مدیرکل بندر امام خمینی اعلام کرد:

اتصال شرق به غرب از طریق رقابت بین بنادر عراق و ایران

مدیرکل بندر امام خمینی گفت: با ساخت بندر بزرگ خلیج فارس و ایجاد بندر فاو در عراق در قالب رقابت بین ایران و عراق اتصال بین شرق و غرب صورت می گیرد.

اتصال شرق به غرب از طریق رقابت بین بنادر عراق و ایران

بهروز آقایی گفت: مقرر شده است ظرف ۵ سال دیگر بندر بزرگ فاو در استان بصره (جنوب شرقی عراق) به بهره‌برداری برسد. بندربزرگ فاو در افق چشم‌انداز ۲۰۳۸ قرار است با ۹۰ پست اسکله و ۹۹ میلیون تن ظرفیت تخلیه و بارگیری کشتی هادر سال، به عنوان دهمین بندر جهان، در جایگاه بزرگترین بندر خاورمیانه قرار گیرد، اگر چه تردید‌هایی در مورد تحقق وجود دارد.

 به گفته مدیرکل بنادر امام خمینی در حال حاضر بزرگترین و فعال‌ترین پایانه کانتینری عراق در بندر تجاری ام القصر در استان بصره قرار دارد که عملکرد آن در سال ۲۰۲۲ با حدود یک میلیون و دویست هزار تی‌ای یو در حدود ۸ برابر مجموع عملکرد کانتینری بنادر امام خمینی (ره) و خرمشهر بوده است.

او می‌گوید: بندر القصر با حمایت دولت و وزارت حمل و نقل عراق، توانسته کانونی امن و کارآمد را برای سرمایه‌گذاری خارجی بلند مدت ترمینال اپراتور‌های بزرگی فراهم آورد.

آقایی اظهار کرد: با وجود چنین پروژه‌های بندری بزرگ در حال تکمیل و ایجاد دسترسی‌های لجستیکی ریلی و جاده‌ای پسکرانه آن که عملا مبدل به راه گذری جدید برای اتصال شرق به غرب خواهد بود، ایران نیز باید به دنبال یافتن و سپس اجرایی نمودن فرصت‌های خود در جهت عقب نماندن از عرصه تجارت و رقابت منطقه‌ای باشد.

 اوگفت: بنابراین دولت بندربزرگ خلیج فارس در خوزستان را به منظور ایجاد توازن در رقابت منطقه‌ای ایجاد خواهد نمود که در حال حاضر طرح این بندر در کشور کلید خورده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • ناشناس
    0

    با کمال تاسف باید گفت ما در تمام زمینه ها از باخته ایم ، همه امتیازات سرزمینی ما دارد ازدست میرود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها