از میانگین طول عمر ایرانی‌ها تا هشدار درباره یک آرامبخش اعتیاد آور

در این بسته خبری به مرور مهمترین اخبار حوزه سلامت در هفته گذشته می‌پردازیم.

از میانگین طول عمر ایرانی‌ها تا هشدار درباره یک آرامبخش اعتیاد آور

حوزه بهداشت‌ و درمان در هفته گذشته با رویداد‌هایی متعدد مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

امکان تولید ۲۰ میلیون دز واکسن هپاتیت B در انستیتو پاستور/ مناقصه، شرط واردات واکسن‌هایی که در داخل تولید نمی‌شوند

بیگلری، رئیس انستیتو پاستور ایران اظهار کرد: معاونت بهداشت وزارت بهداشت مقدار واکسن مورد نیاز کشور را اعلام می‌کند و فراخوان تامین آن توسط هیئت امنای ارزی صورت می‌گیرد و در این میان تمام شرکت‌هایی که در تولید و تامین این واکسن‌ها نقش دارند در مناقصه شرکت می‌کنند و براساس معیار‌های استاندارد واکسن مورد نیاز کشور توسط این شرکت‌ها تامین می‌شود و اولویت رفع نیاز این واکسن‌ها با تولیدات داخلی است. انستیتو پاستور نیز یکی از تولیدکنندگانی است که برای تامین واکسن مورد نیاز کشور اعلام آمادگی می‌کند و این روالی است که همه ساله انجام می‌شود.
بیگلری اضافه کرد: در خصوص واکسن هپاتیت B، روال بر این است که طبق فراخوان اعلامی، مقدار مورد نیاز کشور به این واکسن در فراخوان اعلام می‌شود و انستیتو پاستور نیز تعهد خود را مبنی بر تامین مقدار مورد نیاز این واکسن اعلام می‌کند و براساس آن برنامه ریزی خود را انجام می‌دهد و این عدد همه ساله متفاوت است، در مورد تولید واکسن هپاتیت B. امکان تامین ۲۰ میلیون دز توسط انستیتو پاستور وجود دارد و طبیعی است که در صورت تامین واکسن هپاتیت مورد نیاز از داخل، هیچ گونه وارداتی انجام نخواهد گرفت.

رضا ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با بیان اینکه در سال ۵۶ تعداد کل مقاله های منتشر شده از ایران ۷۰۰ مورد بود، گفت: امروز تعداد مقاله ها به ۵۵ هزار مورد رسیده و با وجود همه مشکلاتی که داشتیم، توانستیم از تمام کشورهای منطقه بالاتر باشیم.

وی ادامه داد : در ISI جز کشورهای اول منطقه شده‌ایم و در نیمه اول سال ۲۰۱۸ اختلافمان را با ترکیه بیشتر کرده و از نظر مقالات پر استناد نیز پیشی گرفته‌ایم و این بدان معناست که مقالات با کیفیت ما رشد داشته است.

وی ادامه داد: محققان با H-Index بالای ۱۵ ما در مقایسه با کشورهایی چون ترکیه بسیار بیشتر هستند و این ثروتی عظیم است که باید آن را حفط کنیم، ما در وزارت بهداشت تقریبا ۱۲ درصد کل اعضای هیئت علمی کشور را در اختیار داریم اما تولید علمی ما تقریبا ۳۰ درصد تولید کل کشور است و نتیجه آن را نیز بلافاصله می‌بینیم.

ملک زاده افزود: در مقالات نمایه شده در محلات برتر پزشکی جهان و آمار مقالات پر استناد کشور در 3 سال گذشته جهش داشته‌ایم، در فناوری نیز توانسته ایم رشد کنیم‌. همچنین در تولیدات دانشگاه بقیه الله هم در علوم بالینی و علوم پایه نیز رشد خوبی را شاهد بوده ایم‌.

وی به افزایش ۲۵ ساله امید به زندگی در ۴۰ سال پس از انقلاب اشاره کرد و گفت: امید به زندگی در ایران و در خانم ها به نزدیک ۸۰ سالگی و در مردان به ۷۵ سال رسیده است و بیش از حد انتظار جهانی رشد داشته ایم.

سردار عبداللهی معاون بهداشت و درمان سپاه اظهار کرد: بنابر فرمایش مقام معظم رهبری ما باید هدف را این قرار دهیم که ۵۰ سال بعد کشور ما یکی از مراجع عمده علم و فناوری باشد و باید به عزت ملی برسد و هدف مرجعیت علمی در دنیا باشد.

وی در ادامه به جایگاه برتر تولید علم ایران در دنیا اشاره کرد و افزود: کمیت تولید علم در کشور بیانگر آن است که بر اساس درصد، رشد تولید علم ایران در بین ۲۵ کشور برتر دنیا با ۸.۹ درصد بیشترین رشد را دارد و از نظر متوسط رشد علم در ۶ سال گذشته پس از روسیه و هند در جایگاه سوم دنیا قرار داریم.

معاون بهداشت و درمان سپاه تصریح کرد: از نظر مقالات طب نظامی آمریکا با ۱۲۴ سال سابقه در رتبه نخست و ایران با سابقه اندک در رتبه ششم دنیا قرار دارد و ما در کشورمان ۴ مجله طب نظامی داریم و مهمترین مسئله در طب نظامی در دنیا سلامت روان و ششمین موضوع سلامت جسم است.

پیرحسین کولیوند سرپرست سازمان اورژانس کشور در جلسه مانور زلزله کرمانشاه که با حضور نمایندگان کشور آلمان در اورژانس و امداد و نجات و نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در زلزله کرمانشاه

اظهار کرد: در حادثه زلزله کرمانشاه نیروهای اورژانس دقت لازم را به خرج دادند همچنین وزارت بهداشت و سازمان اورژانس در زمینه مداوای بیماران نقش اساسی را ایفا کرده‌اند و توانستند ۷ رکورد جهانی را به ثبت برسانند.
وی با بیان اینکه این رکوردها نشان‌دهنده نظم و هماهنگی بین نیروهای اورژانس و سایر گروه‌ها بود، گفت: همین موضوع توانست از بسیاری تبعات پیشگیری به عمل آورد.

سرپرست سازمان اورژانس کشور در خصوص رکوردهای به ثبت رسیده توضیح داد: انتقال ۷ هزار و ۳۵۰ مصدوم ظرف مدت زمان کمتر از ۲۰ ساعت، دایر کردن ۶ دستگاه بیمارستان سیار ظرف مدت کمتر از ۱۵ ساعت، تأمین خون مورد نیاز مصدومین، تأمین فوری داروهای مورد نیاز بیماران و زلزله زدگان، انجام تعداد قابل توجهی پیوند عضو و انجام ۱۹۸۰ عمل جراحی در مدت زمان کمتر از ۳ روز از جمله این رکوردها به شمار می‌رود.

فرید ایمان‌زاده رئیس بیمارستان کودکان مفید و دبیر علمی کنگره اظهار کرد: بیمارستان مفید جزو شلوغ‌ترین بیمارستان‌های ارجاع کشور است و روزانه حدود 700 نفر مراجعه‌کننده دارد که شامل کشورهای حوزه خلیج و آذربایجان هم می‌شود.

وی گفت: تمامی بخش‌های فوق تخصصی کودکان در این بیمارستان وجود دارد که بسیاری از افراد برای پیوند کلیه و هماتولوژی مراجعه می‌کنند؛ تنها بیمارستانی هستیم که پیوند مغز استخوان کودکان را داریم که در گذشته افراد برای این پیوند به ایتالیا ارجاع داده می‌شدند.

ایمان زاده ادامه داد: افراد برای سفر به ایتالیا 500 یورو هزینه می‌کردند زیرا این پیوند در کشور انجام نمی‌شد اما در مدت 3 سال و نیم توانستیم 50 پیوند مغز استخوان انجام دهیم.

رئیس بیمارستان کودکان مفید افزود: در ایران پیوند مغز استخوانبین 120 تا 200 میلیون هزینه دارد که بخشی از آن را بیمه و بخش دیگر را وزارتخانه پرداخت می‌کند که در نهایت بیمار مبلغ کم و تنها 10 درصد آن را پرداخت می‌کند.

وی بیان کرد: بیمارستان کودکان مفید 292 تخت دارد که 19 تخت مربوط به ریه کودکان و 5 تخت مربوط به گوارش کودکان اضافه شده است که در مجموع دارای 320 تخت است و ضریب اشتغال بالای 97 درصد تخت دارد.

فاز اول غنی سازی آرد با ویتامینD علاوه بر آهن و اسید فولیک با حضور نماینده گان سازمان جهانی بهداشت و مسئولان کشوری در بیرجند آغاز شد.
محمد دهقانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند در نشست کارگروه فاز اول غنی سازی آرد با ویتامین D علاوه بر آهن و اسید فولیک در بیرجند اظهار کرد: خوشحالیم که حسن اعتماد وزارت بهداشت به دانشگاه علوم پزشکی بیرجند بوده و این ماموریت مهم را به عهده این دانشگاه گذاشته است.
دهقانی افزود: دانشگاه علوم پزشکی بیرجند و معاونت غذا و دارو در اجرای این برنامه که شروع یک طرح بزرگ کشوری است نهایت سعی و تلاش خود را انجام خواهد داد.

چند سالی است که دارویی به نام زولپیدم وارد بازار دارویی ایران شده است، دارویی تازه وارد و کمتر شناخته شده که توسط بسیاری افراد جایگزین بیشتر خواب آورها شد، با این تفاوت که حتی نگرانی‌های مرسوم در مصرف سایر آرامبخش‌ها و خواب آورها، ابتدا به ساکن از بابت مصرف داروی زولپیدم ظاهراً وجود نداشت.پیش ازین کارشناسان بارها گزارشاتی از اعتیاد به زولپیدم در میان جوانان، ورزشکاران، دانشجویان و دانش آموزان داده‌اند که لزوم پرداختن به این اعتیاد مدرن و هشدار در مورد مصرف خودسرانه این دارو را روشن می‌سازد.

رئیس گروه مطالعات اعتیاد سازمان پزشکی قانونی گفته بود: حتی بعد از اینکه سازمان غذا و داروی آمریکا در سال 2013 میلادی زولپیدم را در ردیف داروهای پرخطر قرار داده که لازم است حتی طبیبان هم با احتیاط و در موارد لزوم نسخه کنند، همچنان در کشور ما به عنوان همان تازه وارد بی‌خطر به حساب می‌آید.

یافته‌ها حکایت از آن دارد با توجه به توانایی زولپیدم در برداشتن مهارهای ذهنی، شباهت عملکردی به الکل دارد و هنگامی که در دوزهای بالا استفاده شود می‌تواند سبب عوارض فراوانی شود.

هرگونه ارائه این دارو بدون نسخه و تجویز پزشک خلاف مقررات دارویی کشور بوده و قابل پیگرد قانونی است.

جراحی تعویض دریچه آئورت به روش بسته یا جراحی تاوی (TAVI) یک جراحی پیشرفته قلب است که طی آن دریچه مصنوعی از راه شریان کشاله ران بیمار و با استفاده از وسایل خاص وارد قلب شده و در آنجا نصب می‌شود.
این عمل با حضور شهرام لطفی جراح قلب از دانشگاه آخن آلمان، پیمان ایزدپناه اینترونشنیست، مسیح شفا جراح قلب، علی‌رضا معرف فلوشیپ اکو، جواد صدری متخصص بیهوشی و همکاری بیش از ۱۰ پرستار و تکنسین اتاق عمل، بر روی یک بیمار ۶۵ ساله با موفقیت انجام شد.

پیمان ایزدپناه رئیس بیمارستان قلب الزهرا (س) شیراز با اشاره به اینکه این عمل بدون باز کردن قفسه سینه انجام می گیرد، گفت: در عمل تاوی دریچه مصنوعی از راه شریان فمورال پا وارد اندام قلب شده و روی دریچه خود مریض تعبیه می‌ شود.

ایزدپناه ادامه داد: در حال حاضر تعبیه دریچه مصنوعی از راه بالن، بیشتر برای بیماران با سن بالا که امکان بیهوشی عمیق و جراحی باز را ندارند انجام می‌شود.

بودجه پژوهش دانشگاه‌ها خجالت آور است/ با افزایش تعداد دانشگاه‌ها بی‌سوادی مدرن را تبلیغ کرده‌ایم/ رتبه اول تولید علم در منطقه را داریم

حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت گفت: ما اکنون رتبه اولتولید علم در منطقه هستیم و دوست داشتیم در حوزه فناوری هم این رتبه را داشتیم، اما هنوز راه طولانی است، اما در این روز‌هایی که خبر‌های منفی بسیار است امبدواریم این اخبار بار روانی اخبار منفی را کاهش دهد.

وزیر بهداشت درباره عملکرد این وزارتخانه در فناوری اظهار کرد: نیروی انسانی ما بسیار کم است، اما سهم بالایی در تولید علم داریم، در ابتدا‌ی دولت یازدهم تنها چند دانشمند ۱ درصد وجود داشت، اما اکنون تعداد آن‌ها به ۵۵ نفر رسیده است.

وی با بیان اینکه بخش پزشکی کارنامه درخشانی دارد، کفت: حضور موثر شرکت‌های دانش بنیان پزشکی نشان از این کارنامه درخشان دارد.

وی با اشاره به مقررات دست و پاگیر گفت: برخی قوانین به سلامت مردم ضرر می‌رسانند اکنون در رشته‌های پزشکی و داروسازی کنار رتبه ۱ رتبه ۵۰۰ هزار هم نشسته است و این تصمیم مجلس بوده و دود این اتفاقات درچشم دانشجو می‌رود.

قاضی زاده هاشمی با بیان اینکه اجازه دهید رتبه بندی‌ها روی سایت قرار گیرد، گفت: این امنیتی نیست و شفاف سازی می‌شود؛ فکر می‌کنیم هنر کرده‌ایم که تعداد دانشگاه‌ها افزایش پیدا کنند اما بی سوادی مدرن را تبلیغ کرده‌ایم.

نیما سپهری مدیر عامل یکی از شرکت‌های دانش بنیان دارویی در حاشیه مراسم رونمایی از داروهای ضد سرطان که در هتل پارسیان برگزار شد، اظهار کرد:

داروی زایبرون برای درمان سرطان پیشرفته پروستات در شرکتی دانش بنیان متشکل از فارغ التحصیلان جوان دانشگا علوم پزشکی تهران تولید شده است.

وی افزود: کار تحقیق و تولید این دارو سه سال به طول انجامید و تمام مراحل مختلف آزمایش را طی کرده و داروی زایبرون در حال حاضر در بازار کشور توزیع شده است.

سپهری با بیان اینکه داردی زایبرون قبلا وارداتی بوده و بابت آن ارز زیادی از کشور خارج می‌شد گفت: ما اولین شرکت تولید کننده داروی زایبرون در ایران هستیم و سعی شده تا تمامی استاندارد ها و کیفیت این دارو مطابق مشابه خارجی خود باشد.

بلاتکلیفی پرداخت ۵۰۰ میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به حوزه سلامت/ آیا اعتبار در نظر گرفته شده به تولید داخل اختصاص می‌یابد؟

50 روز پیش به دنبال کمبودهای دارویی و مشکلاتی که به دلیل چالش نقدینگی در صنعت داروسازی رخ داده بود، مصوبه سران سه قوا برای پرداخت 500 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی به صنعت داروسازی مورد تایید مقام معظم رهبری قرار گرفت، مصوبه ای که خبری خوش برای بیماران بود و چراغ امید را در صنعت داروسازی روشن کرد.

کمی بعد از خبر پرداخت مصوبه، وزیربهداشت اعلام کرد که این پول به شرکت های دارو و تجهیزات پزشکی تعلق خواهد گرفت و فرقی بین دولتی ها و خصوصی ها نیست و مدتی پس از اعلام این خبر مشخص شد که قرار است بانک مرکزی معادل نیمایی این ارز را به بیمه سلامت پرداخت کند و اینجا بود که به تدریج زمزمه های انحراف این پول از مسیر اصلی به گوش رسید، هر چند تحقق پول و هزینه کرد آن خود در ابهام قرار دارد و ضرورت شفاف سازی در این مورد حس می شود.

۵۰۰ میلیون یوور از صندوق توسعه ملی بعد از یک ماه و نیم همچنان بلاتکلیف است و خبری از این پول نیست.

حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلسشورای اسلامی گفت: در آغاز انقلاب مسئولان همه معتقد بودند که باید به مناطق محروم رسیدگی کرد و همه عاشقانه خدمت می کردند.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت ۲۰ تا ۳۵ درصد مسائل فقط به وزارت بهداشت برمیگردد و مابقی آن به عملکرد دستگاه های دیگر باز می ‌شود.

شهریاری گفت: بسیاری از نمایندگان مجلس انتظار دارند که دانشگاه علوم پزشکی در حوزه استحفاظی آنها تاسیس شود و وزیر بهداشت اغلب از سوی نمایندگان مجلس فرمانداران و بخشداران برای تاسیس دانشگاه علوم پزشکی، بیمارستان و مرکز ام آر آی و سی تی اسکن تحت فشار است و در نهایت مصوبه شورا عالی انقلاب فرهنگی بر مبنای آمایش سرزمینی تصویب شد و به وزیربهداشت گفتیم از این بعد با مصوبه شورای عالی جلوی درخواست ‌های خلاف قانون را می توان گرفت.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد نظام ارجاع بر مبنای قانون گفت: در قانون چهارم، پنجم و ششم توسعه بر ایجاد دولت الکترونیک و در حوزه سلامت نظام ارجاع و پرونده الکترونیک تاکید شده است چرا که نظام ارجاع از بار القایی جلوگیری می کند‌.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما پزشکان نیز گاهی خودزنی می‌کنیم وقتی پزشکی در مجلس می گوید درآمد پزشکان نجومی است و حد و اندازه ندارد آن زمان که نوبت به دفاع از بودجه سلامت می رسد به ما می گویند که می‌خواهید درآمد پزشکان را بالا ببرید اما همین دیروز با پزشکی از مناطق محروم صحبت می کردم که می‌گفت ۱۸ ماه است به ما پولی نداده اند حالا حسابش را کنید که این پول چقدر در این نوسانات نرخ ارز و تورم ارزشش کم شده است.

شهریاری تصریح کرد: متاسفانه تفکرات و دیدگاه های سیاسی به حوزه سلامت آسیب رسانده است و برخی سازمان ها چون سازمان برنامه بودجه با وزارت بهداشت مشکل دارند افزون بر این پزشکان جامعه پزشکی نیز باید وزارت بهداشت باید همکاری کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی تأکید کرد: طرح تحول سلامت مشکلات و گرفتاری هایی دارد که همه ما باید کمک کنیم تا این مشکلات حل شود ما همه در یک کشتی نشسته ایم و چپ و راست و خارج از جناح بندی ها و سیاسی کاری ها باید به حل مشکلات طرح تحول سلامت کمک کنیم.وی افزود متاسفانه افزون‌بر سیاسی‌کاری‌ها با اختلاف بین گروه‌های مختلف پزشکی و پیراپزشکی هستیم ما در مجلس هم مشکل داریم و کمیسیون بهداشت و درمان مقصر است چرا که وظیفه نظارتی خود را انجام نداده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها