تصاویری جالب از عینک های استخوانی باستانی

صدها سال قبل عینک هایی از جنس استخوان در آلاسکا رایج بود.

تصاویری جالب از عینک های استخوانی باستانی
یک عینک خاص و هدفمند در آلاسکا، توسط ساکنان بومی این منطقه ساخته می شده است. در آلاسکای برفی، اگر ساعت‌ها را به برف‌ها خیره شوید در اثر نور فرابنفش دچار آسیب قرنیه و حتی کوری می‌شوید.
هزاران سال پیش، مردمان بومی در سرتاسر آن منطقه برای این مسئله یک راه‌حل داشتند؛ عینک‌های برفی می‌ساختند که از استخوان، چوب عاج یا مواد دیگر تشکیل می‌شد، و شکافی را به عنوان جای چشم در آن ایجاد می‌کردند که از چشم‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کرد.
مدت‌ها قبل از اختراع عینک‌های شیشه‌ای یا پلاستیکی، ساکنان بومی آلاسکا، از جمله قوم یوپیک، این عینک‌های اصلاحی خود را ابداع کردند. فیلیپ موزس، یکی از اعضای قبیله در خلیج توکسوک، آن‌ها را "عینک آفتابی نسخه‌ای یوپیک" می‌نامند.
مردم یوپیک درک دقیقی از فیزیک، زیست شناسی و شیمی دارند که جهان طبیعی را پیش می‌برد. آن‌ها از هر ماده‌ای که به دستشان می‌رسد برای ساخت ابزار و لباس‌هایی استفاده می‌کنند که به آن‌ها کمک می‌کند در این محیط سرد زنده بمانند.
یکی از بزرگان یوپیک به نام ویلی کامکف گفت: اجداد ما در ساخت ابزار‌های شکار بسیار باهوش بودند. این مسئله در سازه‌های دستی آن‌ها مشهود است.
عینک استخوانی
برخی از بزرگان یوپیک نگران هستند که اتکا به کالا‌های مدرن غربی و زندگی شهری، سنت‌های خلاقانه را کمرنگ کند. اما هنوز افراد کافی برای حفظ تکنیک‌های ضروری شکار و ماهیگیری می‌کنند.
با این حال موضوع جدیدی در حال ظهور است، موضوعی که الگو‌های فصلی نسل‌ها را مختل می‌کند. مثلا اقیانوس مانند گذشته یخ نمی‌زند و انجماد در اواخر پاییز اتفاق می‌افتد.
منبع: تابناک جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها