خسرو معتضد: فرح پهلوی گدا و بی سواد بود

خسرو معتضد، تاریخ نگار مشهور، در گفتگوی جدید خود با روزنامه جوان درباره اظهارات اخیر فرح پهلوی در مورد بازگشت به ایران صحبت کرده است.

خسرو معتضد: فرح پهلوی گدا و بی سواد بود

اواخر مرداد ماه امسال فرح پهلوی، همسر محمدرضا پهلوی شاه سابق ایران، در گفتگویی با روزنامه ایتالیایی لیبرو مدعی شد مردم ایران خواهان بازگشت پادشاهی پهلوی هستند و اعلام آمادگی برای بازگشت به ایران کرد. او همچنین گفت اگر روزی پسرش رضا پهلوی شاه ایران شود، جانشینش نور پهلوی دختر رضا پهلوی خواهد بود.

در ادامه بخش هایی از مصاحبه خسرو معتضد درباره اظهارات اخیر فرح پهلوی را می خوانید.

این روزها اعلام آمادگی فرح دیبا برای بازگشت به ایران برای تصدی نایب‌السلطنگی، به طنز بسیاری از محافل سیاسی تبدیل شده است. ارزیابی شما از کارنامه و شخصیت او چیست؟

فرح به دلیل اینکه پیشینه دو همسر قبلی شاه را نداشت تا مدت‌ها پس از راهیابی به دربار، در حاشیه بود. پس از بچه آوردن، قدری موقعیتش تثبیت شد. حالا سرِ پیری و معرکه‌گیری آمده و می‌گوید: من نایب‌السلطنه‌ام و نوه پسری‌ام هم شاه آینده ایران است! گوینده این سخن، تنها می‌تواند یک نادانِ به‌تمام‌معنا باشد. واقعاً از بس سیگار کشیده، مغزش خراب است! کلاً کسانی که زیاد سیگار می‌کشند و مشروب می‌خورند، غیرعادی می‌شوند. حال این خانم هم، گویا در مصرف این چیزها زیاده‌روی کرده، چون حرف‌هایش حقیقتاً احمقانه است. شاه هم در جلسات عمومی و خصوصی، گاه به خاطر اظهاراتش به او تندی یا بی‌احترامی می‌کرد. شما خاطرات عَلَم- که در هفت جلد منتشر شده است- را بخوانید و ببینید که شاه، چطور با این خانم صحبت می‌کرده است. بارها بر سر او داد زده و تحقیرش کرده است.

او در این یادداشت‌ها از قول شاه می‌نویسد: من اگر بروم، این زن چهار روز هم نمی‌تواند ایران را اداره کند. علاوه بر خاطرات عَلَم، یکی از بهترین کتاب‌ها در شناخت کارنامه فرح، خاطرات مینو صمیمی است؛ کارمند دفتر مخصوص فرح که البته او را هم نمی‌دید! صمیمی در خاطراتش نوشته است: هر روز نامه‌های مردم را در کیسه‌های برزنتی بزرگ برای‌مان می‌آوردند، اما فرح از ما می‌خواست فقط نامه‌های خارجی را برایش ببریم و درخواست‌هایی که مردم رنج‌کشیده ایران داشتند، برایش بی‌اهمیت بوده است، البته درباری‌ها تقریباً همه‌شان همین‌طور بودند. اگر از کار خیر و عام‌المنفعه هم حرف می‌زدند، سرپوشی برای فعالیت‌های اقتصادی‌شان بود.

عده‌ای از تاریخ‌پژوهان، برخی عادات فرح دیبا را به پیشینه خانوادگی او ربط داده‌اند. در این باره چه نکاتی قابل اشاره و ذکر هستند؟

قطبی‌ها ساکن کوچه ستاره در عشرت‌آباد بودند. پدر فرح سهراب دیبا، سروان بود و در همان دوران کودکی او، در اثر ابتلا به سرطان فوت کرد. آنگونه که گفته‌اند، مرد ِ زن‌باره‌ای هم بوده. چند روز پیش در خاطرات یکی از شخصیت‌ها می‌خواندم که پدر فرح به او گفته بود: امشب یک خانم سالخورده دعوتم کرده و شام مرا می‌دهد! در واقع یک چنین اخلاق‌های گدایی‌مآبانه‌ای داشت. مادرش پس از فوت همسر خود، در خانه خانم‌شرقی خیاطی می‌کرد، البته بعدها قصد داشت همسر نعمت نصیری بشود که او زیر بار نرفت! در خاطرات احمدعلی بهرامی، سفیر ایران در مراکش در خصوص رفتارهای گدامآبانه فریده دیبا، نکات بسیار جالبی آمده است.

این‌ها خانواده‌ای بودند که از سربند راهیابی به دربار، به مال و مکنتی رسیدند. از دیگر اعضای خانواده دیبا، وکیل‌الملک دیبا و علاءالملک دیبا هستند، البته به اعلاءالملک، «الاغ الملک» هم می‌گفتند. او همان فردی است که میرزاآقاخان کرمانی، خبیرالملک و سیدحسن روحی را به ایران برگرداند که اعدام شوند چراکه گفته می‌شد این سه تن در قتل ناصرالدین شاه، محرک میرزارضا کرمانی بوده‌اند.

این افراد ازلی‌مذهب بودند. فرح دیبا مثل خود شاه و خواهر و برادرهایش، سواد چندانی نداشت و تنها دو سال در فرانسه درس خوانده بود، البته خوب به فرانسوی حرف می‌زد. مادام هولو، همسر سفیر فرانسه در ایران، او را نزد جهانگیر تفضلی می‌برد و می‌گوید: این دختر فرانسه‌اش عالی است، اما، چون پول ندارد، برای ادامه تحصیل در فرانسه، شما بورسیه‌اش کنید. تفضلی می‌گوید: این مسئله در حوزه اختیاراتم نیست، بهتر است به اردشیر زاهدی مراجعه کند، چون قرار است او برای جلب دانشجویان، به آن‌ها پولی بدهد.

جالب است بدانید که فرح در دوره دانشجویی خود در پاریس، مدتی ساندویچ می‌فروخت! یکی از دوستانم به نام دکتر حاجعلی‌لو می‌گفت که وقتی همراه با همسرش برای شرکت در فستیوال کارگران به کنفدراسیون کمونیست‌ها در پاریس رفته بود، دیده که فرح در آنجا ساندویچ خاویار می‌فروخته است! با توجه به سابقه خانوادگی فرح، می‌توان گفت که او عقده فقر و بدبختی داشت. یکسری دخترهای گدا مثل لیلی امیرارجمند هم همیشه دور و بر او بودند.

این تیم حتی وقتی به مال و مکنت هم رسیدند، مثل آدم‌های تازه به‌دوران‌رسیده و عقده‌ای رفتار می‌کردند. مثلاً لباس‌های شیک یا چکمه می‌پوشیدند و به میان بلوچ‌ها می‌رفتند و به آن‌ها فخر می‌فروختند! حتی مجله زن روز در همان زمان، در انتقاد به رفتار آن‌ها نوشته بود: خانم شما با دامن بالای زانو، مقابل چشمان مبهوت مردم بلوچ، با آن شرایط سخت زندگی نشستی و ویسکی می‌خوری؟

پس شما ریشه برخی رفتارهای سؤال‌برانگیز فرح دیبا در دوران شهبانوگری و حتی اکنون را به فرومایگی اجتماعی او مرتبط می‌دانید؟

بله، فرح برخلاف دو همسر قبلی شاه، فاقد تبار شناخته شده و برخورداری‌های ناشی از آن بود، حتی در مقام مدیریت جریانات فرهنگی در کشور هم، دسته‌گل‌های عجیب و غریبی به آب می‌داد! نمونه‌اش همان جشن هنر پرحاشیه شیراز بود. خانم مریم خوارزمی در برخی از شماره‌های مهر و آبان‌ماه ۱۳۵۶ روزنامه کیهان، به برخی از بی‌بندوباری‌هایی که به عنوان نمایش هنری در خیابان‌های شیراز به نمایش گذاشته شد، پرداخته است.

به عنوان مثال در گزارش این خانم آمده که زنان و مردانی به عنوان هنرمند، لختِ مادرزاد جلوی شهبانو نمایش اجرا کرده و می‌رقصیدند! یا مادر شهبانو آنچنان آدامس می‌جوید که صدای چیک‌چیکش می‌آمد! در این روزها به دلیل پژوهشی که در مورد «شاه در دوران تبعید» انجام می‌دهم، بسیاری از آثاری که درباره سبک حکومت شاه، در خارج از کشور منتشر شده را بازخوانی می‌کنم. یکی از این کتاب‌ها، خاطرات دکتر نیلی آرام است که بسیار جالب می‌نماید. او در این کتاب، مفصلاً به شرح فساد و دزدی‌های دربار، از جمله فرح پرداخته و به نکات مهمی اشاره کرده است. حال می‌خواهند از چنین آدمی، چهره ملکه نیکوکار بسازند! آقا دوران پادشاهی تمام شد! مگر وقتی دوران پادشاهی در فرانسه به پایان رسید، دوباره این نظام به آن کشور برگشت؟ به نظرم در مورد امکان بازگشت پادشاهی به ایران، باید یک میزگرد علمی برگزار کرد.

متأسفانه تلویزیون ما، در این موارد قدری کاهلی می‌کند. ما باید متوجه خطرات برخی کشورهای همسایه باشیم که تمامیت ارضی و حتی موجودیت ایران را تهدید می‌کنند. این پان‌ترکیست‌ها، پان‌ایرانیست‌ها و سلطنت‌طلب‌های بی‌هویت و نادان، از برخی نارضایتی‌های موجود استفاده می‌کنند و برای ایران خواب‌ها دیده‌اند! این‌ها به دنبال تجزیه ایران هستند. می‌خواهند کشور ما را یوگوسلاویزیشن کنند، به این شکل که نارضایتی خود مردم، موجب تجزیه کشور شود. در این روش، دیگر لازم نیست قشونی در ایران پیاده شود. دیدید که چندی قبل به مناسبت پیروزی باکو بر ایروان، عده‌ای در تبریز رژه رفتند!

این اقدام، در ادامه برنامه تجزیه ایران صورت گرفت. من همان زمان با جناب آقای آل‌هاشم، امام جمعه تبریز تماس گرفتم و به ایشان گفتم: باید جلوی این اقدامات گرفته شود، شما جانشین شهید شیخ محمد خیابانی هستید، خیابانی وقتی نام آذربایجان بر منطقه باکو گذاشتند، گفته بود: اگر آنجا آذربایجان است، اینجا آزادیستان (استان آذربایجان) است! البته واقعاً هم آقای آل‌هاشم اقدام کردند. علاوه بر ایشان، با سرلشکر موسوی، فرمانده ارتش جمهوری اسلامی هم صحبت کردم. گفتم: خوب است چند تیپ به این مناطق بفرستید، شاه از سر نادانی تیپ‌های این مناطق را منتقل کرده بود، چون امریکایی‌ها به او گفته بودند، ما در نواحی شمالی مراقب مرزهای شما هستیم، شما فقط از مرزهای غربی و عراق مواظبت کنید. در حالی که پیش از آن ما در شهرهای مراغه، تبریز، ارومیه و اردبیل، تیپ و لشکرهای زرهی بسیار مجهزی داشتیم.

منبع: روزیاتو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 102
  • ناشناس
    11

    معتضد دروغگوی ونان به نرخ روز خور .

    نظرات شما -
    • ناشناس
      59

      من نمی دانم وضع زندگی فرح بلا چگونه بوده. اما مطمئنم فرح و پسرش یکی از مهمترین اپوزوسیون های قلابی هستند و در این چند سال با تبلیغ و حمایت از مهره هلای صادراتی ، اپوزوسیون های قلابی و تظاهرات های فیک و مهندسی شده حکومت ، اعتراضات و خیزش مردم به بیراه می برند و باعث فریب و سردرگمی مبارزان شدند.

    • ناشناس
      7

      علیا حضرت شهبانو فرح دیبا {پهلوی} هر چه بود و هر چه هست میزان سوادش از شما به اصطلاح تاریخ نگار مزدور و گامبو بیشتر است! او هر چه هست خودش را همانند شما به ثمن بخس به صاحبان زر و زور نفروخته است! او تحصیلکرده رشته معماری در فرانسه است و به زبانهای خارجی انگلیسی و فرانسه مسلط است.

    • ناشناس
      42

      هر بار که اتاق فکر ی بازی جدید برای فریب افکار عمومی راه انداخت رضا پالانی و مادرش جزو مهره های اصلی بودند. این دو تا مزدور اینقدر هوادرانشون اینقدر نفهم تصور کردند که گفتند برید از مثل منوچهر سپاه بختیاری و ریا قوری و علینؤاد قمیکلاغ حمایت کنید.

    • ناشناس
      0

      باباش سرهنگ زمان شاه و القابش نزد شاهان قاجار و خودش استاد رادیو تلویزیون زمان شاه و استاد در دانشگاه ارتش خوردن را خوب میدونه که تا حکومتی آمد بچسب بخور چون زمانه به نادان نان بسیار دهد.

    • ناشناس
      0

      معتضد به خاطر دیده شدن حاضره هر غلطی بکنه با این اراجیف که بافتی بیشتر به اصالت فرح دیبا وانتخاب شاه پی بردم نتیحه خانواده ای زحمت کشی بودن کاش معتضد مرد باشه وواقعیتهای این دوره رو هم بگه مرد هست

    • ناشناس
      9

      اینها می دانند از هر کی بد بگویند و انتقاد کنند محبوب مردم می شود ، برای همین چندین سال است که به شدت پالانی ها بد و بیراه می گویند تا مردم به سمت آنها جذب شوند و بگویند " هر چی بودند از شما بهتر بودند ". و اگر زمانی خیزش ملت بالا گرفت اینبار جای عمامه با تاج عوض شود و دوبار ایران زیر سلطه حاکمان فاسد باقی بماند. دست سطل ان طلبان و حکومت فعلی تو ی کاسه است.

    • ناشناس
      13

      هر وقت خواستید ببینید کسی مزدور حکومت یا مخالف قلابی یا سوپاپ اطمینان است یا نه. و یا اینکه حرکتی و تجمع و اعتراضی که انجام می شود مهندسی شده و کار خود حکومت و اتاق فکر است یا نه. بروید ببینید رضا پالانی و مادرش سیده فرح دیبا طباطبایی این حرکت را تایید و حمایت کردند یا نه . اگر تایید و حمایت کردند مطمئن باشید مزدور و مهره حکومت است.

    • ناشناس
      2

      جناب خسرو حالا هم بیسواد وگدا ودزد کم نداریم.

    • .
      12

      درود بر استاد دكتر معتضد بزرگوار درود به شرفت كه حرف حقيقت را ميزني . حرف حق سنگين هست از حقيقت گويي نترس

    • علی
      0

      فقر شده معادل فرومایگی اجتماعی.
      به کجا رسیدیم از مانور تجمل.

    • ناشناس
      0

      ارجاع شود به مقالات مدح حکومت پهلوی به قلم استاااااد معتضد.انوقت از نون به نرخ روز خوری چنین انسانهایی که کم هم نیستند متحیر خواهید شد

  • جنتی
    3

    شاهزاده قاجاری نان به نرخ روز خور

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      بازم این سرو ته نشسته صداش میاد

  • ناشناس
    72

    درود بر خسرو معتضد واقعا حق گفتي

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      سلام بر رستاخیز! سلام بر ایران! سلام بر دموکراسی! این ندای شاه ایران است!

      ‏آغاز عصری جدید؛ از جدایی و گسستگی به همبستگی رسیدیم»

  • امير
    73

    شيرمادر حلالت جناب معتضد

    نظرات شما -
    • 9

      شیر سگ خورده ، حلالت

    • به ساندیسی گدازاده
      4

      فعلا که خودش تاریخ رو تحریف میکنه تا بیشتر گدایی کنه!!!!

    • 8

      درود بر معتضد كه زير شير سگ خورده ها را بالا آوردي

  • پهلوي
    65

    احسنت واقعا درست گفتي ضمنا دزد هم بود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      4

      معلومه دزدها رو هنوز نشناختی

    • به ساندیسی گدازاده
      1

      اون دزدهایی که به دزد زدند شاه دزدند!!! ثابت شده و داریم میبینیم

    • به ناشناس
      3

      دزد تو همين ما مردم هست كه كسي به كسي رحم نميكنه

  • شاهي
    47

    شاه از بدبختي و نداري نجاتش داد

  • ناشناس
    4

    خسرو نمک نشناس .... بخدا اگه این آقا دوره پهلوی بود الان از اون نفرات تعظیم کننده بود

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      بجای دست بوسی پا بوسی میکرد مرد نان به نرخ روز خور

    • 2

      دست و ا بوسي مختص عوامل شاه بود عزيزم

  • ناشناس
    0

    بنده اصلا اعتقادی به شاه ندارم چون ریشه پادشاهی هم نداشته اگر قرار بود کسی پادشاه این مملکت بشه باید یکی از نسل کوروش کبیر بشه اما درمورد اقایون راس مملکت باید بگم این بزرگوارا وقتی احساس کردن مملکت داره دچاره انقلاب میشه در اوج بی سوادی و فقر و بدبختیشون خودشونو وصل اقای خمینی و انقلاب کردن که از این سفره نونی بخورن و تو این انقلاب هر کی پاچه خوار باشه و دشمن فرضی رو بیشتر ناسزا بگه مقامش بالاتر حقوقشم بالاتر میره واقعا جای تاسف داره من یه حدیثی از یکی از اماما خوندم که گفته بود هیچ وقت عراق روز خوش نخواهد داشت چون در حق همه اماما ظلم کردن الان هم میبینیم صدام رفت با اینکه مثلا شیعه هستن و دمکراسی هم دارن اما یه روز خوش ندارن چون بدبختن حالا حکایت ایران هم انگار همینه نمیدونم چرا؟

    نظرات شما -
    • 20

      شما شايد يادت نياد ولي اون زمان همه چيزهاي خوب مال زير 1 درصد دور و برياي چاپلوس شاه و خواهراش بودن . ولي الان تقريبا همه سطح فرهنگ و دارايي نسبي در حد خودشون دارند . كل ثروتمملكت را هم بار چمدان كردن و در رفتن .

    • ناشناس
      2

      شما راست میگی اون زمان هیچ کس ملک نداشت سرمایه نداشت وهمه فقیر وبدبخت بودن همه خیابانها خاکی بود مدرسه نبود بیمارستان نبود دانشگاه نبود دانشجو بورسیه نبود کلٱ همه ملخ می خوردن،،، مردک در محله ما مدرسه کم بود چند خانه و گاوداری را اجاره وبازسازی کرده بودن تا بچه ها درس بخونن سپاه دانش راه انداخته بودن شیر خورشید به خانواده ها از طریق مدارس رسیدگی می کرد پس چه چیزی یادت مونده بنده خدا البته در آن زمان موتور پیشرفت ایران تازه روشن شده بود که اگر ادامه پیدا میکرد حد اقل ایران چیزی از کره جنوبی کم نداشت کمی منصف باشیم نخست وزیرش از یک کارگر کمتر داشت

  • ناشناس
    3

    ساندویچ خاویار می‌فروخته و فقیر بوده؟ الان چند نفر توی ایران خاویار خوردن؟

    نظرات شما -
    • ناشناس
      13

      خاويار مال باباش بوده ؟

  • رزمنده دفاع مقدس
    5

    غلط زیادی نکن معتضد تو ازاون منافقان صد چهره هستی اولا ملت ایران دیگر خاندان پهلوی را نمیخواهند هرچند وخدایش صدمرتبه ازاین حکومتیان ظالم ومستبد نامسلمان لامذهب بهتر بودند حداقل مردم درآسایش وآرامش ورفاه زندگی میکردند بهترین کشور دنیا بودیم اگر میخوردند به مردم هم میدادند اگر ساواک داشتد شما ازساواک بدتر دارید اما افسوس اگر الاتن بودند با اولین کشور دنیا بودیم از هر لحاظ بااین تکنولوژی جدید شک ندارم .

  • اکبر
    3

    هی روزگار..
    بماند...
    تاریخ مینویسه کی چکاره بود..

  • ناشناس
    0

    گفته بودند جوانان گل میکشند و هپروتی میشوند !

  • ناشناس
    1

    چقدر از این حرفها عقده و کینه می بارد!!!
    مسئولان الان چی؟!
    آیا در گذشته متمول و ثروتمند بوده اند؟!
    آیا اختلاس های مسئولان و خانواده هاشو ن نشان دهنده ی این نیست که از گدا زادگی به اینجا رسیده اند؟!
    ای داد بیداد.... بدبخت آخره عمرته به خاطر پول بیش از این آبروی خودت رو نبر!

  • ناشناس
    5

    اندازه ی وزنش طلا گرفته تا این چرت و پرتها و تهمت ها رو بزنه!

    نظرات شما -
    • 22

      واقعيت تلخه ولي بايد پذيرفت كه آدم فقيري بوده و با اين و اون بوده

    • 0

      نگرفته...گدایی کرده یا خودفروشی

  • ایرانی
    3

    آقای معتضد مرد باش الکی حرف نزن

  • در ذیل
    4

    خدایا پناه می برم به تو از دچار شدن به عاقبت افرادی همچون خسرو معتضد، قبل از انقلاب اونقدر مجیز گوی پهلوی بوده ولی حالا بیا و ببین

  • ناشناس
    7

    معتضد دروغگو و گمراه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      خاين

  • ناشناس
    3

    فیلمی از معتصد دیدم که در حال تمجید فراوان از شاه ایران محمدرضا شاه است لطفا معتصد جواب بده .در ضمن راست میگوید فرح دیبا نه فارسی بلد بود نه فرانسوی نه انگلیسی نه در دانشگاه سوربون فرانسه . تو مورخی خجالت بکش خمره نان به نرخ روز خور .در مورد اخوندهای جاسوس انگلیس و انگلیسی هایی که 70 سال در ایران زندگی کردن و مردم را در خریت دین غرق کردند و این اخوندها جای پای انها میگذارند توضیح بده .در مورد معجزه و جفت شدن کفشها و کرامات ساختگی و اولین نذری در سفارت انگلیس در مورد زنجیر زدن و صفویه و تبلیغ شیعه و دین و چپاول سرمایه کشور به نام دین و با عاملین خود یعنی روحانیت توضیح بده .

  • بنده خدا
    3

    اگر مسلمان نیستی حداقل انسانیت داشته باش و دروغ نگو فکر میکنی چند سال دیگر زنده هستی توبه کن
    در ضمن ایشان حداقل با چند زبان خارجی صحبت میکند تو که با زبان فارسی هم به سختی صحبت میکنی

  • مریم
    33

    فرح پهلوی؛
    یک معلوم الحال غربتی بیش نیست.
    دکتر معتضد عزیز، خودتون رو واسه این بی هویت ها ناراحت نکنید.
    مگه ما مرده باشیم که این خاندان کثیف به تمام معنا، پاشون رو ایران بذارن.

    نظرات شما -
    • به مریم
      6

      توهمین الآنشم مردی بدبخت

    • ناشناس
      3

      درود خدا بر مریم خانم
      دارای واقعی ترین اعتقاد ها...

  • محسن
    14

    جدای از نظرات معتضد درباره مسائل تاریخی و سیاسی.....ولی این بار باید گفت فرح پهلوی ((متوهم)) هم هست..کسی که فکر میکند مردم خواهان بازگشت او هستند و جدیدا همه نیم رشته هایی که پسرش بافته بود را پنبه کرد و از نور پهلوی به جای رضا پهلوی پرده برداری کرد که حتی فارسی هم درست حرف نمی زند..برای همین است که میگویم متوهم و نابلد است..

  • ناشناس
    2

    اقای خسرو معتضد از خودت و اصل نصب و خانواده خودت بگو در گذشته چکاره بودید چقدر سواد داشتید چه خدمت مفیدی به مردم داشتی چه چیزی را برای رفاه ایندگان اختراع کردی کدام مطلب را درست گفتی که مفید و قابل استفاده بود و ... هزاران سوال دیگر
    حال انتظار داری به بهشت بروی!
    خانواده پهلوی از سال ۵۷ رفته دیگر امکان به حالت اولیه برگشتن نیست همه و خودش میداند دیگر حرفهای چندش اور برای چیست که میگویی

  • حسن
    1

    "مادرش پس از فوت همسر خود، در خانه خانم‌شرقی خیاطی می‌کرد، البته بعدها قصد داشت همسر نعمت نصیری بشود که او زیر بار نرفت!"

    انصافا با این ادبیاتت نشون دادی خیلی بددهن و حروم زاده ای

  • Hamid
    3

    جالبه میگه مثل خودشاه سواد نداشت،🤣🤣🤣🤣چقد ابلهی مردیکه بشکه

    نظرات شما -
    • ناشناس
      2

      راست ميگه فرح از خانواده فرودست جامعه و كمونيست بود

  • پدر
    6

    دستمال يزدي ...... اشتباه يك پزشك در زير خاك دفن مي شود ..... اشتباه يك معلم سالها بر روي زمين فاجعه به بار مي آورد ... و اشتباه يك نويسنده و تاريخ نگار همچون لكه كثيفي در تاريخ ثبت مي شود . خسرو معتضد لكه هاي زيادي براي تاريخ معاصر ايجاد كرده كه تا سالهاي زيادي باعث شرمساري خانواده خود خواهد شد .

    نظرات شما -
    • به پدر
      23

      اشتباه يك پدر هم باعث تولد فرزندي همچون شما شده است

  • ناشناس
    2

    کسی که بتونه خودشو بفروشه مسلما دیگران راراحتر میفروشه .

  • ناشناس
    6

    خبر فوری؛
    مدده شوی خودتون و امتیاز دهی خبرهاتون رو ببرن.
    دروغگوهای ترسو

  • R.e
    1

    حالا هر کی هر کاری در هر زمانی که انجام داده گذشته به عرب ها نگاه کنید چقدر پول میگیرن و تو پول غلط میزنن به ما هم نگاه کنید گشنه و گداییم محتاج یه لقمه نونیم اول به خودتون نگاه کنید بعد راجب دیگران حرف بزنید شکم پر که از شکم خالی خبر نداره همه دنیا رو میبینیم علم انقدر پیشرفت کرده که ماشالله همه خبر دارن تو دنیا چی به چیه یکم دیگه اینجوری پیش بره میریم کار میکنیم دیگه پول نمیدن به ازای کار نون میدن خاک تو سرمون که عرضه هیچیو نداریم

  • ناشناس
    1

    حالا هر کی هر کاری در هر زمانی که انجام داده گذشته به عرب ها نگاه کنید چقدر پول میگیرن و تو پول غلت میزنن به ما هم نگاه کنید گشنه و گداییم محتاج یه لقمه نونیم اول به خودتون نگاه کنید بعد راجب دیگران حرف بزنید شکم پر که از شکم خالی خبر نداره همه دنیا رو میبینیم علم انقدر پیشرفت کرده که ماشالله همه خبر دارن تو دنیا چی به چیه یکم دیگه اینجوری پیش بره میریم کار میکنیم دیگه پول نمیدن به ازای کار نون میدن خاک تو سرمون که عرضه هیچیو نداریم شما که راس میگین مملکتو درست کنین به فکر ملت باشین ن به بیسوادی گشنه گدایی هایی که از خانم فرح میگین

  • سنا
    4

    مردک تو بیجا میکنی به بانو فرح توهین میکنی تو و امثال تو هیچی نیستید

    نظرات شما -
    • ناشناس
      3

      گويا از توبره فرح خيلي بهت رسيده سينه ميدروني واسش

  • ناشناس
    0

    اقای معتضد فکرکنم درکت میکنم .چون شما رشته ات تاریخ هست وعبرت های تاریخ رو بهتر از هرکسی میدونی .
    امیدوارم میراث خوبی رو برای قضاوت تاریخ به یادگار بگذاری.

  • ناشناس
    0

    تو خوبی

  • ناشناس
    25

    درود بر جناب معتضد شجاع

  • ناشناس
    2

    میگه پدر فرح سروان بوده و گدا هم بوده ما که بچه بودیم یادمونه یه گروهبان اون موقع برای خودش ابهتی داشت.

  • ناشناس
    3

    سفله همه را چون خویش پندارد.

  • ناشناس
    2

    امثال تو هرچه بگند مهم نیست یه سری به جامعه ایران بزنید ببینید آنها در مورد فرح چه نظری دارند فرح هرچه قدر هم بیسواد باشه حداقل از شما سوادش بیشتره

    نظرات شما -
    • 3

      زارت

  • ناشناس
    12

    کشوری که دستِ فرح و اشرف باشد به فناست

    نظرات شما -
    • آشنا
      0

      بدترین گناه از نظر همه ادیان الهی که سر منشا سایر گناهان هست دروغگویی است که متاسفانه در کشور ما بسیار هم شغل پر درآمد و معتبری هست و هر چه دروغگوتر مقام هم بالاتر .

    • به آشنا
      3

      دروغگوتر از شاه سفاك كه نداشتيم

  • ناشناس
    2

    اقای دکتر معتضد معلومه ساندیس خیلی دوست داره!

  • شهرام.ر
    1

    دروغگویی صفت انسان های پست است.

  • رضا
    2

    ۱- سیگار میکشم مغزم هم خوب کار میکند بی ادب
    ۲- تو خودت چه آشغالی هستی ساندیس خور
    ۳- بی پولی عیب نیست جیره خوار
    ۴- ...

  • ناشناس
    2

    البته مثل تو آشغال،خودفروخته به آخوندها وتاریخ نگار قلابی نیست

  • ناشناس
    2

    " فرح مادرش فریده قطبی و پدرش سهراب دیبا از افسران ارتش شاهنشاهی بوده ، فرح در فرانسه در رشته معماری درس خوانده ، تبار پدر بزرگش صوفی و دانشمند علوم دینی، قطب‌الدین شریف لاهیجی بود. پدربزرگ پدری ایشان سفیر ایران در روسیه و هلند بوده".
    حالا با این پیشینه خانوادگی چطور ایشان بیسواد و گدا بود؟ نمی‌دانم.

  • حسین
    2

    خوب یابد ایشان ملکه مملکت بودند و هستند و چنین ناشایست صحبت کردن درست نیست

  • ناشناس
    2

    اینکه پهلوی ها انتظار سلطنت دارند یک آرزوی غیر علمی است ،اما خسرو معتضد را مردم بعنوان یک تاریخ نگار دولتی می شناسند.

  • منصف
    1

    معتضد دروغ استخوان ندارد که در گلویت گیر کند ولی قیامتی هم هست

  • ناشناس
    2

    مردک کاسه لیس
    گدازاده تویی.

  • ناشناس
    1

    به فرض اینکه نون ننداشته ولی اینقدر عرضه داشته که خودش ملکه ایران کنه. و شما هم بعنوان یک تاریخ نگار که بهتر بود کتاب چرند و پرند می نوشتی شناخته می شوی. نون شب تو از دروغگوی و وارونه جلوه دادن تاریخ می خوری

    نظرات شما -
    • مردم
      1

      هنوز هم ملکه ایران است دوزد نبودن اختلاسگر نبودن غارتگر نبود دروغگوی بی رحم نبودن فقر در کشور وجود نداشت مردم در صلح آرامش زندگی میکردن خوش بودن تو زندگیها غم نبود فقرو بیچارگی دوزدی نبود غارت گر نبود فساد نبود ظلم نبود کتک زدن نبود

    • 1

      دزدي مگه چه جوريه دزد بوده ديگه

  • Omid
    2

    زمان شاه که نبودیم ولی اینو خوب میدونم که الان ۶ کلاسه ریس شده

  • ناشناس
    1

    معتضد خان بیسواد خوب و بی اختلاس بهتره

  • ایرانی آباد و آزاد
    1

    اینهم یکی از کسانی است که نون را به نرخ روز خورده و متظاهر و ریاکار و دروغگو است و تاریخ را آنگونه می گوید و تحریف می کند که نظام آخوندی دوست دارد بشنود !!

  • عبدالناصر
    11

    باسلام
    دقیقا همین گونه است که تحلیل کردند.
    احسنت.

  • یادگاری
    2

    حرف زدن در مورد دیگران راست یا دروغ هنر نیست همه هم رو می‌شناسند از خودت بگو چی هستیند

  • در ذیل
    2

    آخه چقدر از رو عقده دروغ میگی کی لخت مادرزاد شد تو جشن هنر شیراز

  • ناشناس
    0

    اونقدری الان دزد داریم اونموقع نداشتیم
    خسرو بی سواد خوشدل نباش

    نظرات شما -
    • 3

      دزد تو همه دورانها بوده به لباس و مقام هم نيست به اصالته كه خاندان پهلوي نداشتند .

  • ناشناس
    1

    در مورد مرزها وقدرت دفاعی و آفندی درست گفته؛ نباید کاهلی کرد / حکومت پادشاهی چه مزخرفی است دیگر

  • 3

    افرادی که نسبت به استاد معتضد بددهانی می کنند. افراد بیسوادی هستتد. واقعیتش این است حتی یک کتاب ایشان را هم نخانده اند/ بحث تاریخ بحث سند و مدرک است. نه قصه گفتن/ اینکه جناب معتضد را برای آمدن به صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، شماتت می کنید ارزش علمی ندارد چون ایشان در مورد مطلبی که می گویند به اسناد رجوع می کنند و در مورد صحت ان بحث می کنند/ از همه مهمتر دوران کثیف پادشاهی گذشته است. اسم هر حیوانی را جستجو کردم تا روی فرح بگزارم حیفم امد. این ابلیسه اصلا اندازه ان نیست که در موردش بحث شود. حکومتی که دست اشرف با ان دامن نجسش باشد حکومت نبوده. هر وقت به این فکر می کنم که نجس، پاچه پلشتی مثل اشرف پهلوی بر ایران حکومت می کرده حالت تهوع می گیرم مگر می شود

  • حسین یوسفی
    1

    حالا آقای معتضد شما هم آخر عمرز خوب راهه پول درآوردنو پیدا کردی تا حالا کجا بودی در ضمن ارز آدما به مالو مناله آهنا ها نیست شما خود گدا زاده نبودی؟کی میداند

  • غ م ب ر
    0

    معتضد چاپلوسی گیجت کرده با زبان بی زبانی گفتی شاه واقعیات را کتمان نمی کرد حتی اگر همسرش باشه معلومه تو خیلی عالم وسخنوری اگر ساپورت نشی جای قافیه وزن وجای وزن قافیه میبافی دوران شاهی در ایران سپری شده ول لکه ننگ بر پیشانیت تا قیامت باقی است

  • علی
    0

    آقا خسرو سوادش از تو بیشتر بود تو که فکر نکرده چرندو پرند میگی

  • مینا
    1

    من یه چیزی میگم که تورا خوش آید نه بادمجان را

  • ناشناس
    2

    درود بر خسرو معتضد عزیز
    الحق والانصاف درسته فرح یه گدازاده ای بیش نبود

  • حسین
    0

    اگر انتقاد ی هم داری واقعیت بگو همه مردم ایران هم شمارامی شناسن هم خانواده پهلوی لذا اگر شرف داری واقعیت بگو نان به نرخ روز نخور

  • مردم
    0

    شاه و فرح پهلوی دزد و اختلاس هم زیاد داشتن یا نه .به پای مسئولان انقلابی می رسیدن یا نه .

  • سیاوش سلطان
    1

    واقعیت را پنهان کن ، فرزندانتان تاوان خواهند داد .
    حق گفتم ، فشاری شدی ، سانسور کردی !!!
    عامل تمام گرفتاری ایران عمل اش فرح دیبا بود .
    خلاصه

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها