روش نگهداری ادویه جات برای حفظ عطر و طعم و خواص

نگهداری ادویه جات راه و روش خاصی دارد و اگر سال به سال از آنها استفاده نکنید و در پشت سایر مواد خوراکی نگهداری شوند، موجب می‌شود که پس از مدتی عطر و طعم و خواص خود را از دست بدهند.

روش نگهداری ادویه جات برای حفظ عطر و طعم و خواص

برخی تصور می‌کنند که ادویه جات هیچ گاه خراب نمی‌شوند و نیاز به روش خاصی برای نگهداری ندارند، در صورتی که این تصور اشتباه است. سبزی و ادویه جات نیز نیاز به روش‌های خاصی برای نگهداری داشته و طول عمری دارند و پس از آن خواص خود را از دست داده و خراب و غیر قابل استفاده می‌شوند.
ما در این متن به شما شیوه صحیح نگهداری ادویه جات را آموزش می‌دهیم تا بتوانید مدت بیشتری آنها را سالم نگه داشته تا طعم خود را حفظ کرده و قابل استفاده باشند.

نکاتی در مورد روش‌ صحیح نگهداری ادویه جات
نگهداری ادویه جات به دور از حرارت و گرما
برای اینکه بتوانیم ادویه جات را سالم نگه داریم و عمر استفاده از آنها را بالا ببریم بهتر است آنها را در جایی خشک و خنک نگهداری کنیم. مثلا قرار دادن آنها کنار پنجره‌ای که در معرض نور خورشید و حرارت است کار خوبی نیست. نور و حرارت خیلی زود ادویه جات را از بین خواهد برد.

شکل ادویه خریداری شده
اگر ادویه جات را به شکل کامل بخرید و سپس خودتان به میزان مورد نیاز آنها را آسیاب کرده و مورد استفاده قرار دهید، بهتر است و اینگونه عطر و طعم بهتری خواهند داشت. برای مثال عمر چوب دارچین دو برابر پودر دارچین است.

ظرف مورد استفاده برای نگهداری ادویه جات
برای نگهداری ادویه جات بهتر است از ظروف تیره‌ای استفاده کنید و حتما آنها را در یک کابینت تاریک نگه دارید. ظرف نگهداری ادویه تمیز و خشک و درب دار باشد. ظروف شیشه‌ای و یا ظروف فلزی بهترین گزینه برای نگهداری ادویه جات و سبزیجات خشک هستند و استفاده از ظروف پلاستیکی توصیه نمی‌شود.

استفاده از برچسب
اگر بر روی شیشه هر ادویه‌ای نام آن را با برچسب بچسبانید، هربار که ادویه‌ای نیاز داشتید، لازم نیست که درب همه را باز کنید تا ادویه مورد نظر خود را پیدا کنید و اینگونه دیگر رطوبت و هوای اضافی را در هر مرتبه چک کردن وارد ظرف ادویه خود نمی‌کنید.

عدم وجود رطوبت
ادویه جات خشک نباید در معرض رطوبت باشند. خشک بودن ادویه موجب می‌شود که مدت بیشتری طعم خود را حفظ کند و سالم باقی بماند. برای اینکه رطوبت اضافی وارد ظرف نگهداری ادویه‌تان نشود، هر بار که از آن استفاده می‌کنید، به جای اینکه ظرف را مستقیما بالای ظرف و قابلمه غذا بگیرید، از یک قاشق برای ریختن ادویه استفاده کنید تا رطوبت غذا وارد ظرف نگهداری ادویه نشود.

ظرف‌های کوچکتر برای استفاده آسان‌تر
اگر مقداری زیادی ادویه دارید، برای استفاده از آنها مدام ظرف بزرگ آن را باز و بسته نکنید، شما می‌توانید مقداری از آن را در داخل قوطی کوچکتری ریخته و آن را مورد استفاده قرار دهید و هرگاه محتویات قوطی تمام شد، مجددا از داخل ظرف اصلی آن را پر کنید. با این روش دیگر مرتبا هوا و رطوبت را وارد ظرف اصلی نمی‌کنید و عمر و دوام ادویه جات شما بیشتر خواهد شد.

تاریخ انقضای ادویه جات
ادویه‌هایی که خوب خشک و پودر شده باشند، مانند دارچین؛ زردچوبه و ... حدود دو تا سه سال می‌توانند مورد استفاده قرار بگیرند و عطر و طعم اولیه خود را حفظ کنند. سبزی جات خورد شده نیز همین حدود دوام خواهند داشت. ادویه‌جاتی که دیگر عطر و طعمی ندارند یعنی کهنه شده و باید دور ریخته شوند.
اما اگر ادویه‌هایی مانند فلفل سیاه یا دارچین به همان شکل چوبی خود خشک و نگهداری شوند، طول عمر و دوامشان از حالت پودری نیز بیشتر شده و تا دو برابر افزایش خواهد یافت.


چطور بفهمیم ادویه‌ای خراب شده است؟
گاهی ادویه‌ها ممکن است از لحاظ ظاهری نشان ندهند که دیگر قابل استفاده نیستند و شما هم فراموش کرده باشید که آن را کی خریداری کرده‌اید. در این صورت مقداری از ادویه را روی کف دستتان بریزید و آن را بو کنید، اگر عطر و بوی قوی دارد، یعنی هنوز قابل استفاده و سالم است در غیر این صورت بهتر است ادویه را دور بریزید زیرا دیگر کارآیی برای شما نخواهد داشت.

تشخیص ادویه جات تقلبی
اگر ادویه جات خود را از محل معتبری تهیه نکنید ممکن است در آن ناخالصی وجود داشته و ادویه شما طبیعی و خالص نباشد. هیچ راهی برای شما وجود ندارد که بفهمید آیا ادویه‌ای که خریداری کرده‌اید خالص است یا ناخالصی دارد، چراکه این کار تنها با آزمایشات کمی و کیفی امکان پذیر بوده و نیازمند داشتن دستگاه‌های خاصی است. برای پیشگیری از این مشکل بهتر است ادویه‌های مورد نظر خود را به شکل کامل تهیه کرده و خودتان آنها را آسیاب نموده و به شکل پودری در بیاورید.

ایده‌هایی برای محل نگهداری ادویه جات
ادویه جات خود را در یک طبقه نگه دارید. بهتر است همه ادویه‌ها را در یک طبقه قرار داده و روی ظرف آنها نیز برچسب بزنید تا راحت‌تر بتوانید آنها را تشخیص بدهید.
جا ادویه‌ای دیوار آویز؛ برای برخی از ادویه‌ها که بیشتر مورد مصرف هستند، می‌توانید یک دیوار آویز تهیه کنید و آنها را داخل آن قرار دهید تا به راحتی بتوانید آنها را برداشته و استفاده کنید.
کشوی ادویه جات؛ قرار دادن ادویه‌ها در داخل یک کشو نیز ایده خوب و کارآمدی است. به این ترتیب با قرار دادن ادویه‌ها در داخل یک کشو، هروقت که خواستید به همه آنها دسترسی دارید و هر وقت که لازمشان ندارید، آنها دیگر جلوی چشم شما نیستند.

حرف آخر
اگر روش‌هایی که در این متن توضیح داده شد را رعایت کنید و آنها را در محیط مناسبی نگهداری کنید، حداقل دو تا سه سال سالم باقی خواهند ماند. البته توصیه می‌شود که همواره به میزان نیاز خود سبزی و ادویه تهیه کنید تا بتوانید کمتر از چند ماه آنها را استفاده کرده و برای مصارف بعدی خود مجددا و به صورت تازه ادویه تهیه کنید تا خواص و عطر و طعم خود را داشته باشند.

منبع: ستاره

1980

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها