اتفاق مثبتی که ناقص ماند

نادیده گرفتن ورزش همگانی در شورای عالی ورزش/ تصمیمی برخلاف شعارها

رئیس جمهور در حالی اعضای شورای عالی ورزش و تربیت بدنی را منصوب کرد که در این انتصابات سهم ورزش همگانی نادیده گرفته شده و مسئول مستقیمی با این حوزه در این شورا حضور ندارد.

نادیده گرفتن ورزش همگانی در شورای عالی ورزش/ تصمیمی برخلاف شعارها

رئیس جمهور روز دوشنبه در احکامی جداگانه، ۶ عضو شورای عالی ورزش و تربیت بدنی را منصوب کرد. این اتفاق مثبت در حالی رقم خورد که در این انتصابات سهم ورزش همگانی که با سلامت مردم و طیف زیادی از جامعه مرتبط است نادیده گرفته شد و بازهم ورزش قهرمانی در اولویت قرار گرفت.

سیدرضا صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، محمود خسروی وفا، رئیس کمیته ملی پارالمپیک، محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال، فضل الله باقرزاده، رئیس فدراسیون شمشیربازی، مهدی علی نژاد معاون ورزش قهرمانی وزارت ورزش، و فریبا محمدیان نایب رئیس بانوان فدراسیون والیبال اعضای شورای عالی ورزش و تربیت بدنی را تشکیل دادند.

هر چند بپذیریم که تشکیل این شورا اتفاق مثبتی برای ورزش کشور خواهد بود - که زمان این موضوع را مشخص خواهد کرد - اما پرسش اساسی در این مورد این است که برخلاف شعارهایی که دولت در توجه به ورزش همگانی می‌دهد، سهم ورزش همگانی در این انتصابات چیست؟ چرا عضوی از جامعه ورزش که با ورزش همگانی مرتبط است در این شورا نیست؟

این درست که ورزش قهرمانی و حرفه‌ای از اهمیت بالایی برای کشور برخوردار است اما مگر نه آنکه رهبر معظم انقلاب بارها بر توجه مسئولان به ورزش همگانی تاکید کردند؟ مگر نه اینکه ورزش همگانی با سلامت و تندرستی بخش زیادی از جمعیت کشور ارتباط دارد و باید نگاه مسئولان بیشتر به ورزش همگانی باشد تا ورزش قهرمانی؟

توجه به ورزش همگانی آنقدر اهمیت دارد که رهبر انقلاب بارها در صحبت‌هایشان به مسئولان تاکید کرده‌اند که به این بخش توجه ویژه‌تری داشته باشند. گزیده‌ای از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد ورزش همگانی و اهمیت آن:

* ورزش به عنوان یک واکسن در مقابل بسیاری از بیماری‌های اجتماعی هنوز آن گونه که شایسته است مورد توجه نیست. متاسفانه تکیه بیش از حد به بحث ورزش قهرمانی باعث شده تا امر مهم ورزش همگانی که سلامت جامعه را تا حدود زیادی تضمین می‌کند در سایه قرار گرفته است.

* یکی از نیازهای اساسی کشور، فراگیر شدن ورزش همگانی میان مردم است. ورزش قهرمانی موتور محرک ورزش همگانی است. پیشرفت یک کشور منوط به نیروی انسانی سالم، عالم، با همت و دیندار است. یکی از نتایج فراگیر شدن ورزش همگانی در میان مردم، حل بسیاری از مشکلات اخلاقی جامعه همچون اعتیاد است.

* ترویج بوسیله ورزش همگانی از جمله ورزش در خانواده، دختران و بانوان کشور احیاء و تقویت ورزشهای سنتی و آئینی ایران است.

* ورزش همگانی هم یکی از ضروریات زندگی است مثل غذا خوردن است، مثل تنفس کردن است، باید به آن توجه کرد. این هم یک جنبه دیگر از فهرست تاثیرات اجتماعی ورزش است.

* اگر ورزش به صورت همگانی در کشور حقیقتاً باب شود که البته امروز از گذشته بهتر است، لیکن هنوز به این معنا احتیاج داریم خیلی از مشکلات حل خواهد شد.

* ورزش قهرمانی موتور محرک ورزش همگانی است. بنده بارها توصیه کرده‌ام، باز هم توصیه می‌کنم: ورزش همگانی برای همه لازم است.

در نهایت از حسن روحانی انتظار می‌رفت با انتصاب حداقل یکی از نمایندگان فدراسیون‌های مرتبط با ورزش همگانی، نیم نگاهی هم به وعده‌های خود در ورزش همگانی می‌داشت و حداقل به طور نمادین هم که شده به این حوزه توجه می‌کرد؛ توجهی که می‌توانست آغاز باشد برای توجه بیشتر به ورزش همگانی و اولویت اول ورزش در نظام اسلامی آن هم از منظر مقام معظم رهبری .

منبع: مهر

45

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها