وضع عجیب و اسفناک مربی ایرانی در آذربایجان

سرمربی ایرانی تیم ملی تکواندوی آذربایجان از وضعیت عجیب و اسفناک ورزش آذربایجان گلایه کرد و گفت: بابت صحبت هایی که می کنم، ترسی از کسی ندارم.

وضع عجیب و اسفناک مربی ایرانی در آذربایجان

رضا مهماندوست که سال هاست هدایت تیم ملی تکواندوی آذربایجان را برعهده دارد و بعد از حضورش در این کشور از برخی از تکواندوکاران ایرانی الاصل هم استفاده کرد، روزهای خوبی را در این کشور سپری نمی کند. سرمربی ایرانی تکواندوی آذربایجان از کمبودهای عجیب در ورزش آذربایجان سخن می گوید و از شرایطی بی سابقه در این کشور خبر می دهد.
آنطور که پیداست مربی و تکواندوکار ایرانی در آذربایجان روزهای سختی را بدون پول و امکانات سپری می کنند و به قول خود رضا مهماندوست گیر افتاده اند!

6ماه حقوق از فدراسیون طلبکاریم

یک روز مانده سال ۲۰۱۸ به پایان برسد؛ اما من و تکواندوکاران ۶ ماه حقوقمان را طلب داریم. تورنمنت اسپانیا را کنسل کردیم و پیش از آن ۱۴ تورنمنت دیگر را در سال ۲۰۱۸ نرفتیم. ۳ مرحله از گرندپریکس را حاضر نبودیم و این باعث افت تکواندوکاران ما شد. متاسفانه رنکینگ ها پایین امده و شرایط خوبی نداریم.

تکواندوکاران لج کردند و به مسابقات نیامدند

همین چند روز قبل مسابقات انتخابی تیم ملی و قهرمانی کشور آذربایجان را داشتیم که خیلی وضعیت بدی داشت. کلا ۱۱۰ نفر در این رقابت ها شرکت کردند و در ۳ وزن اصلا شرکت کننده ای وجود نداشت! مثلا وزن های پنجم، ششم و هفتم در کل یک وزن شد! با وضعیتی که در تکواندو هست، تکواندوکاران هم لج کردند و اصلا به مسابقات نمی آیند. حتی مربیانی که در باشگاهها شاگرد تربیت می کردند، بعد از ۱۵، ۱۶ سال حقوق گرفتن، حقوقشان قطع شده است. همین باعث شد تا در برخی از اوزان ۳ یا ۲ شرکت کننده داشته باشیم و کلا یک فینال برگزار شود! از دل این مسابقات یک تکواندوکار جدید هم به تیم ملی اضافه نشد.

اگر بروم، ۳۰۰ هزار دلارم را می خورند

الان هیچ قراردادی با فدراسیون تکواندوی آذربایجان ندارم و رفاقتی کار می کنم. البته حدود ۲۰۰، ۳۰۰ هزار دلار از آنها طلب کار هستم. اگر پولم پیش این ها گرو نبود، می رفتم. دائما امروز و فردا می کنند و اگر من بروم که دیگر از پول خبری نیست. با توجه به اینکه قرارداد ندارم، اگر اینجا را ترک کنم، یک دلار از پولم را هم نمی دهند. البته دیروز یک ماه از حقوقمان را ریختند و قول هایی هم به ما داده اند.

رییس جمهور بفهمد، دُم این‌ها را می چیند

ما مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۱۹ به میزبانی منچستر را داریم و بعد از آن المپیک ۲۰۲۰ است. دولت آذربایجان قطعا دخالت می کند و در ماههای آینده فکر می کنم وضعیت بهتر شود. هنوز رییس جمهور آذربایجان متوجه این اتفاقات نشده است. او یک فرد ورزش دوست است و اگر این مسائل را بداند، قطعا دُم مسببان این اتفاق را می چیند. نکته اینجاست که کسی جرات ندارد در روزنامه ها و خبرگزاری های آذربایجان علیه رییس فدراسیون تکواندو صحبت کند چون خودش وزیر است.

محافظه کار بودم، علیه پولادگر هم حرف نمی زدم

من از کسی ترسی ندارم و حرف هایم را می زنم. اگر می خواستم محافظه کار باشم، آن مقطع که سرمربی ایران بودم، علیه پولادگر حرف نمی زدم تا زندگی ام را به هم نریزد. شاید یک خصوصیت بد من باشد که نمی گذارم کسی حقم را بخورد. همیشه حرفم را می زنم و اجازه نمی دهم چیزی مخفی بماند.

کشتی گیران آذربایجان هم ۱.۵ سال حقوق نگرفتند

امیدوارم به تدریج کارهایمان درست شود. هم اکنون یک کارهایی کرده اند. حقوق های عقب افتاده ما از ۹ ماه به ۶ ماه رسیده و کمیته المپیک آذربایجان هم تضمین کرده در سال جدید هزینه سفرهای ما را بپردازد. البته این اتفاقات مختص تکواندو نیست و همه رشته ها درگیر چنین بحرانی هستند. کشتی گیران و مربیان آنها یک سال و نیم حقوق نگرفتند و بعد از اینکه رییس فدراسیون عوض شد، گفت حقوق های عقب افتاده ربطی به من ندارد! تنها رشته هایی که کمی وضعیتشان بهتر است، ژیمناستیک و جودو هستند.

گفتند پول پارو می کنند، ما را چشم زدند!

متاسفانه فکر می‌کنم ما را چشم زدند. دائما نشستند و در ایران گفتند که این‌ها در آذربایجان پول پارو می کنند! من الان دیگر فقط فکر آبروی خودم هستم و زیاد به پول فکر نمی کنم. تکواندوکاران ما پول یادشان رفته است. با مشکل بازیکن در آذربایجان روبرو هستیم. از میان ایرانی هایی که اینجا بودند، میلاد بیگی همچنان وضعیت خوبی در رنکینگ دارد. البته او رنک اول دنیا بود و حالا چون به مسابقات نرفته، به رنک ۳ سقوط کرده است. هیچ امکاناتی نداریم و فقط ناهار و شام به بازیکنان می دهند.

اوضاع تکواندوی ایران هم خوب نیست

تکواندوی ایران هم وضعیت بهتری از آذربایجان ندارد. آنطور که اطلاع دارم، با گران شدن دلار گفته اند دیگر تیم به تورنمنت های تدارکاتی اعزام نشوند. اوضاع تکواندو و سایر رشته ها در ایران هم خوب نیست. تکواندوکاران خیلی روی فرم نیستند و فقط به لیگ دل بسته اند که هفته ای یک مسابقه می دهند. تکواندوکاری که باید در مسابقات رسمی روزی چند مسابقه سنگین بدهد، در لیگ آماده نمی شود. تیم دختران ایران الان چند وقت است که اعزام نشده؟ مشکل تکواندوی ایران مربیان نیستند و باید دلیل افت را در اعزام ها و مشکلات مالی جست و جو کنیم.

منبع: ورزش سه

2034

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها