تشخیص کپی بودن محتوا با 5 ابزار کاربردی

یکی از مهم ترین نکاتی که باید در زمان تولید محتوا برای سایت خود در نظر بگیرید، یونیک بودن محتوا است.

تشخیص کپی بودن محتوا با 5 ابزار کاربردی

 استفاده از محتوای کپی و تکراری یک اشتباه بزرگ است که می تواند به شهرت و اعتبار سایت شما آسیب بزند. در حقیقت سرقت ادبی یا ارائه کار شخص دیگری به عنوان کار خود بدون اجازه، هم به صورت آنلاین و هم آفلاین غیرقابل قبول است. محتوای کپی می تواند باعث شود که با کاهش رتبه صفحه خود یا حذف کامل صفحه وب شما از لیست جستجو، توسط گوگل جریمه شوید.

از همین رو ما در این مطلب تصمیم داریم 5 ابزار کاربردی برای تشخیص کپی بودن محتوا به شما معرفی کنیم.

محتوای کپی چگونه تعریف می شود؟

1

اجازه دهید قبل از هرچیزی، یک تعریف کلی از محتوای کپی داشته باشیم. محتوای کپی یا تکراری محتوایی است که در بیش از یک وب سایت ظاهر می شود. اگر محتوای شخص دیگری را در سایت خود کپی کنید یا اگر او محتوای شما را در سایت خود منتشر کند، این محتوا تکراری است و گوگل آن را کپی تشخیص می دهد.

هدف موتورهای جستجو ارائه بهترین نتایج ممکن به کاربران هنگام جستجوی یک عبارت خاص است. زمانی که محتوا خیلی شبیه به هم باشد، موتورهای جستجو برای تعیین اینکه کدام محتوا با یک پرس و جو در موتور جستجو مرتبط تر است، به مشکل بر خواهند خورد. گوگل و سایر موتورهای جستجو ممکن است محتوای تکراری را از جستارهای موتور جستجو حذف کنند.

اینکه شما محتوای سایت دیگری را برداشته و در داخل سایت خود قرار دهید، رسماً سرقت ادبی محسوب می شود. اما داشتن محتوای کپی همیشه هم یک اشتباه عامدانه نیست. گاهی اوقات شما به صورت ناخواسته جمله هایی استفاده می کنید که مشابه محتوایی در سایت های دیگر است و به همین دلیل گوگل آن را کپی تشخیص می دهد. برای جلوگیری از چنین اشتباهی، لازم است از ابزارهای تشخیص محتوای کپی استفاده کنید. در بخش های بعدی برخی از این ابزارها را به شما معرفی خواهیم کرد.

بهترین ابزارهای رایگان تشخیص کپی بودن محتوا

2

همانطور که در بخش قبلی هم اشاره کردیم، هنگامی که محتوای خود را می نویسید، ممکن است ناخواسته از جملاتی شبیه به محتوای دیگر استفاده کرده باشید. به همین دلیل همیشه ایده خوبی است که همه چیزهایی را که می نویسید با استفاده از ابزارهای تشخیص کپی بودن محتوا بررسی کنید تا مطمئن شوید که محتوای شما یونیک است. این ابزارها هم به صورت پولی و هم به صورت رایگان وجود دارند و به شما کمک می کنند از انتشار محتوای کپی جلوگیری نمایید. در ادامه ما به 5 مورد از ابزارهای رایگان اشاره خواهیم کرد:

  1. ابزار قدرتمند Copyscape:

Copyscape یکی از بهترین و دقیق ترین ابزارهایی است که شما می توانید برای تشخیص یونیک بودن محتوای خود از آن استفاده کنید. این ابزار کاملا رایگان بوده و سال های زیادی است که به عنوان یک ابزار محبوب توسط کاربران مورد استفاده قرار می گیرد.

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که این ابزار، محدودیت استفاده روزانه دارد. یعنی شما در طول روز می توانید تعداد مشخصی محتوا را با این ابزار چک کنید. با این حال اگر حجم محتوای شما زیاد باشد، می توانید با ثبت نام در سایت به خدمات حرفه ای آن دسترسی داشته و به صورت نامحدود از آن استفاده نمایید.

  1. ابزار Siteliner:

دومین ابزاری که می توانید برای تشخیص کپی بودن محتوا مورد استفاده قرار دهید، ابزار Siteliner نام دارد. این ابزار هم در میان کاربران بسیار محبوب است و توانسته رضایت کاربران زیادی را به خود جلب کند.

جالب است بدانید این ابزار علاوه بر کپی، سایر مواردی که می تواند روی رتبه سایت شما تاثیر منفی داشته باشد را هم شناسایی می کند (مثلا لینک های نامناسب). به عبارتی این ابزار کل وب سایت شما را آنالیز کرده و هر نوع عامل مخرب را شناسایی خواهد کرد.

متاسفانه این ابزار هم دارای محدودیت و سقف بوده و ماهانه نهایتاً تا 250 صفحه را آنالیز می کند. البته چنین ظرفیتی برای وب سایت های کوچک عملکرد بی نظیری داشته و کاملا مناسب خواهد بود.

  1. ابزار Grammarly:

این ابزار هم در دسته قدرتمندترین ابزارها برای تشخیص کپی بودن محتوا به شمار می رود که علاوه بر محتوای تکراری، به تصحیح جملات شما هم می پردازد. در واقع این ابزار نقش یک ادیتور را دارد که می تواند غلط املایی، گرامر، خوانایی جملات و... را ویرایش کرده و همچنین در صورت تکراری بودن جملات، آن ها را تشخیص دهد. شما حتی می توانید افزونه های این ابزار را روی مرورگر های کروم، فایرفاکس و سافاری نصب کرده و به راحتی از آن استفاده کنید.

تنها مشکل این ابزار این است که ادیتور آن روی زبان انگلیسی خوب جواب می دهد و ممکن است نتواند متون فارسی را به خوبی ویرایش کند. اما از نظر تشخیص کپی و محتوای تکراری عملکرد قابل قبولی دارد.

  1. ابزار Small SEO Tools:

این ابزار همانگونه که از نامش پیداست، امکانات زیادی برای بهینه کردن سایت و انجام سئوی محتوایی ارائه می دهد. شما می توانید محتوایی با حداکثر 2000 کلمه را در این ابزار وارد کرده و تکراری بودن آن را به دقت چک کنید. (در صورتی که محتوای شما از این میزان بیشتر بود، چک کردن آن را در چند مرحله انجام خواهید داد.) خوشبختانه دقت این ابزار بسیار بالاست و خیال شما را از بابت یونیک بودن محتوا تا حد زیادی راحت خواهد کرد.

  1. ابزار Duplichecker:

ابزار Duplichecker یکی از معروف ترین وب سایت ها برای تشخیص محتوای کپی است که در ایران هم طرفداران زیادی دارد. این ابزار کاملا رایگان بوده و دقت بسیار بالایی هم دارد.

شما می توانید تا سقف 1000 کلمه محتوا را وارد این سایت کرده و کپی آن را چک کنید. در نهایت این سایت درصد یونیک و کپی بودن محتوا را به شما نشان داده و جمله های تکراری و کپی داخل آن را هایلایت خواهد کرد.

جمع بندی

در این مطلب سعی کردیم درمورد محتوای کپی با شما صحبت کرده و 5 مورد از بهترین ابزارهای رایگان برای تشخیص کپی بودن محتوا را به شما عزیزان معرفی کنیم. در صورتی که شما خدمات تولید محتوای سایت را به شرکت های متخصص و باتجربه در این زمینه بسپارید، می توانید مطمئن باشید محتوایی که تحویل گرفته اید کاملا یونیک است. اما اگر خودتان برای تولید محتوا اقدام می کنید، حتما قبل از انتشار آن را با یکی از این ابزارهای معرفی شده چک نمایید. 

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها