نون خ، داستان محلی با گویش کردی/ ویدئو

سریال نون‌خ که به جرات یکی از سریال‌های موفق در چند سال اخیر بوده، دوباره با استوری انتقادی سعید آقاخانی نسبت به سانسور در آن، به تیتر خبرها تبدیل شد. به همین بهانه مروری بر این سریال داشته‌ایم.

نون خ، داستان محلی با گویش کردی/ ویدئو

سریال نون‌خ را می توان یکی از سریال‌های موفق چند سال اخیر قلمداد کرد، سریالی که در این روزهای نه چندان پرمخاطب صداوسیما توانست رونقی نسبی ایجاد کند.

حالا اما استوری سعید آقاخانی و انتقاداتش نسبت به سانسور صورت گرفته در خصوص این سریال به ویژه در تلویبیون دوباره این سریال را به سر خط خبرها آورده‌است. به همین بهانه، مروری داشته‌ایم بر موضوع این سریال و ماجراهایی که در محلی با گویش کردی می‌گذرد:

«سریال نون‌خ 4» سریال طنزی که هم زمان با شروع ایام نوروز ۱۴۰۲ به روی آنتن شبکه یک سیما رفت. فصل اول این مجموعه هم زمان با ایام نوروز سال ۹۸ از شبکه یک پخش شد و پس از استقبال مخاطبان، فصول دیگر آن نیز به سفارش گروه فیلم و سریال شبکه یک ساخته شدند.

نون‌خ با همان سری اول توانست میخ خود را خوب بکوبد و اکنون در سری چهارم به آگاهی کامل از سلیقه مخاطبش رسیده‌است. این سریال پربیننده ساخته سعید آقاخانی است، کارگردانی که بیش از یک دهه اخیر مجموعه‌های مختلفی را برای تلویزیون روی آنتن برده و سال گذشته  نیز با ساخت سریال «راز بقا» برای اولین بار حضور در شبکه نمایش خانگی را تجربه کرد. اکنون باید گفت او به خوبی با رگ خواب مخاطبان آشنایی پیدا کرده است.

خصوصیت جذاب سریال سادگی و پیچیدگی همزمان زندگی اجتماعی انسان‌ها در کنار هم است که با جذابیت های فراوان بصری، از تیتراژ ابتدایی و انتهایی تا فضای روستا و خانه ها همراه با لباس های رنگی و نشاط انگیز نظر مخاطب را به خود جلب کرده. در واقع این سریال قصه اهالی یک روستای فرضی در اقلیم کردستان است که وجود جنبه‌های چشم نواز و همچنین لهجه شیرین مردمانش یکی از نقاط قوت این اثر در فصول مختلف آن به شمار  می‌رفته است.

سعید آقاخانی در مقام کارگردان تلاش زیادی در یکدستی فصل چهارم با دیگر فصول به خرج داده و در این زمینه نیز موفق شده و باید گفت انصافا بازیگران کُرد هم بسیار خوش درخشیده‌اند و در کنار بازیگران حرفه‌ای به خوبی از عهده نقش‌هایشان برآمده‌اند. اکنون نتیجه اعتماد اقاخانی به افراد بومی این استان بسیار مثبت بوده است.

فصل تازه این اثر نسبت به فصول قبلی چند پله جلوتر است و این نکته برای یک مجموعه تلویزیونی دستاورد کمی نیست، چراکه عموما در مجموعه‌های چند فصلی که پیش از این از تلویزیون پخش شده‌اند، قسمت‌های جدید یک مجموعه نتوانسته‌اند موفقیت‌های پیشین خود را تکرار کنند. امیر وفایی نیز نویسندگی این سریال را بر عهده دارد که توانسته با توجه به مختصات ویژه هر نقش، ویژگی‌های جذابی را برای هر یک از آن ها طراحی کرده و دیالوگ نویسی را نیز کاملا متناسب با هر شخصیت انجام دهد. 

کلماتی آشنا در ذهن مخاطب

آبراموویچ، تصمیم کبری، پیرلویجی کولینا،لبخند ژوکوند، رابین هود، تیتو ویلانوا، پابلو اسکوبار، ونگوگ، خانم مارپل، برادران رایت و...‌ همه کلماتی هستند که در هر ثانیه از زبان بازیگران این مجموعه می‌شنویم چرا که امیر وفایی تمایل داشته از متنش برداشت‌های فرامتنی شده و داستانش تعمیم پذیر باشد.

سعید آقاخانی علاوه بر کارگردانی «نون خ» ایفای نقش اصلی(نورالدین خانزده) را نیز برعهده داشته و توانسته با درک صحیح از این نقش، یکی از شخصت‌های ماندگار تلویزیونی در سال‌های اخیر را خلق کند. همچنین امیر سهیلی در سری چهارم به عنوان بازیگر تازه به این سریال اضافه شده. او پیش از این نیز در برنامه‌های مختلف «عمو پورنگ» حاضر بوده و در آنجا توانسته بود توانایی‌های بالای خود را به اثبات برساند. او با ایفای نقش شخصیت «رابین فود» از برگ‌های برنده فصل چهارم «نون خ» به شمار می‌رود.

جذابیت‌های کردستان

این مجموعه با جذابیت‌های طبیعی منطقه کردستان و آدم های صاف و بی شیله پیله و داستان های منحصر به فردش شروع شد و در هرسری بازیگرانی به ان اضافه و حذف شدند و اکنون با پخش قسمت‌های تازه این مجموعه همچنان شاهد بروز ویژگی‌های متفاوتی در این اثر تلویزیونی هستیم.

حجم ویدیو: 11.33M | مدت زمان ویدیو: 00:03:54 | دانلود ویدیو
منبع: خبر فوری
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها