معیار زیبایی عجیب در دوره قاجار

برای همه ی ما جای تعجب دارد که چرا زنان قاجار اکثرا چاق، زشت و سیبیلو هستند. اما چرا آن ها چنین استایل و شکلی را برای خود انتخاب می کردند؟

معیار زیبایی عجیب در دوره قاجار

سالهاست که همه ما با دیدن تصاویر زنان درشت هیکل دوران قاجار شگفت زده می شویم . چطور همه تا این حد چاق هستند؟ چرا همه سبیل دارند آن هم به این شدت ؟ چطور ابروی همگی اینقدر پر پشت و انبوه و پیوسته است؟ خالهای گوشتی سیاه چرا این همه رایج بوده اند؟

وجه مشترک همه این تصاویر شخص عکاس است. یعنی ناصر الدین شاه. او که به مناسبت موقعیتش، نخستین عکاس ایرانی است تنها کسی بوده که می توانسته این تعداد گسترده عکس از زنان حرمسرا بگیرد.

این طور که از قراین و شواهد بر می آید چهره ها در این عکسها چندان واقعی نیستند. سبیلها و ابروها و خالهای گوشتی گویا همگی با مداد مشکی کشیده شده اند. چرا ؟

نقاشی سبیل زنان هم گویا راهی برای عرض ارادت و علاقه ایشان به شخص شاه سبیل کلفت بوده . باقی چیزها مانند خال گوشتی - که بیشتر آن ها زگیل بودند - هم احتمالا به تکرار زیاد عکاسی از چهره زنان و نیاز به ایجاد تنوع مربوط بوده.

این تصویری است که با نور پردازی و کادر بندی مناسب، چهره ای زیبا از انیس الدوله به نمایش می گذارد:

معیار زیبایی عجیب در دوره قاجار/ عکس  

تعدادی از عکس ها به جا مانده از چهره “انیس الدوله” زن قدرتمند دربار ناصری هستند . انیس الدوله که در بسیاری از نوشته ها زن زیبایی معرفی شده در عکسهای ناصر الدین شاه چهره متفاوتی دارد.

تصاویر زیادی از انیس الدوله هستند که در هر کدام سوگلی ناصر الدین شاه چهره و آرایش و لباس دگرگونه ای دارد. در یکی دور چهره با گل تزیین شده و در دیگری با دارا بودن چارقد سفت و محکم سینه ها برهنه هستند.

از آنجایی که بیشتر عکسهای ناصر الدین شاه از زنان حرم بوده می توان حدس زد که برای فرار از تکرار مکررات بانوان را وا می داشته دستی در چهره و سر وضع خود ببرند و تفاوت ایجاد کنند.

شاید بتوان نتیجه گرفت که این عکسها نشانگر چهره واقعی زنان آن دوران نیستند و چون قرار بر نمایش عمومی آنها نبوده صرفا هدف سرگرمی شاه را تامین می کرده اند.

عصمت الدوله دختر بزرگ ناصرالدین شاه و همسر دوست محمدخان معیرالممالک است
ناصرالدین شاه پدر عصمت الدوله درباره آرایش او می نویسد:

وعده داشتیم خانه ظل السلطان از صبح رفتیم … من و ظل السلطان و نایت السلطنه رفتیم اندرون از همان راه گلخانه … عصمت الدوله سبیل داشت، به قدر سبیل نایب السلطنه.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 10
  • ناشناس
    1

    زناش مردن

  • مهسا
    0

    سلام خسته نباشید
    مطالبتون عالی و جالب هستند فقط ای کاش مطالبی هم درباره مشکلات جوانان برای ازدواج بگذارید به خدا قسم این مطلبی که می‌نویسم فقط برای اطلاع رسانی به مسوولینه اگه نمیدونن که حتما میدونن نسل جوان به چه روزی افتاده شاید دلسوزی پیدا بشه و چاره‌ای کنه
    روز جمعه به یکی از پارک های جنگلی مشهد رفته بودم خواهرزاده ام تماس گرفت و از من خواست برایش مقداری گل و گیاه جمع‌آوری کنم به سمت انتهای پارک که به کوه می‌رسید رفتم تا گیاهان متنوعی جمع‌آوری کنم متاسفانه صحنه ای دیدم که از رفتن پشیمون شدم
    دو دختر و پسر جوانی داخل شیب دامنه مشغول رابطه بودند وقتی چشمشون به من افتاد سراسیمه و آشفته بلند شدند و دختر که خیلی ترسیده بود و فکر می‌کرد من مامورم ملتمسانه گفت تو رو خدا ببخشید جایی رو نداشتیم مجبور شدیم اومدیم اینجا
    من که خودم از خجالت مردم ،اون دو هم از من بیشتر. گفتم نترس من مأمور نیستم فقط داشتم از اینجا رد می‌شدم ولی اینجا جای این کارها نیست
    به نظرتون اگه این جوونا جایی رو داشتند می‌آمدند در ملأ عام این کارو انجام بدن؟؟؟
    گرانی که بیداد می‌کنه تورم گوش فلک رو کر کرده آخه به نظر شما با این وضعیت جوان چطور نیاز طبیعی اش رو برطرف کنه
    من شنیدم بعضی از این جوان‌ها رو می‌برند شلاق می‌زنند به چه جرمی؟؟
    این یک نیاز است جوان‌ها در فشار هستند وقتی زمینه‌ی ازدواج فراهم نیست جوان مجبوره تن به چنین رابطه هایی بده
    حتی جا و مکان نداره این شلاقها رو به خودتون بزنید شاید از خواب غفلت بیدار بشید
    لااقل اگه نمی‌تونید امکانات ازدواج رو برای جوانها تامین کنید مکان‌هایی رو برای نیاز شون در نظر بگیرید
    شاید فکر کنید منظورم خدای نکرده مرکز فحشا است نه اصلا و ابدا
    ولی می‌تونه اسلامی باشه عقد صورت بگیره و قانونی باشه و نظارت بر اون مکان باشه
    واقعا دلتون نمیسوزه که جوانها در عذاب باشند؟؟
    چه‌طور با وجدان خود کنار می آیید؟

    نظرات شما -
    • مسئول
      1

      تنها چیزی که سر سوزنی برای مسئولان تندرو اهمیت نداره فشار جنسی ای که بر جوانانه هست،تازه خوشحالم میشن که تو تنگنا باشن جوونا
      همشون بلااستثنا نگران اسلام و انقلاب از دست بره و چون بیسوادن نمیفهمن که دقیقا همین جوونا که در فشارن میتونن قدرتو از دستشون بگیرن
      مملکت دزد خونه شده
      از کسی توقعی نداشته باشبد خواهر من
      فقط خودمون میتونیم به هم کمک کنیم
      فقط ما مردم

    • به: مهسا
      0

      شهوت و غریزه میلی سیری ناپذیر و مرکبی چموش است که اگر افسار آن را محکم نگیری و رها کنی صاحب آن را با مخ به زمین خواهد زد! اینکه در این بیش از سه دهه اخیر از جوانان امکان اشتغال به کار پایدار و متناسب و دارا شدن مسکن و رفاه اجتماعی سلب شده است شکی در آن نیست ولی ما معمولاً در اجتماع افراد میانسالی را که اصطلاحاً دستشان به دهانشان می رسد می بینیم که به یک همسر قانع نیستند و به دور از چشم همسر به هوسرانی یا کارهای غیر اخلاقی مشغول هستند! انسان پاک و وزین (چه دختر و چه پسر) حتی اگر بالإجبار مجبور شود میل غریزه را در خود سرکوب کند و به انواع بیماری های روحی و روانی مبتلا شود هیچ وقت آن کار مذموم را که شما در شیب دامنه کوه دیدید انجام نمی دهد!

    • ناشناس
      0

      مرسی از این همه درک شما

  • ناشناس
    0

    اخه جیلت نبوده

    نظرات شما -
    • 😐
      0

      واجبی که بوده😐
      خخخخ
      بند مینداختن خوب😐
      خخخخخ
      با ناصر میرفتن حموم ناصر.......بقیش زشته نمیگم😅😁

    • ناشناس
      0

      ژیلت

  • ناشناس
    3

    ملت ایران در طول تاریخ پر فراز و نشیب هر بلایی که سرش آمده و هر رنج و محنتی که دیده از دیکتاتوری و قلدری همین شاهان نرک قاجاری شکم پرست و هوسران بوده است!

  • سلام
    0

    گفتم چرا تو قسمتهای دیگه کامنت نمیگذارید
    اینجا بگم، اگر قراره ایران بعد 20 سال بشه هشتمین کشور که قدرت نظامی داره
    باید بگم، اولا روسیه که باخت با اینهمه قیافه گرفتن
    و آبروش رفت، دیگه ایران چی هست؟!
    بعدش بعد 20 سال وضع افتصادی چه جوریه؟!مردم را بدبخت کردید برای قدرت نظامی و عربده کشی
    و دیگه اینکه چعه ه دل خجسته دارید که 20 سال دیگه هم دووم بیارید
    خدا لع..... کنه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها