این شغل سرطان‌زاست

سرطان پستان به‌عنوان شایع­ترین سرطان تشخیص داده‌شده و عامل اصلی مرگ‌ومیر ناشی از سرطان در بین زنان سراسر جهان محسوب می‌شود.

این شغل سرطان‌زاست

افراد شاغل در هواپیما در یک محیط بسیار ویژه کار می­‌کنند که ممکن است بر روی سلامتی این گروه شغلی تأثیراتی داشته باشد. یکی از عوامل محیطی که این افراد به‌طور ویژه‌ای در معرض آن قرار دارند، دوز‌های بالای اشعه است.

بنا بر اعتقاد متخصصین، تابش‌های کیهانی که اعضای خدمه پرواز در معرض آن قرار دارند، دارای دو ریشه متفاوت است؛ ذرات پرانرژی از کل جهان (که معمولاً به‌عنوان تابش کیهانی شناخته شده است) و خورشید. اتمسفر زمین به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای سطح سیاره زمین را از اشعه کیهانی محافظت می­‌کند و میزان مواجهه به میزان زیادی به ارتفاع بستگی دارد. ازآنجایی‌که اتمسفر در ارتفاعات بالاتر رقیق­‌تر است، اثر حفاظتی آن کاهش‌یافته و مواجهه با اشعه کیهانی افزایش می­‌یابد.

بر اساس نتایج این بررسی‌ها، گزارش‌های علمی متعددی به موضوع سرطان پستان و حتی دیگر سرطان‌ها در بین خدمه پروازی پرداخته‌اند که بعضاً به نتایج متناقضی نیز منجر شده‌اند.

به گفته دکتر رحمانی و همکارانش، در یکی از این تحقیقات که در آمریکا انجام‌شده، میزان ابتلا به سرطان پستان در میان کارکنان پروازی زن، به میزان ۳۰ درصد بالاتر از حد انتظار بوده است. این در حالی است که پاره‌ای از تحقیقات نیز، افزایش قابل‌توجهی را در این خصوص گزارش نکرده‌اند.

رحمانی و همکاران اعتقاد دارند: «با همه این‌ها، یافته‌های مطالعه ما نشان می‌دهند که در مقایسه با جمعیت عمومی، افزایش قابل‌توجهی در خطر بروز سرطان پستان در بین کادر پروازی زن وجود دارد. این موضوع، پیامد‌های مهمی برای سلامتی شغلی و حفاظت از این گروه از جامعه دارد. بااین‌حال، مطالعات آینده‌نگر بیشتری با گروه‌های قومی بیشتر و اندازه نمونه بزرگ برای اعتبار ریسک مشاهده‌شده نیاز است».

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها