۷ مورد مهمی که باید در نحوه برخورد با فرد عزادار رعایت کنید

حضور در مراسم‌های عزا و ختم عزیزان و آشنایان، یک امر اجتناب ناپذیر است.

۷ مورد مهمی که باید در نحوه برخورد با فرد عزادار رعایت کنید

بهتر است افراد با آداب شرکت در مجالس عزا و نحوه برخورد با فرد عزادار بیشتر آشنایی داشته باشند تا بهتر از عهده این وظیفه اجتماعی برآیند، در این صورت خانواده‌های داغدار نیز بهتر تسلی پیدا خواهند کرد.

آنچه در مورد نحوه برخورد با فرد عزادار باید بدانیم

سوگواری و فوت عزیزان، بخشی از واقعیت زندگی هر انسانی است و متاسفانه دیر یا زود برای هر شخصی پیش خواهد آمد.

پس باید نحوه برخورد با فرد عزادار را بدانیم چون به طبع به دلیل زندگی اجتماعی انسان ها وقتی شخصی فوت می‌کند، بستگان و نزدیکانی دارد که برایش ناراحت و سوگوار هستند و به واسطه شناختن فرد فوت شده یا نزدیک بودن به بستگان و اطرافیان وی، احتمال دارد تمایل داشته باشید در مراسم خاکسپاری یا دیگر مجالس مربوط به سوگ فرد فوت شده شرکت کنید.

اما باید بدانید که شرکت در مراسمات ختم، آداب خاصی دارد که نیاز است قبلا از آنها مطلع باشید و باید بدانید نحوه برخورد با فرد عزادار باید چگونه باشد. افراد عزادار در وضعیت عاطفی نامناسبی هستند و در نحوه برخورد با فرد عزادار باید دقت و حساسیت بیشتری به خرج دهید تا مبادا رفتار و حرف‌های شما برای آنها ناخوشایند باشد.

حضور در مراسم ختم یا خاکسپاری دیگران، یک سنت و وظیفه اجتماعی است.

اهمیت حضور در مراسم ختم و سوگواری دیگران

حضور شما در مراسم ختم یک نفر، به عنوان یک وظیفه اجتماعی و همدردی با بستگان فرد فوت شده تلقی می‌شود و کاری پسندیده است که از نظر مذهبی و اعتقادی نیز توصیه شده است.

همچنین حاضر بودن در یک مجلس ختم، به صاحب عزا این مسئله را القا می‌کند که شما دوست و همیار وی در یک شرایط سخت هستید، نوعی اثبات خویشاوندی و دوستی است و تجدید عهد با بستگان فرد فوت شده محسوب می‌شود پس از نظر اجتماعی اهمیت زیادی برای افراد خواهد داشت.

آنچه در مورد نحوه برخورد با فرد عزادار باید رعایت کنید

1. بی تفاوت جلوه نکنید

یکی از مهمترین نکاتی که در مورد نحوه برخورد با فرد عزادار، باید رعایت کنید این است که بی تفاوت به نظر نرسید.

اگر در کنار شخصِ عزاداری هستید که در سوگ عزیز خود گریه و بی تابی می‌کند، رفتار و چهره ای سرد به خود نگیرید چون شاید از نظر فرد عزادار بی تفاوت به نظر بیایید و اینکه ضایعه مرگ آن شخص برای شما اهمیتی ندارد.

به همین دلیل، در برخورد با شخص عزادار بهتر است همدردی خود را نشان دهید.

بخشی بزرگی از ابراز همدردی به زبان بدن شما برمی‌گردد که باید روی آن تمرین کنید به عنوان مثال، شخص عزادار را در آغوش بکشید یا دستی بر شانه اش بکشید، دستش را بفشارید و امثال این کارهایی که به نوعی محبت و همدردی شما را نشان می‌دهد.

با این کارها حتی بدون اینکه هیچ حرفی بزنید بخش بزرگی از وظیفه خود را انجام داده اید. در هنگام حضور در مراسم های ختم و عزاداری، همدردی خود را با شخص عزادار نشان دهید.

۲. برای شخص عزادار وقت کافی داشته باشید

در برخورد با شخص عزادار باید به اندازه کافی وقت اختصاص دهید خصوصا اگر جزو آشنایان یا بستگان نزدیک باشید. شاید فرد داغدار، ساعت‌ها و یا حتی روزها به حضور شما نیاز داشته باشد.

چون ممکن است تکیه گاهی مهم در زندگی را از دست داده باشد و احساس تنهایی کند، به آغوشی برای گریه کردن یا یک گوش شنوا نیاز داشته باشد.

پس اگر چه، زیاد ماندن در مجالس عزا شاید زیاد خوشایند نباشد ولی نباید حضور خودتان را از فرد داغدار، دریغ کنید و یا مرتبا در پی راهی برای زودتر رفتن باشید.

بعد از اینکه فکر کردید به اندازه کافی در مجلس عزا حضور داشته اید برای رفتن، از فرد عزادار اجازه بگیرید و اگر دوست داشته باشد که بیشتر بمانید باید این کار را انجام دهید هرچند مجبور باشید از دیگر امورات خود بگذرید. شیوه درست و نحوه برخورد با فرد عزادار به این شکل است.

با فرد عزادار چگونه رفتار کنیم؟

۳. آداب مجالس عزا را رعایت کنید

یکی از مشکلاتی که گاهی در یک مجلس عزا رخ می‌دهد این است که برخی افراد، هیچ تغییری در رفتار و عادات خود نمی‌دهند و نمی‌توانند در مدتی که در یک جو عزاداری قرار گرفته اند، خود را با وضعیت سازگار کنند.

مثلا هیچ تغییری در پوشش و لباس خود نداده اند و یا اینکه شروع به بحث‌ها و صحبت‌هایی می‌کنند که هیچ ارتباطی با وضعیت مجلس ندارد حتی گاهی دیده شده که خصومت‌ها و اختلافات گذشته باعث بحث و مشاجره بین افراد حاضر در مجلس عزا می‌شود و جو حاضر را متشنج می‌کند.

پوشش و رفتار متناسب با مجالس عزا جزو آداب حضور در این مراسمات است.

در مواردی هم ممکن است افرادی علی رغم حضور فیزیکی در یک عزاداری، همچنان در حال انجام امورات شخصی خود مثل گفتگوی تلفنی و یا مشغول بودن با تلفن هوشمند خود هستند و یا تمام حواس فرد، صرف بچه‌هایش می‌شود که آنها را به با خود به مجلس آورده است که این موارد نیز چندان مناسب نیستند.

در برخورد با فرد عزادار و حضور در مجالس ختم و سوگواری، حتما آداب مجلس را رعایت کنید زیرا که این موضوع نشانه نزاکت و شخصیت شماست.

علاوه بر این در میان مردم یک گفته رایج وجود دارد که «حافظه صاحب عزا قوی است» و این مسئله واقعیت دارد پس سعی کنید خاطره ای که از حضور شما باقی می‌ماند یک خاطره مثبت و خوشایند باشد.

۴. از الفاظ مناسب استفاده کنید

در بسیاری از سوگواری‌ها بی تابی و گریه و زاری بستگان دیده می‌شود.

این یک امر طبیعی است و بهتر است سعی نکنید جلوی گریه کردن کسی را بگیرید ولی در مواردی که این افراد، در سوگواری افراط کنند ممکن است بخواهید آنها را به خویشتن داری و صبر بیشتر در مصیبت ترغیب کنید.

در این صورت، بهتر است از قبل، در مورد اینکه چه صحبت‌هایی بکنید فکر کرده باشید و بهترین الفاظ و کلمات را انتخاب کنید تا صحبت شما تسکینی بر زخم آنها باشد و همدردی و دلسوزی شما را نشان دهد نه اینکه برای شخص عزادار ناراحت کننده و ناخوشایند باشد.

اگرچه شما با هدف آرام کردن و خویشتن داریِ فرد داغدار صحبت می‌کنید ولی اگر از صحبت‌ها این طور برداشت شود که مصیبت را می‌خواهید کوچک جلوه دهید یا شروع به نصیحت کردن بیش از حد کنید باید بدانید که در نحوه برخورد با فرد عزادار نیاز به تجدید نظر دارید.

با الفاظ درست، شخص عزادار را دعوت به خویشتن داری و صبر بر مصیبت کنید.

در مواردی هم که اشخاص، قبل از مرگ در بستر بیماری و یا در وضعیت نامناسب بوده اند شاید با مرگ آنها نوعی آسودگی و رهایی از این مشکلات را برای شخص متوفی تصور کنید و هر چند که این تصور درست باشد ولی نباید آن را نزد افراد عزادار ابراز کنید.

چون آنها به عزیز از دست رفته وابستگی و محبت داشته اند و از مرگ عزیزشان اندوهگین هستند.

۵. همکاری کنید

علاوه بر جنبه غم انگیز فوت عزیزان، باید این را هم بدانید که برگزاری مراسمات عزا و ختم، فشار زیادی را هم از لحاظ مالی و هم از نظر بدنی و ذهنی بر بستگان تحمیل می‌کند.

بسته به آداب و رسوم هر شهر و منطقه، ممکن است مجالس عزاداری چندین روز طول بکشد و پذیرایی از مهمان‌ها‌، تهیه مواد غذایی و امورات این مجالس، چندان هم آسان نیست.

پس سعی کنید حضور فعالانه تری در مجالس عزا داشته باشید یعنی اینکه در مدتی که سوگواری ادامه دارد به نوعی کمک حال افراد عزادار باشید و در انجام امورات پذیرایی و … با آنها همکاری داشته باشید.

در برخی از موارد، حتی بستگان به دلیل مشکل مالی قادر به برگزاری یک مجلس درخور و اصطلاحا آبرومند برای عزیز خود نیستند و در این شرایط می‌توانید اگر وضعیت مالی مناسبی دارید به افراد عزادار کمک کنید و یا به آنها پول قرض بدهید و امثال این کارها.

شما با این کار بار اقتصادی مسئله را بر دوش افراد عزادار کمتر می‌کنید زیرا که خود آنها در شرایط عاطفی نامناسبی هستند و شاید تحمل فشار و مشکات دیگر را نداشته باشند.

چگونه با فرد عزادار برخورد کنیم؟

۶. صبر داشته باشید

اگر چه هر شخصی، مشکلات زندگی خاص خود را دارد ولی انسانیت ایجاب می‌کند که در نحوه برخورد با فرد عزادار با ملایمت بیشتری رفتار کنید. برای تسویه حساب‌ها و امورات مالی، کمی صبر داشته باشید.

اگر از شخص فوت شده یا از خانواده وی، طلب یا بدهی معوقه ای دارید بلافاصله این قضیه را به میان نکشید بلکه صبر کنید تا عزای شخص تمام شود و بعدا برای این موارد اقدام کنید.

برای تسویه حساب‌های مالی به اشخاص عزادار، وقت بیشتری بدهید.

در مورد تقسیم ارث و میراث یا چگونگی سهیم شدن فرزندان و بستگان از ارث متوفی نیز عرف بر این است که مسائل در مجلس ختم عنوان نشود تا افراد، مورد قضاوت منفی سایرین قرار نگیرند و بهتر است خویشتن داری بیشتری در مورد این مسائل از خود نشان دهند.

۷. از افراد توانا کمک بخواهید

همچنان که می‌دانید علاوه بر مجالس عزا، در تمامی دورهمی‌ها و مراسمات دیگر نیز حضور افراد سخنور و سخندان و افرادی که توانایی کلامی خوبی دارند بر گرما و رونق بخشیدن به مجالس، کمک زیادی می‌کند.

در سوگواری‌ها نقش این افراد حتی می‌تواند پر رنگ تر هم باشد و در تسلی دادن به افراد، بسیار موثر عمل کنند.

این افراد می‌توانند جزو افراد مذهبی و روحانیون باشند ولی الزاما همیشه این طور نیست و یک معلم، مدرس دانشگاهی، یک فرد سرشناس و قابل احترام یا حتی یک فرد عادی که خوب صحبت می‌کند.

همگی می‌توانند نقش مفیدی در یک مجلس عزا و ختم ایفا کنند، مباحث را مدیریت کنند و الگوهایی باشند تا سایرین، نحوه برخورد با فرد عزادار را به شیوه درست از آنها یاد بگیرند.

اگر خود شما زیاد در این زمینه، سر رشته ای ندارید جای نگرانی نیست چون در پیرامون شما به احتمال زیاد افراد سخندان و ماهر تر، کم نیستند و می‌توانید به همراه آنها در یک مجلس عزا حاضر شوید.

با این‌ کار حتی مسئولیت شما در همدردی و دلداری دادن به صاحبان عزا کمتر می‌شود و کار بهتر پیش خواهد رفت.

منبع: مجله موفقیت

46

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها