کمبود جایگاه‌های CNG در زنجان/ مسئولان زنجانی بی‌تفاوت نسبت به کمبود جایگاه

دولت با محدود کردن حمایت خود از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی سبب شده تا چندین شهر استان زنجان سال‌ها در انتظار جذب سرمایه‌گذار احداث جایگاه CNG باشد.

کمبود جایگاه‌های CNG در زنجان/ مسئولان زنجانی بی‌تفاوت نسبت به کمبود جایگاه

با افزایش قیمت بنزین در طول سال‌های اخیر تمایل به استفاده از سوخت گاز CNG در خودرو‌ها بیش‌تر مورد توجه قرار گرفت چراکه این سوخت قیمت پایین‌تری داشته و استفاده از آن بسیار به صرفه‌تر بود. بنابراین استفاده از گاز CNG نیاز به وجود جایگاه‌های بیش‌تر در اقصی نقاط کشور و استان زنجان را بیش از پیش مشخص کرد.

اما هنوز برخی از شهر‌های استان زنجان همچون گرماب، چورزق، میربهار، سهرورد و ارمغانخانه با این که سال‌ها است از تقسیم‌بندی روستایی خارج شده و جز شهر محسوب می‌شوند بهره‌مند از جایگاه CNG نشده‌اند. این امر همواره مسائلی را برای رانندگانی که مکرر در حال تردد از این مسیر‌ها هستند ایجاد کرده و احداث جایگاه به یکی از مطالبات مردم این شهر‌ها از مسئولان امر تبدیل شده است.

با این حال سوال این است چرا در شهر‌های کوچک استان زنجان تا حال حاضر جایگاه CNG احداث نشده است؟ آیا کمبود گاز "مانع" این امر است؟ آیا شرکت پخش فرآورده‌های نفتی برای این موضوع برنامه‌ای در پیش‌رو دارد؟

موسی احمدلو مدیر‌عامل شرکت گاز استان زنجان اظهار داشت: در سطح استان زنجان 40 جایگاه CNG فعال است و شرکت گاز استان هیچ مشکلی در تامین گاز مورد نیاز این جایگاه‌ها و جایگاها‌یی که قرار بر احداث داشته باشند، ندارد.

وی افزود: مسئولیت جایگاه‌های CNG بر عهده شرکت پخش فرآورده‌های نفتی قرار داشته و مجوز لازم جهت احداث جایگاه جدید نیز توسط این شرکت به متقاضیان صادر می‌شود. اما به دلیل هزینه‌های بالای احداث افراد کم‌تری متقاضی طرح بوده و به نظر می‌رسد دولت نیز همراهی چندانی با این افراد و پرداخت تسهیلات ندارد که همین امر در نهایت سبب عدم تمایل به سرمایه‌گذاری می‌شود.

در این راستا حمید حبیبی مدیر‌‌عامل شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان زنجان نیزاظهار داشت: در سطح استان زنجان چندین روستای بزرگ همچون ارمغانخانه، چورزق، گرماب، میربهار و سهرورد در طول سال‌های اخیر به لیست شهر‌ها پیوسته‌اند بنابراین تامین زیر ساخت در آن‌ها نیز تبدیل به دغدغه‌های مسئولان شده که یکی از این موارد احداث جایگاه CNG در این شهر‌ها است.

وی افزود: با این‌که چندین بار فراخوان جذب سرمایه‌گذار احداث جایگاه اعلام شده اما متاسفانه نتیجه حاصل نشده است اگر سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کند در کوتاه‌ترین زمان مجوز احداث جایگاه صادر می‌شود.

مدیر‌عامل‌ شرکت پخش فرآورده‌های نفتی استان زنجان گفت: در طول سال‌های اخیر دولت در راستای حمایت از سرمایه‌گذاران تسهیلات پرداخت می‌کرد و تجهیزات لازم احداث جایگاه را در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌داد و سبب رغبت هرچه بیشتر متقاضیان می‌شد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر با این که تسهیلات پرداخت نمی‌شود اما دولت با پرداخت کارمزد ویژه از سرمایه‌گذاران حمایت می‌کند. در این راستا لازم است تا سرمایه‌گذاران با هزینه شخصی اقدام به احداث جایگاه نمایند، با این وجود دولت در نظر دارد بعد از احداث جایگاه به ازای هر کیلوگرم CNG کارمزدی علاوه بر کارمزد شهرداری به متقاضیان پرداخت کند تا بازگشت سرمایه در مدت زمان کوتاه‌تری انجام گیرد.

با تمام این‌ها از گفته‌های مسئولان مربوطه چنین برداشت می‌شود که عدم حمایت دولت از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی مهم‌ترین مانع تمایل آن‌ها به سرمایه‌گذاری در احداث جایگاه CNG در شهر‌های کوچک استان زنجان شده است چراکه اگر همچون گذشته تسهیلات لازم پرداخت شده و تجهیزات لازم توسط کمک دولت تامین می‌شد این مشکل چندین ساله رانندگان و مردم شهر‌های استان حل می‌شد. اما انگار دولت تدبیر و امید هیچ راهکاری جز بی‌تدبیری و ناامید کردن مردم و سرمایه‌گذاران نداشته و همین امر سبب عقب‌ماندگی در بخش‌های مختلف استان شده است.

اگر منطقی به موضوع نگاه شود مسئولان باید زمینه‌های حضور سرمایه‌گذار را فراهم کنند اما متاسفانه سال‌هاست که در این زمینه موفقیتی حاصل نشده است. بنابراین امیدوار بودن برای رفع مشکل مذکور در شهر‌های زنجان نیز چندان درست نیست زیرا تا زمانی که دولت نسبت به این مسئله بی‌توجه بوده و مسئولان نیز عزمی برای این‌ کار نداشته باشند، نمی‌توان انتظاری برای ورود متقاضی جهت سرمایه‌گذاری در احداث جایگاه CNG در شهر‌های مختلف استان داشت.

منبع: تسنیم

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها