تصاویری ناب از طبیعت هستی

در این مقاله قرار است تعدادی از عکس‌های برتر و تحسین شده مسابقه سالانه عکاسی از طبیعت (NPOTY) تقدیم شما شود.

تصاویری ناب از طبیعت هستی

بدون هیچ حرف اضافه‌ای در این مقاله قرار است تعدادی از عکس‌های برتر و تحسین شده مسابقه سالانه عکاسی از طبیعت (NPOTY) تقدیم شما شود. با توجه به زیاد بودن تعداد عکس‌ها، امکان قرار دادن تمام آن‌ها در یک مقاله نبود و همچنین در توضیح هر عکس، تنها خلاصه‌ای از توضیحات کامل عکاس قرار داده شده است. امیدوارم از تماشای این عکس‌ها لذت ببرید.

دنیا برای من است
برنده بخش پستانداران / عکاس: ساشا فونسِکا

دنیا برای من است

"یک عکس چشم‌نواز از گردشِ یک پلنگِ برفی زیبا در دامنه رشته کوه لاداک در هندوستان. راستش این عکس نتیجه یک پروژه سه ساله از قرار دادن دوربین‌های تله‌ای در ارتفاعات زیادِ رشته کوه هیمالیا در هندوستان و در نزدیکی مرز پاکستان و چین است. " "با وجود مشکلات زیاد این پروژه مانند سطح پایین اکسیژن در ارتفاعات و دشواری انتقال تجهیزات، اما به خاطر جاذبه فراوان این جانور برای من، تن به این پروژه سخت دادم. به خاطر توانایی بالای این گربه‌سان در استتار و البته حرکت بدون صدا و جلب توجه، اهالی محلی به پلنگ برفی لقب "روح کوهستان" داده‌اند. "

Coot
برنده بخش حیوانات دِ لِیژ لاندِن / عکاس: فرانکا اسلاتهابِر

Coot

پیش از مرور توضیح عکاس لازم است توضیح دهم که کوت (Coot) نام پرنده‌ای شبیه به مرغابی است که انواعِ آن تقریبا در تمام قاره‌ها وجود دارد. "این عکس را در نوامبرِ ۲۰۲۱ گرفتم. در آن روز من برای عکاسی از درختان در پاییز در جنگل آمستردام بودم و در راه برگشت به ماشینم این پرنده را در رودخانه زیر پل دیدم. ظاهرا به امید دریافت تکه نان به سمت من آمده بود. " "متاسفانه نانی به همراه نداشتم، اما وقتی دوباره به زیر پل نگاه کردم متوجه شدم ردِ حرکت پرنده در آب و انبوه برگ‌های پاییزی، منظره زیبایی ساخته است و سیاهیِ آب در شب هم به رنگ‌ها جان تازه‌ای بخشیده بود و این‌ها برای متقاعد کردنم به عکاسی کافی بود. "

سمور در حفره یخ
برنده بخش سیاه و سفید / عکاس: اِرنست دریکسن

سمور در حفره یخ

"سمور‌ها جانوران حساسی هستند و حیاتشان به شدت به پاکیزگی و شفافیت آب و البته وجود مقدار زیادی ماهی وابسته است. از سال ۲۰۰۲ در هلند برنامه‌ای برای بالا بردن کیفیت آب و کمک به زیاد شدن جمعیت سمور‌ها آغاز شد و خوشبختانه این برنامه موفقیت آمیز بوده است. " "در زمستان و در هنگام یخ زدن سطح رودخانه‌ها و دریاچه‌ها، سمور‌ها سوراخ‌های متفاوتی در در سطح یخ ایجاد می‌کنند و مرتبا در روز به این سوراخ‌ها سر می‌زنند تا مبادا به دلیل سرما و انجماد بسته شود. سمور‌ها از این حفره‌ها برای ماهی‌گیری استفاده می‌کنند و من این عکس را از این سمور در یکی از همین حفره‌ها گرفتم. "

عکس خانوادگی از سیاه‌گوش‌های ایبِری
تحسین شده در بخش پرتره حیوانات / عکاس: الساندرو بکونی

عکس خانوادگی از سیاه‌گوش‌های ایبِری

"به عنوان یک عکاس حیات وحش، من از چند سال قبل تصمیم به عکاسی از سیاه‌گوش‌ها گرفتم. مشکل عکاسی از این جانور زیبا این است که بسیار در استتار با محیط ماهر است و بیشتر اوقات حتی تشخیصش در چند قدمی هم ممکن نیست. خوشبختانه آن‌قدر خوش شانس بودم که بتوانم از این سیاه‌گوشِ مادر به همراه ۳ توله‌اش یک پرتره خانوادگی بیندازم. "

روباهِ قرمزِ مسحورکننده
تحسین شده در بخش پرتره حیوانات / عکاس: زیتا کوئنتین

روباهِ قرمزِ مسحورکننده

"این عکس زیبا از این روباه قرمز را در جزیره کودیاک در آلاسکا در شرایطی گرفتم که در یک قایق بودم. این نوع خاص از روباه که در دنیا هواداران زیادی هم دارد معمولا از نظر ظاهر و رنگ سه شکل کلی دارند: قرمز، نقره‌ای/سیاه و راه‌راه. "

دوش گرفتنِ ایمپالا
تحسین شده در بخش سیاه و سفید / عکاس: بایرون گرابلِر

دوش گرفتنِ ایمپالا

"جنوبی‌ترین بخش پارک ملی کروگِر از نظر تنوع زیستی شرایط بسیار ویژه‌ای دارد. راستش من و همکارم در آن روزِ به شدت گرم به دنبال عکس گرفتن از پلنگ‌ها بودیم، اما ناگهان با دسته‌ای ایمپالا روبرو شدیم. باران شدیدی شروع به باریدن کرد که انگار این جانوران بابت باران در آن روز بسیار گرم حسابی خوشحال بودند. سوژه این عکس گویی در زمان رد شدن از خیابان ناگهان منجمد شد و بی‌حرکت به ما نگاه می‌کرد. "

یین و یانگ (Yin And Yang)
عکس تحسین شده در بخش گیاهان و قارچ‌ها / عکاس: جئورج پوپا

یین و یانگ (Yin And Yang)ناب از طبیعت هستی

"تقریبا دو سالی هست که وقتم را صرف عکاسیِ هوایی از دریاچه‌ها و برکه‌های یخ‌زده می‌کنم و این عکس هم محصول همان تلاش‌هاست. این عکس در زمانی گرفته شده که سطح دریاچه تازه شروع به یخ زدن کرده و برف تازه باریده شده در کنار ترک‌های سطح منجمدِ دریاچه، اشکال و الگو‌های جالبی ایجاد کرده است. این عکس هوایی از دریاچه کوژدل در رومانی گرفته شده است. "

Head First
عکس تحسین شده در بخش عکاسان جوان / عکاس: تیل کِلِمنس

Head First

"در نزدیکی شهری که من در آن زندگی می‌کنم، بخشِ سوئیسیِ رشته کوه ژورا قرار گرفته است. سوژه این عکس Ermine نامیده می‌شود که حیوانی شبیه به راسو است و نام علمی‌اش ماستِلا اِرمینیا می‌باشد. رنگِ خزِ این حیوان در آستانه زمستان از قهوه‌ای به سفید تغییر می‌کند و دوباره در بهار به رنگ قهوه‌ای بازمی‌گردد. "

امواج روی امواج
عکس تحسین شده در بخش منظره / عکاس: هیدِر تانگ

امواج روی امواج

"این عکس زیبا را از لبه پرتگاهی خطرناک در جزیره‌ای سابقا آتش‌فشانی در منطقه‌ای معروف به جزایر مِینلند گرفتم. با وجود وزش خطرناک و قدرتمند باد در این منطقه، تماشای منظره‌ی پا گذاشتن موج‌ها روی ساحل و آرام آرام محو شدنشان بسیار لذت بخش بود. خوشبختانه یک ساختمان برای من پناهگاهی در برابر باد ساخته بود و خوشحالم که برای گرفتن این عکس اصرار داشتم. "

خرسی در حیاط پشتی
برنده بخش جایزه پورتفولیوی فرد هزلهاف / عکاس: دیوید هاپ و میشیل ون ناپن

جغد پیگمی

"این عکس یکی از عکس‌های مجموعه‌ای به همین نام است. مجموعه‌ای که با تلاش دو عکاس و سفر‌های پرتعدادشان در ۴ سال گذشته در میان کار و دانشگاه به منطقه‌ای از رومانی ممکن شده که هنوز به معنی واقعی کلمه بکر است. " "در این منطقه که زیر سایه رشته کوه کارپاتیان واقع شده به دلیل قطع بی رویه درختان، خرس‌های زیادی برای غذا به روستا‌ها کوچ کرده‌اند. در بسیاری از این روستا‌ها به دلیل فرهنگ مردم، خرس‌ها موجوداتی مقدس به حساب می‌آیند. " "در بسیاری از شهر‌های اطراف ترانسیلوانیا هر سال جشنی سنتی به نام رقص اورسول برای بیشتر شدن حاصلخیزی خاک و افزایش محصول آن سال اتفاق می‌افتد و همان‌طور که می‌توانید حدس بزنید بخش اصلی این جشن رقص خرس‌هاست. "

جغد پیگمی
عکس راه یافته به فینال در بخش عکاسان جوان / عکاس: لوکا لورنز

جغد پیگمی

"به خاطر لطف یک دوست من موفق شدم برای اولین بار در زندگی‌ام جغد پیگمی را ببینم. ما تقریبا ۱۴ ساعت را در منطقه‌ای جنگلی در آلمان به گردش پرداختیم چرا که می‌دانستیم در آن منطقه یک زوج جغد پیگمی مشغول بزرگ کردن جوجه‌هایشان هستند. خوشبختانه بالاخره شانس به من روی آورد و پس از دور شدن جعد نر از لانه، جغد ماده در نزدیکی ما روی سطحی نشست و دقیقا به لنز دوربین من نگاه کرد و من هم عکس را گرفتم. "

سرد و گرم
عکس برنده در بخش گیاهان و قارچ‌ها / عکاس: سواره لارنتی

خرسی در حیاط پشتی

"این عکس را در روستایی کوچک به نام دامستی در منطقه آلبا گرفتم که گویی به طور کلی از گذر زمان جا مانده بود. منظره فوق‌العاده این روستا به دلیل شکل تپه‌ای و شیب‌دار زمین و انبوه درختان توس واقعا چشم‌نواز است و به خصوص در بهار و پاییز این منظره شما را مجذوب خود خواهد کرد. "

بارانی که منتظرش بودم
عکس برنده در بخش زیر آب / عکاس: کازوشیگه هوریگوچی

بارانی که منتظرش بودم

"در این منطقه هر سال در اوایل بهار به مدت یک هفته اتفاقی نادر می‌افتد. در این مدت قورباغه‌های خاصی برای جفت‌گیری و تخم‌گذاری از کوهستان پایین می‌آیند و امسال من انتظار این اتفاق را می‌کشیدم. از شانس خوب من آن روز باران هم بارید این موضوع برای قورباغه‌ها خوشایند بود. "

دنیای فرازمینی در ریوتینتو
عکس تحسین شده در بخش هنر طبیعت / عکاس: خوان گارسیا لوکاس

دنیای فرازمینی در ریوتینتو

"این رودخانه با طولِ تقریبا ۱۰۰ کیلومتری در جنوب اسپانیا و منطقه هوئِلوا واقع شده است و ریوتینتو نامیده می‌شود. رنگ شرابی این رودخانه که باعث شگفتی بسیاری می‌شود به دلیل مواد معدنی بستر رودخانه، فعالیت باکتری‌ها و البته اسیدی بودن آب ایجاد می‌شود. این منطقه مانند بهشتی برای عکاسان منظره است و گاهی رنگ‌ها آن‌قدر عجیب می‌شوند که احساس می‌کنید در سیاره دیگری جز زمین مشغول عکاسی هستید. "

جزیره
عکس برنده در بخش منظره / عکاس: هِلگا اِربِن

جزیره

"من مدت‌هاست که با پهباد عکاسی می‌کنم و در زمان عکاسی با پهباد سعی می‌کنم علاوه بر منظره‌های زیبا، به شکل‌ها و بافت‌های زیبایی هم دست پیدا کنم. در اواسط زمستان در مجارستان دمای هوا آن‌قدر پایین می‌رود که تقریبا تمام دریاچه‌ها یخ می‌زند و همین موضوع منظره‌های جالبی پدید می‌آورد. "

منبع: برترین ها
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 2
  • ناشناس
    0

    هنر عکاسی.بسیار زیبا و حوصله بر

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      خودت فهمیدی چی گفتی؟؟؟

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها