چرا مدام گرسنه می شوم؟

آیا مدام احساس گرسنگی می کنید و مغزتان فقط به خوراکی فکر می کند؟ آیا مدام از خود می پرسید که چرا من همیشه گرسنه ام؟ پس حتماً با ما در این مطلب همراه باشید تا به علت های این احساس ناخوشایند پی ببریم.

چرا مدام گرسنه می شوم؟

تشنه بودن

اگر زیاد غذا خورده اید و باز هم احساس گرسنگی می کنید، احتمالاً مشکل چیز دیگری است؛ در این لحظه نوشیدن آب را امتحان کنید. یک لیوان آب بنوشید و یک دقیقه صبر کنید. احساس گرسنگی کاهش می یابد. احساسی که داشته اید حس گرسنگی نبوده بلکه حس تشنگی بوده است. اگر می خواهید به حس گرسنگی خود پایان بدهید، نوشیدن آب را به یک عادت همیشگی تبدیل کنید. بهترین راه برای عادت دادن بدن به نوشیدن مقدار زیادی آب این است که صبح ها و همچنین نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی آب بنوشید. پس اهیمت آب را فراموش نکنید!

مواد غذایی حاوی کالری تهی

خوراکی های شیرین، حتی اگر به مقدار کمی مصرف شوند، بدون آن که به بدن مواد مغذی برسانند فقط باعث افزایش اشتها می شوند. خوراکی های شیرین فقط کالری خالی دارند. بهتر است میزان مصرف گلوسیدها و مواد شیرین و قندی را کاهش دهید و به جای آن غذاهای سالم استفاده کنید.

خوب نخوابیدن

اگر به میزان کافی نخوابید، بیشتر بیدار هستید و نیاز دارید که غذای بیشتری بخورید. اگر ۷ تا ۸ ساعت خواب عمیق داشته باشید نیازی به مصرف غذای بیشتر نخواهید داشت. شب ها هنگام خواب بدن هورمونی به نام ملاتونین تولید می کند که وظیفه آن حفظ عملکرد مناسب بدن است. به همین دلیل خواب شب بسیار مهم می باشد. پیش از این نیز، به توصیه هایی که به بهبود کیفیت خواب و بیداری در روز بعد کمک بسزایی می کنند، پرداخته شد.

استرس داشتن

همه ما معمولاً در زمان استرس به دو گونه عمل می کنیم: نمی توانیم هیچ چیزی بخوریم و یا در زمان استرس بیشتر از قبل غذا می خوریم.

اگر از آن دسته افرادی هستید که در زمان استرس و عصبانیت بیشتر غذا می خورید، باید به یاد داشته باشید که استرس دلیل بر خوردن غذاهای ناسالم نیست. بهترین راه برای کاهش استرس، فعالیت بدنی است. به دوستان خود زنگ بزنید، ورزش کنید، کتاب بخوانید و هرکاری را که فکر می کنید حواستان را از خوردن پرت می کند انجام دهید.

کمبود پروتئین

برای جلوگیری از خوردن بیش از حد غذا باید حتماً پروتئین را در رژیم غذایی خود جای دهید. پروتئین علاوه بر این که انرژی لازم را به بدن شما می رساند، احساس سیری نیز به بدن می دهد. علاوه بر پروتئین، سبزیجات و میوه نیز میل کنید.

نبود چربی های مفید

چربی های موچود در غذاها یکسان نیستند. چربی های اشباع شده ای که در غذاهای آماده، فست فودها، سرخ کردنی ها، غذاهای چرب و دودی وجود دارند باعث چاقی می شوند. اما وجود چربی های مفید در غذا ضروری است. روغن زیتون، روغن سالمون، روغن بادام و آووکادو از چربی های مفید به حساب می آیند که بدن برای حفظ سیری به آن ها نیاز دارد.

رعایت نکردن برنامه زمانی غذا خوردن

برای آن که غذای متعادلی داشته باشید باید ۵ وعده در روز غذا بخورید: صبحانه، ناهار، شام و دو میان وعده. هیچ کدام این وعده ها نباید حذف شود و بهتر است که همیشه در یک زمان مشخص غذا بخورید و فاصله زمانی بین دو وعده باید یکسان باشد.

مدام به خوراکی ها فکر نکنید

نگاه کردن به عکس غذاهای مختلف در شبکه های اجتماعی مدام ذهن ما را به سمت خوراکی ها می برد. در شبکه های اجتماعی به دنبال این نباشید که مثلاً "برای جشن آینده این کیک را درست می کنم" یا "امشب این غذا را می پزم" زیرا مغز درگیر خوراکی ها می شود و به شما دستور گرسنگی می دهد.

تند تند غذا نخورید

آرام آرام غذا خوردن باعث می شود که در لحظه مناسب احساس سیری کنید. تند تند غذا خوردن موجب می شود که بدن متوجه نشود که غذا به او می رسد و به همین دلیل درخواست غذای بیشتر می کند. بهترین راه این است که آرام آرام غذا بخورید و لقمه های کوچکی بردارید. مغز برای آن که سیگنال سیری را دریافت کند به یک زمان مشخصی نیاز دارد. اگر خیلی سریع غذا بخورید، کالری بیشتری باید به بدن برسانید و شاید اصلاً نیازی به این کالری نداشته باشید.

منبع: خانومانه

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها