کمبود علوفه و کشتار دام‌ های مولد/ آیا کشور با کمبود گوشت قرمز مواجه خواهد شد؟

خشکسالی، عدم وجود چراگاه با پوشش گیاهی مناسب و نبود علوفه به میزان مورد نیاز دام، سبب شده تا دام‌های مولد و شیرده کشتار شوند که ادامه این روند می‌تواند سبب بروز مشکلات در تامین گوشت قرمز شود.

کمبود علوفه و کشتار دام‌ های مولد/ آیا کشور با کمبود گوشت قرمز مواجه خواهد شد؟

به گزارش از زنجان ، ‌مدت‌ها است که عدم تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز دامداران تبدیل به موضوعی کلیشه‌ای شده و مسائل و مشکلات فراوانی را پیش پای تولیدکنندگان قرار داده است به طوری که مهمترین علل نبود نهاده‌های مورد نیاز نیز، عدم اختصاص ارز دولتی برای واردات این مهم بوده است.

با این حال در طول سال‌های گذشته به دلیل بارش‌های مناسب و وجود مراتع با پوشش گیاهی مطلوب سبب می‌شد تا علوفه مورد نیاز تا حدودی در داخل کشور تولید، تامین و مشکلات حل شود.

اما در سال جاری علی‌رغم پایدار بودن مشکلات در تامین نهاده‌هایی همچون کنجاله سویا، ذرت و جو، کاهش شدید میزان بارندگی‌ها و خشکسالی حادث شده سبب شده تا مراتع به لحاظ پوشش گیاهی در وضعیت نامناسبی قرار داشته باشند و عملاً چراگاهی برای چرای دام‌ها وجود نداشته باشد.

از سویی دیگر حتی با توجه به تنش‌های دمایی وارد شده برداشت علوفه از سطح اراضی نیز با کاهش مواجه شده است. علاوه بر این قیمت علوفه نیز نسبت به سال گذشته با افزایش چشمگیر مواجه بوده و عملاً دامداران را وارد چالش‌های جدی ساخته است.

بنابراین تمام این عوامل دست به دست هم داده تا دامداران را در تنگنای عدم تامین نهاده‌ها و علوفه قرار دهد و به جای پیشرفت به جلو و گسترش سطح و تعداد دام‌های خود ناگزیر به حذف دام‌ها با کشتارشان شود به طوری که تعدادی از دامداران دام‌های مولد و شیرده خود را راهی کشتارگاه‌ها کرده‌اند و به عبارتی دیگر تراژدی غم‌انگیز دفن جوجه‌های زنده این بار با کشتار گاو‌های مولد و باردار در حال رخداد است.

این امر جدا از اینکه سبب وارد ساختن خسارت مالی به دامداران شده بلکه ممکن است در آینده‌ای نزدیک حتی تامین گوشت قرمز را با مشکل مواجه کند و این بار دریافت گوشت قرمز یارانه‌ای مردم را وارد صف‌های طولانی انتظار کند.

اما با این وجود با اینکه خشکسالی مشکلات دامداران را چندین برابر کرده سوالی که مطرح می‌باشد این است، آیا مسئولان راهکاری برای گذر از این بحران خواهند داشت؟

در این راستا جواد تاراسی رئیس سازمان جهاد‌ کشاورزی استان زنجان اظهار داشت: متأسفانه کاهش شدید بارندگی در سال زراعی گذشته در کشور و استان سبب شده مراتع که امید دامداران جهت تعلیف دام‌هایشان بود فقیر شده و آن ظرفیت گذشته را نداشته باشند.

وی افزود: از سویی دیگر با خشک شدن چشمه‌ها و قنات‌ها که آب آبشخور‌های مراتع را تامین می‌‌کنند باعث محدودیت چراگاه‌ها شده و متاسفانه دام‌های مولد که جزء زیر ساخت‌‌های بخش کشاورزی محسوب می‌شوند در حال حذف شدن می‌باشند.

وزارت جهاد کشاورزی پیگیر است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان با بیان اینکه تنها با حمایت از این زیرساخت‌ها می‌توانیم در آینده دچار کمبود مواد پروتئینی نشویم، گفت: تامین نهاده و علوفه از طریق واردات و تخصیص ارز نیز به حفظ تولید و حفظ مراتع منجر خواهد شد که البته وزارت جهاد کشاورزی پیگیر موضوع بوده تا مشکلات دامداران در این خصوص مرتفع شود.

از سوی دیگر گفتگویی با برخی از دامداران این موضوع را ثابت می‌کند که دامداران مجبور هستند به خاطر گران بودن علوفه و همینطور خشک بودن مراتع دام‌های خود مخصوصاً دام‌های مولد را با قیمت پایین به کشتارگاه‌ها بفروشند.

عدم حمایت دولت

همینطور این دامداران معتقد هستند که دولت هیچ‌ حمایتی را در راستای خرید علوفه نمی‌کند. از سوی دیگر هم کنسانتره دامی هم به اندازه کافی در بازار وجود ندارد‌ و دولت هم رغبتی به وارد کردن آن ندارد و اگر شرایط با همین روند ادامه داشته باشد در آینده، کشور با کمبود گوشت قرمز مواجه خواهد شد.

این موارد زنگ خطر جدی برای مسئولان محسوب می‌شود که باید هرچه سریعتر راهکار مناسبی را برای رفع حل این معضل انجام دهند. شاید دیر اقدام‌ کردن مسئولان خسارت‌های جبران‌ناپذیری را برای کشور رقم بزند‌ چرا که گوشت قرمز جزء مواد غذایی مهم سبد خانوارها محسوب می‌شود و نبود و یا کمبود آن سبب اعتراضات شهروندان خواهد شد.

از سوی دیگر هم مسئولان باید از همین حالا به فکر تامین گوشت قرمز برای کشور در سال آینده باشند و نباید اجازه بدهند یک سال بعد اتفاقاتی که برای جوجه‌کشی رخ داد در زمینه تامین گوشت قرمز هم تکرار شود.

اما سازمان‌های ذیربط نیز باید با همتی مضاعف در پی تامین نهاده‌ها با واردات آن باشند بلکه شاید با حل مشکلات دامداران، مانعی در برابر کشتار دام مولد و در نهایت ایجاد مشکلات بعدی آن از جمله تامین گوشت قرمز ایجاد کرده باشند.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها