درخواست ۱میلیارد دلاری آخوندی از روحانی/ وام ۱۰۰میلیونی با قسط ۹۰۰هزار تومانی در راه است

وزیر راه و شهرسازی از پیشنهاد سرمایه‌گذاری یک‌میلیارد دلاری دولت در مسکن با استفاده از منابع صندوق توسعه ملی خبر داد.

درخواست ۱میلیارد دلاری آخوندی از روحانی/ وام ۱۰۰میلیونی با قسط ۹۰۰هزار تومانی در راه است

وزیر راه و شهرسازی با تشریح ارقام مشارکت و سپرده گذاری مردم، اظهار کرد: در این سه‌ساله تعداد پس‌انداز کننده‌ها بیش از 400 هزار نفر و میزان سپرده بیش از 7000میلیارد تومان شده است. دولت به‌سمت تجهیز منابع خاص بخش مسکن حرکت کرد. این تجهیز منابع چند ویژگی دارد. به بخش دیگری داده نمی‌شود چراکه هر کسی که پس‌انداز کرده است، در برابر آن به‌دنبال وام مسکن است. قیمت تمام‌شده پول نیز صرفاً معادل هزینه عملیات نگهداری در بانک است، بنابراین قیمت پول برای بانک بیش از 3 یا 4درصد نیست. این پول ارزان‌قیمت است.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه میزان تسهیلات ساخت و خرید برای یک زوج در تهران 160 میلیون تومان است، گفت: نسبت وام به ارزش واحد مسکونی از 7 درصد به 45 تا 50 درصد افزایش یافته است، بنابراین متقاضی توانمند شده و می‌تواند با توان بیشتری وارد بازار شود. این رقم برای زوج‌ها در شهرهای بزرگ غیر از تهران 120 میلیون تومان و در شهرهای کوچک 80 میلیون تومان است. در شهرهای کوچک یک آپارتمان متوسط با قیمتی نزدیک به 110 تا 120 میلیون تومان معامله می‌شود، بنابراین 80 میلیون تومان تسهیلات رقم بسیار بالایی به‌حساب می‌آید و نسبت وام به قیمت بسیار ارزشمند است. از سوی دیگر با توجه به اینکه سود پایین است، تسهیلات ارزان‌قیمت به‌شمار می‌رود و مقدار اقساط کاهش پیدا می‌کند.

آخوندی بزرگترین مشکل این مدل را امکان پیشی گرفتن میزان تعهدات دولت از میزان پس‌انداز دانست و افزود: این مسئله می‌تواند پاشنه آشیل این مدل باشد. برای رفع این مشکل، به رییس جمهوری پیشنهاد داده شد که دولت از محل صندوق توسعه ملی یک میلیارد دلار در بانک مسکن سپرده گذاری کند.

منبع: تسنیم

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها