی از روماتیسم‌ها را به وجود می‌آورد و برخی را با علائم شدیدتر نشان می‌دهد. مصرف ویتامین D در رژیم غذایی بسیار مهم است و همچنین درخصوص عفونت‌ حساس باشید. مصرف غذاهای خارج از منزل مثل سالاد و غذاهای غیربهداشتی و تنقلات می‌تواند به انتقال عفونت‌ها دامن بزند، پس غذای سالم مصرف كنید تا دچار عوارض بیماری‌های روماتیسمی نشوید.

باید دانست سرما و رطوبت واكنش‌های التهابی را بیشتر می‌كند ولی نقشی در ایجاد روماتیسم ندارد ولی موجب درد در افراد مبتلا به بیماری‌های روماتیسمی می‌شود. درخصوص روماتیسم قلبی كه به دلیل پیگیری نكردن مناسب درما‌ن‌های آنتی‌بیوتیكی، گلودردهای چركی رخ می‌دهد پس باید گفت، این عارضه با بیماری‌های روماتیسمی متفاوت است و سال‌هاست كه به دلیل توجه به درمان‌های دارویی، عفونت‌های استرپتوكوكی تقریبا تحت كنترل درآمده است.

در چه کسانی ایجاد می‌شود؟

برخی اوقات داروها در ایجاد این بیماری‌ها نقش دارند و گاهی برخی موادغذایی می‌توانند علائم شبه روماتیسم را ایجاد كنند. اثر یكی از عوامل محیطی خیلی مهم كه به صورت عینی در سال 1981 در اسپانیا گزارش شد، به دنبال مصرف نوعی روغن بود. 20 هزار نفر در آن سال به دلیل مصرف نوعی روغن آلوده دچار بیماری «اسكلرودرمی» كه نوعی بیماری پوستی بوده و موجب سفتی پوست می‌شود، شدند. بی‌شك تغذیه در بروز یا پیشگیری از بیماری‌های روماتیسمی نقش اساسی دارد.

افرادی كه فقر مصرف غذاهای دریایی و ماهی را دارند در برابر ایجاد این بیماری‌ها بسیار مستعدتر از دیگران هستند. كمبود ویتامین D زمینه‌ساز بسیاری از روماتیسم‌ها از جمله آرتریت روماتوئید، پسوریازیس و... است. 60درصد مردم كشورمان و بسیاری از كشورهای دنیا دچار فقر ویتامین D و كمبود این ویتامین وابسته به نور خورشید هستند، ولی باید دانست با مصرف غذاهای دارای آن یا قرار گرفتن در برابر نور مستقیم روزانه خورشید با مصرف فراورده‌های دارویی حاوی ویتامین D و كلسیم می‌توانیم از انواع روماتیسم پیشگیری كنیم.

نباید فراموش كرد ضربه‌ها نیز در ایجاد برخی از بیماری‌های روماتیسمی یا تشدید آن موثرند. به عنوان مثال در بیماری «بهجت» یا بیماری «پسوریازیس» هرگونه ضربه موجب تشدید علائم می‌شود. در افرادی كه دچار بیماری بهجت شده‌اند اگر سوزن به یكی از نقاط بدن آنها وارد شود با علائمی چون تورم و التهاب آن ناحیه می‌توان به اثر عوامل محیطی مانند ضربه در تشدید این بیماری پی برد. مبتلایان به بهجت در پی هرگونه عمل جراحی به عنوان مثال جراحی چشم، مفصل و... دچار علائم شدید تورم و التهاب در ناحیه مربوطه می‌شوند و این به‌دلیل پاسخ سیستم ایمنی بدن به عوامل محیطی از جمله ضربه یا جراحی است. در پسوریازیس ضربه موجب جدا شدن سریع‌تر ضایعات پوستی فرد می‌شود.

منبع: برترینها

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها