جذاب‌ترین تصاویر از یتیم‌خانه فیل‌های آفریقایی | توپ بازی و دنبال بازی فیل‌های خردسال را ببینید

در سال‌های اخیر صدها گونه جانوری به دلیل دخالت‌های بشر در زیستگاه زمین در معرض انقراض قرار گرفته‌اند و اکنون فیل‌ها هم در خطرند با این حال انسانهایی هم هستند که زندگی خود را وقف نجات زمین و گونه‌های ارزشمندش کرده‌اند؛ مثلا محیط‌بانان رتیتی.

جذاب‌ترین تصاویر از یتیم‌خانه فیل‌های آفریقایی | توپ بازی و دنبال بازی فیل‌های خردسال را ببینید

نگهبانان فیل شاغل در پناهگاه فیل رتتی در منطقه حفاظت شده نامونایاک، کنیا، فیل‌های یتیم و رها شده را مانند یک خانواده واقعی نگهداری می‌کنند. این حیوانات به دلیل خشکسالی آسیب دیده و تنها مانده‌اند. برخی از این فیل‌ها مانند نائسمر تنها یک ماه داشتند که از گله خود طرد شدند اما این نگهبانان مهربان او و دیگر فیل‌های رها شده و ترسیده را جمع کردند تا نجات دهند.

در سال‌های اخیر صدها گونه جانوری به دلیل دخالت‌های بشر در زیستگاه زمین در معرض انقراض قرار گرفته‌اند و اکنون فیل‌ها هم در خطرند.

برخی از فیل‌ها، با وجود تلاش بسیار محیط‌بان‌ها، از دست می‌روند؛ مانند کینیا که به آرامی درگذشت. لموجونگ، یکی از مراقبین این پناهگاه، به نشنال جئوگرافیک گفت: «برای ما خستگی و استراحت وجود ندارد. او تنها دو هفته داشت و ما برای نجاتش بسیار تلاش کردیم.»

مایک لیرکا، یکی دیگر از محیط‌بان‌هایی است که دستش را به سمت یک بطری شیر خشک می‌برد تا آن را در دهان نائومی کوچک و گرسنه خالی کنید. شیر هر سه ساعت و در تمام طول شبانه‌روز به نوزادان داده می‌شود. یک مطالعه جدید نشان داده که فیل‌ها دارای بیشترین تعداد ژن گیرنده بویایی در بین حیواناتی هستند که تاکنون آزمایش شده‌اند و به همین دلیل شیر خشک فیل‌ها شبیه‌ترین شیر به شیر مادرهایشان است. در طبیعت از شیر گرفتن فیل‌ها معمولا در سن ۵ تا ۱۰ سالگی انجام می‌شود.

او توضیح می‌دهد که در طبیعت، فیل‌های بالغ می‌توانند تهدیدی برای انسان‌ها و دارایی‌هایشان باشند، این پناهگاه نیز به طور سنتی فیل‌های بالغ را به سوی زندگی در طبیعت بدرقه می‌کند. لشونگورو نیز که خود یک مادر است، قبل از افتتاح پناهگاه رتتی در سال گذشته، از پنج فیل جوان مراقبت و بعد از بلوغ آنها در طبیعت رها کرده او این نوزادان عظیم الجثه را مانند فرزندان خود می‌بیند.

یکی از سرگرمی‌های فیل‌های ساکن در رتیتی، حمام خاک است که در گرمای روزهای آفریقا حس خوبی به فیل‌ها می‌دهد. پوششی از خاک به محافظت از پوست حساس فیل کمک می‌کند و هم به عنوان ضد آفتاب و هم به عنوان دافع حشرات عمل می‌کند.

توپ بازی هم سرگرمی دیگر این فیل‌های خردسال است اما شابا، به نیابت از مادران فوت شده این فیل‌ها، پیدا کردن علوفه در طبیعت را به آنها آموزش می‌دهد. فیل‌ها باید برگ‌ها را بکنند، پوست درخت را بچشند، درختان کوچک را هل دهند و حمام گل بگیرند. فیل‌ها علاوه بر باهوش بودن، ذاتا اجتماعی هستند و برای رشد طبیعی نیاز به تحریک و تعامل دارند.

این مرکز یک دامپزشک هم دارد؛ متیو موتیندا، دامپزشک سرویس حیات وحش کنیا، روی موگی ۱۸ ماهه که به تازگی نجات یافته تمرکز دارد. مادر موگی در درگیری با مردم به ضرب گلوله کشته شده است.

 دارالایتام فیل‌های یتیم

دارالایتام فیل‌های یتیم

منبع: همشهری آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها