شایعه نیشابوری دامن گرگ‌های سجاسرودی را گرفت

فرماندار خدابنده گفت: حمله گرگ به انسان در این شهرستان شایعه است.

شایعه نیشابوری دامن گرگ‌های سجاسرودی را گرفت

حمید میرزایی‌فرد با اشاره به تصاویر منتشر شده در فضای مجازی در رابطه با حمله گرگ به انسان در شهرستان خدابنده، اظهار می‌کند: در حال حاضر در فضای مجازی تصویری دردناک در رابطه با حمله گرگ به انسان در منطقه سجاسرود شهرستان خدابنده منتشر می‌شود که اطلاق این عکس به این شهرستان درست نیست.

وی ادامه می‌دهد: انتشار این موضوع از اساس دروغ است و این مسئله برای پیگیری به نیروی انتظامی ارجاع شده تا عاملان این مسئله مشخص شود. از ابتدای سال تاکنون در شهرستان خدابنده هیچ‌گونه حمله گرگ به انسان گزارش نشده است.

رئیس پلیس فتای استان زنجان نیز در رابطه با انتشار عکس حمله گرگ به انسان، می‌گوید: منشاء این خبر از نیشابور شروع شده که این خبر نیز توسط آنان تایید نشده و پیگیری‌ها در این رابطه ادامه دارد.

سرهنگی محمدعلی آدینه‌لو به تشریح دلایل ایجاد و انتشار شایعه در فضای سایبری پرداخته و اظهار می‌کند: هوکس‌های خبری یکی از ترفندهایی است که در مناسبت و اتفاقات خاص از سوی کاربران و حتی رسانه‌های معتبر با اهداف خاص در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده و به اشتراک گذاشته می‌شود.

وی می‌افزاید: در برهه کنونی شبکه‌های اجتماعی تسریع‌کننده انتشار شایعات و اخبار دروغین است، به طوری‌ که این امر به یکی از مهم‌ترین مسائل و معضلات رایج استفاده از شبکه‌های اجتماعی در ایران و سراسر دنیا تبدیل‌ شده‌ است.

رئیس پلیس فتای زنجان با بیان اینکه متاسفانه تعدادی از کاربران بدون اطلاع ‌و آگاهی، خبرهای دورغین فضای مجازی را باور کرده و به بازنشر آن اقدام می‌کنند، ادامه می‌دهد: این امر نه تنها کمکی به حل مشکل نمی‌کند، بلکه باعث سردرگمی دیگر کاربران نیز می‌شود.

آدینه‌لو به همه همشهریان و کاربران توصیه کرد به شایعات منتشر شده در فضای مجازی توجه نکنند و قبل از انتشار از صحت و سقم آن اطمینان حاصل کنند، عنوان می‌کند: در این میان بسیاری از اخبار کذب توسط افراد فرصت‌طلب و با انگیزه‌های مختلف در سایت‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود.

رئیس پلیس فتای زنجان یادآور می‌شود: در فضای مجازی به دلیل گسترش ابزارهای اطلاع‌رسانی سرعت انتشار شایعات نیز بیشتر و وسیع‌تر می‌شود‌ و افراد فرصت‌طلب در زمان وقوع رویدادهای مهمی مثل زلزله و آتش‌سوزی مرکز تجاری پلاسکو و غیره برای مطرح کردن خود و دیده شدن و جلب توجه دیگران با شگردهایی نظیر توسل به انواع دروغ‌ها و شایعات و انتساب آن‌ها به افراد، شخصیت‌ها و سلبریتی‌ها و استفاده از تصاویر و عکس‌های وقایع مربوط به سال‌های گذشته یا مشابه، سعی در جلب توجه دیگران به خود می‌کنند.

آدینه‌لو تصریح می‌کند: امروز با وجود شبکه‌های گسترده اجتماعی، تنها چند ثانیه لازم است جزئی‌ترین مسائل مربوط به کشور تا اخبار داغ اقتصادی، سیاسی و اجتماعی با شایعات و دروغ‌پردازی‌های شگفت‌آور در یک شبکه ارتباطی به وسعت جهان منتشر شود.

وی به شهروندان تاکید می‌کند: به هیچ عنوان فریب شایعات منتشر شده در فضای مجازی را نخورند، به گروه‌ها و کانال‌های شبکه‌های اجتماعی اعتماد نکرده و اخبار مهم را از منابع موثق از قبیل رادیو، تلویزیون و خبرگزاری‌های رسمی دنبال کنند.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها