چهره واقعی بابا نوئل؛ پای کوکاکولا در میان است

بابانوئل یا پاپانوئل شخصیتی است تاریخی و داستانی که در فرهنگ عامیانه کشورهای غربی و مسیحی وجود دارد. اما تصویری که امروز از چهره بابا نوئل در ذهن همه ما نقش بسته از کجا نشأت گرفته است؟

چهره واقعی بابا نوئل؛ پای کوکاکولا در میان است

به گزارش خبر فوری، نام بابانوئل با کریسمس آمیخته شده‌است. بابا نوئل معمولاً یک پیرمرد چاق با ریش سفید بلند و لباس قرمز است. او یک کیسه پر از هدیه به همراه دارد که در روز کریسمس یا شب قبل از آن برای بچه‌ها می‌آورد. بچه‌ها بر این باورند که بابانوئل آنها را به دسته‌های خوب و بد تقسیم می‌کند و برای کودکانی که رفتار مناسبی در طول سال داشته باشند، هدایایی می‌آورد.

همچنین داستانی هم وجود دارد مبنی بر اینکه این هدایا در کارگاه اسباب‌بازی‌سازی بابانوئل در قطب شمال ساخته می‌شوند.

در کشورهای انگلیسی زبان به این شخصیت «سانتاکلاوس» (santa claus) یا «پدر کریسمس» (father christmas) که برگرفته از نام کشیش مسیحی نیکلاس قدیس می‌باشد، گفته می‌شود.

در ادامه تصویری از سنت «نیکلاس» یا بابانوئل آورده شده است:

220px-St-Nicholas

تصویری که امروز از نیکلاس مقدس می‌بینیم، به واسطه کارهای کوکا کولا شکل گرفته‌است. این شرکت در سال ۱۹۲۰ میلادی، تبلیغات خود در کریسمس را آغاز نمود و از تصاویر مختلفی برای این کار استفاده کرد. اما هیچ‌یک از آن‌ها به اندازه عکس منتشر شده در سال ۱۹۳۱، مشهور نشدند. هنرمندی به نام هادان ساندبلوم، نقاشی نیکلاس مقدس را همراه با یک کت قرمز ترسیم نمود. تصاویر قبلی از این شخصیت افسانه ای، وی را چاق یا لاغر نشان می‌دادند و از رنگ‌های مختلفی مانند قهوه ای و سبز در آن‌ها استفاده شده بود.

Untitled

تصویرسازی بابانوئل‌های ریش‌آلود که چهره‌ ای را با کت و شلوار و کلاه قرمز با تزئینات خز سفید، همراه با کمربندهای مشکی پهن در کنار هم نشان می‌داد، مدت‌ها قبل از انتشار این آگهی بابانوئل رایج بود که نمونه هایی از سال های 1906، 1908، و 1925، به ترتیب در تصویر زیر نشان داده شده است.

Untitled1

 

اما آنچه که امروز تداعی کننده این چهره در ذهن ماست، حاصل تبلیغات کریسمس سال های دور کوکاکولاست.

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • ناشناس
    7

    انها چطور هویت و ذخایر ملی و فرهنگی خودشان را حفظ کرده اند و ما چطور جشن های ملی را نابود کرده ایم. جشن مهرگان کجاست. جشن تیرگان کچاست جشن نوروز کجاست. حاجی فیروز کجاست. جشن سیزده بدر کجاست!!!!؟؟؟ به زودی بایستی به مردم ایران جواب پس دهید و انتقام کارهای خودتان را خواهید گرفت. الان در تخت جمشید دارید گوسفند به چرا می برید. چون این اثار برای شما ارزشی ندارند. چون هویت ملی ایران برای شما ارزشی ندارد، برای شما روضه خوانی، گریه و زاری ، گرامی داشت مراسمات عربی که 95 درص مسلمانان انها را قبول ندارند و ....مهم است.

    نظرات شما -
    • محمود
      5

      من تو کف اون چند نفری ام که به حرفهای زیبا منفی دادند!!! ایرانی باشی و دفاع از ارزش های ملی هم براشون غیر قابل تحمله

  • هفت لنگ بختیاری
    0

    تواین کشور هویت ایرانی در کنار هویت اسلامی حفظ میشه .تعجب می کنم کی دیگه امثال ناشناس و محمود می خوایید دست از جنگ با خدا واهل بیت بردارید به خودتون بیایید وتوبه کنید.هنوز دیر نشده

  • َشیر سردار
    0

    افرین بر هفت لنگ بختیاری عجب جوابی دادی گیوم کلکات مین تیام صیقه سرت بام (اقای ناشناس شما فعلا جواب خون سردار دلها را بده تا بعد به حساب تو وان اربابان کثیفت همین مردم ایران میرسن













اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها