آغاز عملیات مرمت اضطراری مسجد تاریخی میربهاءالدین زنجان

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان، از آغاز  عملیات مرمت اضطراری بنای ثبت ملی مسجد تاریخی میربهاءالدین زنجان خبر داد.

آغاز عملیات مرمت اضطراری مسجد تاریخی میربهاءالدین زنجان

امیرارجمند افزود: برنامه مرمت اضطراری این بنای ارزشمند در اسفندماه پارسال تدوین و در اردیبهشت‌ماه امسال مجوزهای لازم از کمیته و شورای فنی استان اخذ و طی چند روز آینده عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود.

وی تصریح کرد: این عملیات اضطراری بوده و برای جلوگیری از آسیب بیشتر به بنا و نیز رفع خطر ازعابران و ساکنان منطقه اجرا شده و در صورت افزایش تخصیص اعتبارات، برنامه مرمت کامل بنا انجام می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان زنجان ادامه داد: در اقدام‌های مرمتی چون بدنه‌سازی، بندکشی، استحکام‌بخشی پی و طاق‌ها، ساماندهی تاسیسات برقی، استحکام‌بخشی وعایق‌کاری انجام می‌شود.

ارجمند عنوان کرد: مسجد میربهاءالدین یکی از مساجد دوره قاجار در زنجان است که به سبک و شیوه مساجد با شبستان ستون‌دار ساخته شده است.

این مسجد در ضلع جنوبی خیابان امام زنجان و در ۱۳۰ متری غرب سبزه‌میدان و ۱۴۰ متری شمال بازار تاریخی شهر واقع شده و همواره مورد توجه است.

گفتنی است، بانی مسجد شخصی به نام میربهاءالدین از روحانیون بانفوذ و خیر زنجان در دوره قاجار بوده و این مسجد به نام بانی آن نام‌گذاری شده است.

این مسجد در گذشته دارای نقشه‌ای تقریبا مربع، شامل یک شبستان ستون‌دار و یک آب انبار در زیر آن بوده که به دلیل تغییراتی، آب انبار آن طی دهه‌های اخیر به عنوان شبستان زنانه مورد استفاده قرار گرفته است.

میربهاءالدین علاوه بر مسجد مذکور، بانی چند بنای عام‌المنفعه دیگر از جمله پل معروف میربهاء بر روی رودخانه زنجان چای نیز است.

منبع: ایسنا

68

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها