چرا عملیات ساخت المان جدید میدان ۱۵ خرداد زنجان آغاز نمی‌شود؟

با اینکه شهرداری زنجان تصمیم داشت از اواخر مهرماه عملیات ساخت المان میدان ۱۵ خرداد زنجان را آغاز کند ولی این امر تاکنون محقق نشده است.

چرا عملیات ساخت المان جدید میدان ۱۵ خرداد زنجان آغاز نمی‌شود؟

المان‌های شهری در زندگی روزمره افراد نقش مهمی ایفا می‌کنند المان‌ها به بیان هویت یک شهر یا یک مکان خاص می‌پردازند و مفاهیمی در پس آنها نهفته است و رسالتی را در انتقال پیامی ‌خاص دنبال می کنند. موضوعی که در ساخت المان شهری اهمیت بالایی دارد توجه به محتوا و نوع المان شهر متناسب با منطقه کاربردی آن است. یکی از اهداف المان‌ها اطلاع رسانی، معرفی منطقه و بازگو کننده رویدادهای تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آن منطقه است.

المان لاله یکی از قدیمی‌ترین المان‌های شهر زنجان بود که در دهه 60 ساخته شده بود و قدمتی نزدیک به 40 سال داشت و دارای هویت دینی و ارزش فرهنگی برای مردم شهر محسوب می‌شد و یکی از نمادهای شاخص شهر بود که رویدادهای آن بر ذهن همه مردم شهر نقش بسته بود. المانی که خاطرات جمعی شهروندان شهر زنجان را شامل می‌شد و مردم خاطرات زیادی از آن میدان و المان به یاد دارند.

موضوع مهمی که در اینجا وجود دارد این است که تخریب المان میدان 15 خرداد کار غیر عاقلانه‌ای بود زیرا این تصمیم درحالی گرفته شد که میادین و فضاهای زیادی در شهر زنجان وجود دارد که هیچ نوع نماد یا المانی ندارد و همین طور شهرداری که در همه جا گلایه‌مند نبود اعتبار برای تکمیل پروژه‌های نیمه کاره شهر است پس چرا این همه بودجه برای المان هزینه می‌کند.

به گفته شهرداری و تعدادی از اعضاء شورای شهر نماد قبلی صرفا یک نماد در داخل میدان بود ولی المان جدید نشانگر و نمادی از قیام 15 خرداد، رحلت امام و شهیدان است این در حالی است که در همه جا لاله در ذهن همه مردم نماد شهید، شهادت، ایثار است.

المان لاله هم که در میدان 15 خرداد بود متناسب با وقایع قیام 15 خرداد، شهید و شهادت بود و این نماد به یک اثر تاریخی و ماندگار در ذهن مردم شهر زنجان تبدیل شده بود و به جرات می‌توان گفت بیانگر هویت تاریخی شهر و میدان 15 خرداد شده بود که تخریب آن انتقادات مردمی زیادی را نیز به همراه داشت.

حال سوال این است که چرا شهرداری در عملیات ساخت المان میدان 15 خرداد تاخیر داشته است؟ با اینکه در سال آینده کنگره ملی شهدای استان برگزار خواهد شد آیا المان‌های شهر زنجان در میادین مختلف تا سال آینده به بهره‌برداری خواهد رسید؟

منصور مرادلو، رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر زنجان در گفت‌‌‌‌‌‌‌‌وگو با خبرنگار تسنیم در مورد پروژه المان میدان 15 خرداد اظهار داشت: المان شامل دو قسمت است قسمت کف‌میدان که شامل نوع سنگ، فضای سبز و نورپردازی است و بخش دیگر خود المان می‌باشد و به گفته مسئولان شهرداری به زودی نصب المان جدید میدان 15 خرداد آغاز خواهد شد.

وی گفت: طرح اولیه این میدان توسط خود شهرداری با هزینه اولیه 500 میلیون تومان انجام شد ولی طرح مورد قبول کارشناسان واقع نشد و طی فراخوانی که از سوی شهرداری به عمل آمد طراحی آن به مجری طرح میدان انقلاب واگذار شد.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر زنجان گفت: براساس برآوردهای اولیه که توسط شهرداری برای اجرای المان و فونداسیون صورت گرفته رقم یک میلیارد و 600 میلیون تومان بر اساس قیمت‌های سال 98 بود ولی طبق گفته‌‌های مسئولان شهرداری با توجه به نوسانات ارزی و افزایش قیمت‌ها احتمال افزایش این رقم به دو برابر وجود دارد.

وی با اشاره به مشخصات فنی المان میدان 15 خرداد بیان کرد: طراحی المان به مجری طرح میدان انقلاب سپرده شده است و المان قبلی متشکل از لاله، ایثار، شهید بود و المان جدید به صورت طرح انتزاعی ساخته خواهد شد و نماد قیام 15 خرداد، شهیدان، رحلت امام(ره) می‌باشد و ارتفاع آن 22 متر خواهد بود.

مرادلو به شروع عملیات نصب المان اشاره کرد و افزود: به زودی کار نصب المان شروع خواهد شد و شرایط جوی مشکلی در اجرای طرح ایجاد نمی‌کند زیرا می‌توان المان را در یک فضای بسته درست کرد تا در محل جدید نصب شود.

وی افزود: طبق گفته شهرداری به غیر از المان 15 خرداد چند المان متناسب با برگزاری کنگره شهدا که در سال آینده در استان زنجان برگزار خواهد شد برای نصب در میادین مختلف شهر زنجان در دست بررسی است.

در پایان امیدواریم که شهرداری زنجان در عملیات ساخت المان‌های میادین شهر شتاب بیشتری دهد چراکه در سال آینده بزرگترین رویداد فرهنگی استان یعنی کنگره ملی شهدای استان زنجان برگزار خواهد خورد و بنابراین باید شهرداری در فضاسازی مناسب شهر تلاش مضاعفی داشته باشد. نصب المان در میادین شهر یکی از اقداماتی است که شهرداری می‌تواند فضای شهری را برای برگزاری کنگره آماده کند. طبق گفته مسئولان شهرداری قرار بود شروع نصب این پروژه از اواخر مهرماه سال‌جاری رقم بخورد ولی با وجود گذشت چندین ماه از قول داده شده برای آغاز عملیات نصب، هیچ خبری از شروع کار نیست. امیدواریم نصب المان میدان 15 خرداد تبدیل به دیگر پروژه‌های نیمه‌کاره شهر زنجان نشود و به زودی این امر محقق شود.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها