همراهی شبکه‌های اجتماعی آمریکا با خوی استکباری واشنگتن

وب‌سایت «یوتیوب» پلتفرم انتشار ویدئوهای متعلق به شرکت گوگل اعلام کرد که دسترسی کاربران به کانال‌های «رسانه‌های دولتی روسیه» را در سطح جهانی مسدود می‌کند. یوتیوب دلیل این اقدام را نقض مقررات خود از سوی این رسانه‌ها در خصوص «به حداقل رساندن یا رد خشونت‌های تاییدشده» عنوان کرده است.

همراهی شبکه‌های اجتماعی آمریکا با خوی استکباری واشنگتن

از زمان وقوع درگیری روسیه و اوکراین، غول‌های شبکه اجتماعی آمریکا از جمله توئیتر، فیس بوک و یوتیوب اقداماتی را برای سرکوب صدای روسیه انجام داده‌اند. علاوه بر یوتیوب، شرکت «متا» شرکت مادر فیس بوک و اینستاگرام هم در اقدامی مشابه، اعلام کرد که دسترسی کاربران اتحادیه اروپا به «رسانه‌های دولتی روسیه» را محدود می‌کند.

این شبکه‌های اجتماعی تأثیرگذار در حالی رسانه‌های دولتی روسیه را سرکوب می‌کنند که از صداهای مخالف روسیه حمایت می‌کنند.

در همین راستا شرکت متا اعلام کرده است که کاربران فیس بوک و اینستاگرام در روسیه، اوکراین، ارمنستان، آذربایجان، استونی، گرجستان، مجارستان، لتونی، لیتوانی، لهستان، رومانی و اسلواکی می‌توانند پیام‌های خشونت آمیز علیه سربازان روسی و حتی درباره قتل «ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهور روسیه یا «الکساندر لوکاشنکو»، رئیس جمهور بلاروس را پست کنند.

اگرچه هنوز قطعی نیست که اراده دولت ایالات متحده در پشت این موضوع وجود دارد یا خیر، اما این شبکه‌های اجتماعی آمریکایی به طور عینی با موضع دولت ایالات متحده در قبال اوکراین هماهنگ هستند.

البته کاخ سفید هم اراده خود برای تاثیرگذاری بر رسانه‌های اجتماعی را پنهان نکرده است.

به گزارش «واشنگتن پست»، کاخ سفید 30 شخصیت تأثیرگذار در شبکه اجتماعی «تیک‌تاک» را برای شرکت در کنفرانسی تلفنی که توسط کاخ سفید تشکیل شده بود، دعوت کرده است. بر اساس این گزارش، کاخ سفید تصمیم گرفته است برای تبلیغ موضع دولت آمریکا در خصوص اوکراین، با این شخصیت‌های تاثیرگذار در تیک‌تاک ارتباط برقرار کند.

این اقدامات آمریکا در قبال ایران هم آشناست. همان طور که می‌دانیم در ژوئن سال 2021 میلادی دولت آمریکا به بهانه «پخش اطلاعات کذب» دامنه سایت‌های بیش از 30 رسانه ایران از جمله تلویزیون «پرس تی وی» و «العالم» را حذف کرد. در واقع، پیش از آن، آمریکا در اکتبر سال 2020 هم به بهانه مشابه دامنه 92 سایت که گفته می‌شد «به سپاه تعلق دارند» را مسدود کرده بود.

در ضمن سرکوب صدای رسانه‌های ایران و تلاش برای اخراج این کشور از دنیای مجازی، آمریکا به منظور ایجاد انقلاب رنگی در ایران، از خوی استکباری خود در دنیای مجازی استفاده می‌کند.

بر اساس گزارش «آژانس رسانه‌های جهانی ایالات متحده» (USAGM)، رسانه‌های تحت این آژانس در سال 2017 هر هفته توانستند 14.3 میلیون ایرانی را تحت تاثیر تبلیغات خود قرار دهند.

با نگاهی به موارد فوق می توان استبکار آمریکا در قدرت بیان را مشاهده کرد. از این طریق، آمریکا این امکان را دارد که از یک سو، با «دیپلماسی عمومی» مخاطبان کشورهای دیگر را تحت تاثیر خود قرار دهد اما از سوی دیگر، سعی بر سرکوب صدای این کشورها مخصوصا صداهایی که برای تکذیب و افشای دروغ‌های دولت و رسانه‌های آمریکایی تلاش می‌کنند، دارد.

منبع: رادیو بین المللی چین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها