انواع بارداری های پر خطر و حاملگی های خارج رحم

انواع بارداری در سنین زیر 18 سال و بالای 35 سال و بارداری های خارج از رحمی جزء حاملگی های پر خطر محسوب میشوند و باید تحت نظر پزشک باشد.

انواع بارداری های پر خطر و حاملگی های خارج رحم

انواع مختلف بارداری ، چند نوع بارداری داریم؟

دانستن اینکه شما باردار هستید، خوشحال کننده است، اما اولین چیزی که یک خانم باید بداند، نوع بارداری است که او دارد. این قسمت بخش مهمی از حالات هر ماه را تعیین می کند. هنگامی که یک خانم خبر خوشی دارد و باردار است، یک لایه ای از احساسات، ترس، شک و هورمون بر وی حکمفرماست. هر نوبت چک آپ پزشکی یک میلیون سوال در مورد بارداری در حال پیشرفت و چیزی که مادر باید به آن واقف باشد، این است که چه نوع حاملگی دارد ، بحث مهمی که در این بخش از نمناک به ان خواهیم پرداخت.انواع بارداری
زندگی انسان از لحظه ای شروع می شود که تخمکها و اسپرم با هم تلاقی می کنند ، بنا به اعلام سازمان بهداشت جهانی (WHO)، حاملگی بخشی از روند تولید مثل انسان است که زمانی شروع می شود که تخمک گذاری در دیواره رحم جاری شود و به جفتگیری و زایمان برسد. بارداری هر خانمی متفاوت است. برخی از آنها پیچیده تر از دیگران هستند و حتی اگر یک خانم دومین حاملگی اش باشد، باز بارداری هایش یکسان نیستند با این حال، آیا می دانستید که سه نوع حاملگی از نظر پزشکی وجود دارد؟ این طبقه بندی بهمراه لقاح مصنوعی طبقه بندی می شود.

1. حاملگی داخل رحمی:

حاملگی زمانی اتفاق می افتد که تخمک بارور به درستی داخل رحم وارد شده و به طور طبیعی رشد می کند ، حاملگی داخل رحمی مورد بیشتر زنان است که 40-42 هفته، طول مدت آن است از اولین روز از آخرین قاعدگی، یا 38 هفته از زمانی که تخمک بارور می شود، طول می کشد. وقتی جفت تشکیل می شود، و رشد می کند. کودک مواد مغذی مورد نیاز خود را از طریق بند ناف دریافت می کند.شرایط یا عواملی که در هنگام باردار شدن خانمها اتفاق می افتد، تعیین می کند که آیا این بارداری کم خطر است یا خیر.

حاملگی کم خطر:
این نوع بارداری حاملگی کنترل شده یک خانم سالم است.در زنان بین 19 تا 35 ساله اتفاق می افتد. هیچ شرایط بهداشتی وجود ندارد که بتواند زندگی مادر یا رشد کودک را در معرض خطر قرار دهد.

حاملگی با خطر بالا:

این زمانی است که حاملگی کنترل نشده است ؛این بیماری در زنان زیر 18 سال و یا بیش از 35 سال رخ می دهد. در اینجا، بدن خانم شروع به ایجاد شرایطی مانند دیابت، بیماری های قلبی، بیماری پیلونفریت (عفونت کلیه) می کند. یک بارداری خطرناک ممکن است شامل سرخجه، توکسوپلاسموز، سیفلیس، HIV یا HPV باشد.حاملگی با ریسک بالا می تواند پایان خوبی باشد و به خانم یا کودک آسیب نرساند، اما نظارت پزشکی دقیق لازم است.
یک طبقه بندی پزشکی دیگر وجود دارد که وقتی متوجه شدید که باردار هستید و می شنوید، «دوقلو!» برای دوقلوهای برادر، هر تخمک بارور جفت و بند ناف طبیعی خود را دارددر همین حال، برای دوقلوهای یکسان، جنین تقسیم می شود، اما جفت نه (بیشتر اوقات). در این مورد، بررسی های بیشتر (سونوگرافی ماهانه در مدت حاملگی) مناسب است، زیرا تنها یک جفت وجود دارد که دو بچه را تغذیه می کند.

2. بارداری و حاملگی خارج از رحم:

حاملگی های خارج از رحم از عوارضی ناشی می شود، مثلا وقتی که جنین از طریق لوله های فالوپین حرکت کرده و پایین می آید و قادر به رسیدن به رحم نیست بنابراین، آن را در مکانی قرار می دهد که اجازه نمی دهد رشد کند.
حاملگی خارج رحمی برای مادر بسیار خطرناک است و پیش بینی خوبی برای حال نوزاد وجود ندارد معمولا به سه ماهه سوم نمی رسد. در حدود 6 یا 7 هفته، مادر شروع به خونریزی و درد شدید می کند. اگر سقط ،خود به خودی رخ ندهد، در این مورد پزشک احتمالا جراحی یا درمان های شیمیایی را برای نجات جان مادر توصیه می کند با این حال، داشتن حاملگی خارج رحمی، مادر را بعد از بارداری داخل رحمی ناتوان از بارداری نرمال نمیکند.با این وجود، نظارت فوق العاده ی پزشکی برای اطمینان از این که همه چیز به شکل نرمال پیش می رود مناسب است.

حاملگی های خارج از رحم را می توان به:


1. تیوبال:

جنین در انتهای لوله فالوپین قرار دارد.

2. تخمدان:

جنین در تخمدان قرار می گیرد که اغلب با کیست اشتباه گرفته می شود.

3. گردن رحم:

جنین در رحم قرار دارد.


4. شکم:

لانه گزینی در داخل حفره صفاقی رخ می دهد. این حاملگی بسیار غیر معمول است.


5. دهانه رحمی:

جنین در میومورتیوم، لایه ای از عضلات در دهانه دیواره رحم قرار می گیرد.



انواع حاملگی و بارداری های خارج رحمی

3. بارداری مولار:
در این نوع بارداری، تخمک به طور غیر طبیعی لقاح می یابد. سپس، جفت به طور غیر طبیعی رشد می کند و به یک توده کیست مانند ،تبدیل می شود که به نام مولی هیداتیدیفرم می باشد.

عواقب آن عبارتند از:
جنین نمی تواند به درستی رشد کند و زنده بماند ، بارداری مولار باید به محض اینکه کشف شود، سقط شود.



دو نوع حاملگی مولار وجود دارد:
کامل: هیچ نشانه ای عادی، نه در جنین و نه در بافت جفت وجود ندارد ؛ همه کروموزوم ها به پدر تعلق دارند، در حالی که معمولا نیم از مادر و نیمی از پدر است.
جزئی: جفت ممکن است علائم عادی را نشان دهد. اما با این حال، جنین غیرطبیعی رشد مییابد. نیمی از کروموزوم ها از مادر می آیند، اما کسانی که تمام آن را از پدر میگیرند در دو گروه ظاهر می شوند ، نوزاد، به جای داشتن 46 کروموزوم، 69 تا دارد.
به بررسی های پزشکی خود همواره اهمیت دهید، مهم نیست چه نوع بارداری دارید، گرفتن معاینات پزشکی به موقع ضروری است ؛ پزشک تنها فرد واجد شرایط است که به شما بگوید احتمالهای موجود در بارداری شما چیست و می تواند به شما و کودک شما کمک کند.

1514

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها