همه چیز درباره شکست در کنکور

شکست در کنکور میتواند به دلیل عدم برنامه ریزی ، نداشتن هدف ، نداشتن تلاش مستمر و یا عدم اعتماد به نفس ایجاد شود.

همه چیز درباره شکست در کنکور

کنکور بخشی جدایی ناپذیر از زندگی تمام افرادی است که میخواهند ادامه تحصیل بیشتر از مقطع دیپلم داشته باشند. به همان اندازه که قبولی در کنکور میتوان باعث خوشحالی فرد شود و مسیر تحصیلات عالیه را برایش فرام کند، ترس از شکست در کنکور هم میتواند زندگی فرد را مختل کند. 

علت ترس از شکست در کنکور چیست؟

استرس بیش از حد و کنترل نشده میتواند عملکرد دانش آموزان را مختل کرده و مانع از  موفقیت در کنکور  شود. ترس از شکست در کنکور مانند سمی نامرئی است که میتواند تمام تلاش شما را هدر بدهد.

اگر میخواهید اراده خود را برای درس خواندن تقویت کنید و بر استرستان غلبه کنید باید از خودتان بپرسید که چرا از کنکور می ترسید؟ آیا از شکست در کنکور می ترسید یا از قضاوت شدن توسط دیگران؟ 

برای موفقیت در کنکور باید علت ترستان را پید کنید و با آن مقابله نمایید. 

شکست در کنکور, علت ترس از شکست در کنکور, ترس از شکست در کنکور

دلایل ترسیدن از شکست در کنکور

ترس از قضاوت شدن 

 اغلب دانش آموزان هنگام شرکت در کنکور چند رقیب جدی در اطرافشان دارند که دوست و آشنا ، آنها را با هم مقایسه میکنند. مقایسه کردن تا جایی که باعث ایجاد حس رقابت شود خوب است ولی زمانی که والدین و اطرافیان در این کار زیاده روی می کنند میتواند عاملی برای تخریب فرد کنکوری شود.

به جای مقایسه خود یا فرزندتان با دیگران سعی کنید نقاط مثبت خودتان را پیدا کنید و با تقویت آنها انگیزه درس خواندن را در خودتان افزایش بدهید تا نقاط ضعفتان به مرور تبدیل به نقاط قوت شود. همیشه به خودتان یاد آور شوید:

ادامه تحصیل میتواند باعث رقی شما در زندگی شود ولی تنها مسیر خوشبختی شما ادامه تحصیل نیست. 

درسهای نظری برای همه مناسب نیستند شاید موفقیت آینده شما با آموزش یک مهارت کاری مطابق با شخصیت و سلیقه شما همراه باشد. 

قضاوت فقط کار خداست و قبول نشدن شما در کنکور یا رشته دلخواه به معنی خنگ بودن شما نیست ، شاید استعداد شما قرار است در مسیر دیگری شکوفا شود. 

ترس از دنیای ناشناخته ها

یکی از دلایل ترس از کنکور عدم آشنایی با محیط دانشگاه است که قرار است با افراد غریبه بسیار زیاد برخورد داشته باشید. اگر شما هم جزو افرادی باشید که تصور میکنند تمام آینده شما بسته به رتبه خوب است و تنها راه رسیدن به موفقیت قبولیدر کنکور است ، ترس شما از کنکور بیشتر خواهد شد. با وجودی که قبولیدر کنکور فرصت خوبی برای تحصیلات عالیه فراهم می کند ولی تنها مسیر رسیدن به موفقیت نیست. 

برای از بین بردن ترستان نسبت به دنیای ناشناخته پیش رو ، یک روز به دانشگاه نزدیک محل زندگیتان بروید و در یکی از کلاس های شکرت کنید تا از لحاظ ذهنی آمادگی وقایع پیش رو را پیدا کنید. به جای فکر کردن به هدف روی مسیر تمرکز کنید تا بهتر بتوانید ذهنتان را مدیریت کنید.

ترس از کنکور به دلیل انگیزه بیش از حد

افراط در هرکاری مضر است حتی در انگیزه دادن.  برخی از افراد فکر میکنند با گفتن جملات انگیزشی قوی مثل :

تو حتما رتبه 1 میشی 

از همین حالا تو را در لباس پزشکی می بینم

آفرین مهندس بابا

به فرد کنکوری انگیزه بیشتری میدهند در حالی که این جملات مانند شمشیر دولبه هستند. 

انگیزه دادن بیش از حد میتواند باعث فشار مضاعف روی کنکوری شود و ترس از شکست در کنکور را در وجودش بیدار کند. 

از سویی دیگر ممکن است باعث اعتماد به نفس کاذب در فرد شود و باعث شود نسبت به قبل تلاشش را کمتر کرده  و کمتر مطالعه کند.

بنابراین بهتر است در میزان انگیزه دادن و تشویق کردن ، تعادل را رعایت کنید و اجازه دهید میزان تلاش فرد ، میزان پیروزی او را تعیین کند. 

حمایت از فرزند و مشوق او بودن تا جایی خوب است که نخواهید او را وسیله ای برای خودخواهی و غرور بیش از حد خودتان قرار دهید. 

عوامل شکست در کنکور, دلایل شکست در کنکور, علت های شکست در کنکور

دلایل شکست در کنکور

علت شکست در کنکور

عدم موفقیت در آزمون سراسری دلایل بی شماری دارد ولی ما در این مقاله مهم ترین دلایل آن را که بین اغلب داوطلبان کنکور ، مشترک است ، مورد بررسی قرار می دهیم. 

یکی از روش های موثر برای رسیدن به موفقیت، شناخت و رفع نقاط ضعف است. 

مهم ترین نقاط ضعف مشترک در بین داوطلبان کنکور که مانع از موفقیت آن ها می شود ، عبارتند از :

بی هدف بودن

اولین عامل شکست در کنکور نداشتن  هدف است است.  اغلب داوطلبان بدون هدف و برنامه خاصی برای آینده و صرفا به دلیل این که به صورت پیش فرض از جانب خانواده مجبور می شوند ،برای کنکور ثبت نام میکنند. بدون این که آینده ای را برای بعد از  کنکور متصور باشند. هدف یک نیروی محرکه برای تلاش است و میتواند انرژی شما را متمرکز کرده و به شما انگیزه بدهد. 

نداشتن پشتکار

تجربه سالها برگزاری کنکور نشان داده است که آن دسته از داوطلبانی که با نظم و تلاش مسمتر ، به مطالعه می پردازند بسیار موفق تر از داوطلبانی هستد که هوش بالاتری دارند.

مطالعه برای آزمون سراسری در زمان امتحانات و تعطیلات عید دچار ریزش زیادی می شود و همین امر یکی از دلایل شکست داوطلبان کنکور است. 

خیلی از داوطلبانی که در روزهای اولیه با انگیزه بالا و با شدت استارت می زنند ، به مرور زمان ، مطالعه شان کمتر شده و حتی بعضی روزها کاملا مطالعه را کنار می گذارند.  

از این دوران به نام دوزخ کنکور یاد می شود که داوطلب معمولا احساس اعصاب خوردی ، یاس و سردرگمی را تجربه میکند.

رسیدن به موفقیت در کنکور نیازمند تلاش پیونسته است و ایجاد وقفه در فواصل مختلف میتواند باعث کاهش بهره وری شود.  از آنجا که تلاش منظم تاثیر بسیار زیادی روی حفظ روحیه شما دارد ، خلاف آن میتواند باعث ایجاد احساس ترس و نا امیدی و از شاخه ای به شاخه دیگر پریدن شود. 

مواجه نشدن با نقاط ضعف 

هر داوطلب معمولا در برخی دروس یا برخی مباحث ضعف دارد و به همین دلیل مطالعه و کسب مهارت در آن بخش را به زمانی دیگر موکول میکند. این فرصت خریدن ها به خصوص در دروس محاسباتی به ضرر داوطلب تمام می شود. 

دانش آموزانی که ارتباط خوبی با ریاضی و فیزیک ندارند با عقب انداختن مطالعه آن ها ، فرصت سوزی میکنند. 

ادامه این روند باعث افزایش استرس در داوطلب خواهد شد و ترس ناشی از عدم رفع مشکلات درسی میتواند انگیزه و پشتکار شما را تا حدود زیادی کاهش دهد. 

برای موفقیت در  کنکور باید نقاط ضعف خودتان را شناسایی کنید و با برنامه ریزی و پشتکار رویشان متمرکز شوید تا به نقاط قوت شما تبدیل شوند. 

همین دروس سخت تر مانع از موفقیت شما در کنکور هستند و بنابراین نیاز به وقت گذاشتن و پشتکار بیشتر دارند. فرق رتبه های برتر کنکور با دیگران در همین مورد است ، آنها با پافشاری و تداوم ، نقاط ضعفشان را تبدیل به فاکتورهای موفقیت می کنند. 

عدم برنامه ریزی

برنامه ریزی عامل بسیار مهمی برای رسیدن به موفقیت در تمام کارهاست . هیچ کسی را نمیتوانید پیدا کنید که بدون برنامه ریزی به موفقیت رسیده باشد. 

به دلیل تعداد منابع زیاد و محدودیت زمانی ، آزمون سراسری بیشتر از هر مورد دیگری نیاز به برنامه ریزی دارد.

برنامه ریزی درست به شما کمک می کند روی منابع مسلط شوید و نقاط ضعف را با تمرین و تکرار و برنامه ریزی درست رفع نمایید. برای رسیدن به موفقیت در کنکور باید برنامه ریزی درستی برای فرایند مطالعه ، آموزش ، تمرین ، تکرار و حل تست داشته باشید وگرنه به نتیجه مناسب نمی رسید. 

دلایل شکست در کنکور, علت های شکست در کنکور, عواقب قبول نشدن در کنکور

دلایلی که باعث شکست در کنکور می شود

استفاده از منابع بیش از حد

کتابهای کنکور توسط موسسات بسیار زیادی چاپ و به بازار عرضه شده که میتواند باعث سردرگمی ، خرید کتاب ها و منابع بیش از حد و سردرگمی داوطلبان شود.

اغلب کتابهای کنکور هیچ گونه نوآوری ای در آموزش ندارند و صرفا طرح روی جلد و رنگو لعاب  آموزشهایشان متفاوت است بنابراین وقت و هزینه خود را صرف خرید منابع متعدد نکنید ، فرصت محدود شما اجازه مطالعه همه این کتاب ها را به شما نخواهد داد و صرفا دچار ناامیدی می شوید.  بعد از تحقیق لازم از یک منبع خاص شروع به مطالعه کنید و تا انتها همان منبع را ادامه دهید تا دچار سردرگمی نشوید. 

عجول هستید

داوطلبی که عجله زیادی دارد و میخواهد بعد از دور اول مطالعه هممه سوالات را به درستی پاسخ دهد ، دچار سرخوردگی خواهد شد. 

مطالعه برای کنکور با عجله تناسبی ندارد و باید برای  تسلط بر تمام دروس صبر و حوصله به خرج بدهید تا در روند صعودی قرار بگیرید. 

اگر در درسی خاص مشکل دارسد نیمتوانید انتظار داشته باشید که با 2 – 3 ماه مطالعه به بالاترین حد یادیگری برسید بلکه برای رسیدن به اوجنیاز به تلاش مستمر خواهید داشت. 

داوطلبانی بهترین نتیجه را در کنکور بدست می آورند که در طی 8 – 9 ماه مطالعه با صبر و حوصله و به صورت مستمر تلاش میکنند.

عدم خودباوری

شما باید به خودتان و تواناییهایتان در هر سطحی که هست باور داشته باشید تا بتوانید برای بهبود آن ها تلاش کنید. اگر عزت نفس کافی داشته باشید میتوانید به همه حتی خودتان اثبات کنید بهتر است چیزی که دیگران تصور میکنند ، هستید و با تلاش مستمر میتوانید به اهدافتان برسید.

شما باید به خودتان اعتماد کنید که میتوانید از پس سختی های زندگی و مسیر موفقیت در کنکور برآیید. 

کنکور مانند غولی در مراحل زندگی و پیشرفت نوجوانان است ، باید بتوانید برای پیروزی بر این غول به خودتان اعتماد کنید. 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    دلایل دیگری هم دارد:
    سهمیه های ناعادلانه
    فروش سؤالات
    تقلب در امتحان
    و...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها