تمدیدمکرر وعده‌ افتتاح راه‌آهن یزد-اقلید/کارگران هنوز مشغول کارند

مثلث گردشگری ایران یک دهه است که در انتظار افتتاح راه‌آهن به سر می‌برد اما وعده‌ها مدام از سالی به سال دیگر موکول می‌شود و هنوز هم خبری از افتتاح این پروژه عظیم ریلی نیست.

تمدیدمکرر وعده‌ افتتاح راه‌آهن یزد-اقلید/کارگران هنوز مشغول کارند

از مدت‌ها پیش یزد، شیراز و اصفهان به‌عنوان مثلث گردشگری ایران نام‌گذاری شدند و به دنبال ایجاد این برند، تلاش‌ها برای تکمیل زیرساخت‌های گردشگری در این مثلث آغاز شد که البته بخش قابل‌توجهی از این تلاش‌ها توسط بخش خصوصی با ایجاد مجتمع‌های بین‌راهی، هتل و سایر نیازهای حوزه گردشگری به ثمر نشست.

یکی از پروژه‌های بزرگی که دولت آن را در سفر رئیس‌جمهور وقت در سال ۱۳۹۰ مصوب کرد، پروژه راه‌آهن یزد - اقلید بود.

این پروژه نه‌تنها اتفاقی بزرگ برای استان‌های یزد و فارس و حتی اصفهان بود بلکه اتصال جنوب و جنوب شرق کشور به شمال شرق کشور را از طریق خطوط ریلی محقق می‌کرد به‌نحوی‌که راه‌آهن یزد - اقلید، مسیر ریلی شیراز به مشهد را نیز ۳۲۰ کیلومتر کاهش می‌داد و این به معنای چهار ساعت کاهش زمان سفر بین دو استان مهم و استراتژیک در حوزه گردشگری بود.

تمدیدمکرر وعده‌ افتتاح راه‌آهن یزد-اقلید/کارگران هنوز مشغول کارند

این اتفاق نه‌تنها برای فعالان حوزه گردشگری و مسافران بلکه برای فعالان حوزه صنعت و معدن نیز اتفاق بسیار خوشایندی بود و همه این عوامل سبب شد تا آمار چشم‌انتظاران افتتاح این پروژه هر روز بیشتر و بیشتر شود.

تقویم رویدادهای خط آهن یزد به اقلید

در سال ۱۳۹۰ بود که قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) وارد عمل شد و به‌عنوان پیمانکار پروژه، کلنگ احداث را به زمین زد و آن زمان وعده‌هایی برای اجرای کامل این پروژه بعد از پنج سال یعنی در سال ۱۳۹۵ داده شد.

تغییر دولت توقفی در اجرای این طرح ایجاد کرد و حتی در مقطعی تجهیزات کار گذاشته‌شده به مناطق دیگر کشور منتقل شد و در عمل دیگر صحبتی از اجرای پروژه خط آهن یزد به اقلید در میان نبود.

اواخر سال ۱۳۹۶ بود که کم‌کم تحرکاتی در اجرای این پروژه آغاز شد اما ازآنجاکه سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، بودجه‌های لازم را به‌موقع تخصیص نمی‌داد، روند اجرای پروژه بسیار کند و به‌اصطلاح لاک‌پشتی بود.

در سال ۱۳۹۷ اتفاقات جدیدی رخ داد و پیگیری مسئولان استان یزد از یک‌سو و مسئولان استان فارس از سوی دیگر، این پروژه را به شکل جدی‌تری وارد فاز عملیاتی کرد.

تمدیدمکرر وعده‌ افتتاح راه‌آهن یزد-اقلید/کارگران هنوز مشغول کارند

در نیمه‌های سال ۱۳۹۹، مدیرکل وقت راه‌آهن استان یزد در نشستی خبری اعلام کرد که این پروژه در دهه فجر امسال یا نهایتاً در نوروز ۱۴۰۰ به بهره‌برداری می‌رسد.

در رسانه‌ها نیز خبرهایی مبنی بر اینکه مردم می‌توانند برای سفرهای نوروزی خود از یزد به شیراز یا بالعکس، بلیت قطار تهیه کنند، منتشر شد و هرگز هیچ منبعی آن را تکذیب نکرد.

در اوایل زمستان ۱۳۹۹، رشد فیزیکی این پروژه ۸۲ درصد اعلام شد و این در حالی بود که بر اساس وعده‌های مسئولان استان یزد، مردم منتظر چشم‌انتظار بهره‌برداری ظرف دو ماه بعد بودند.

افتتاح به سفر وزیر راه و شهرسازی موکول شد

آخرین روزهای اسفند ۹۹ نیز از راه رسید اما هیچ خبری از افتتاح این پروژه عظیم نبود و مسئولانی که تا قبل از دهه فجر، مدام وعده افتتاح خط آهن یزد به اقلید را می‌دادند، افتتاح را موکول به سفر وزیر راه و شهرسازی به استان یزد کردند.

تمدیدمکرر وعده‌ افتتاح راه‌آهن یزد-اقلید/کارگران هنوز مشغول کارند

وزیر راه و شهرسازی در ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ به استان یزد سفر کرد اما نه برای افتتاح بلکه برای بازدید از این پروژه و در این سفر بود که استاندار یزد، قول افتتاح خط آهن تا پایان خردادماه را داد و اعلام کرد این پروژه در سفر بعدی وزیر راه و شهرسازی افتتاح می‌شود.

حالا خرداد هم تمام‌شده و به اواخر تیرماه نزدیک شده‌ایم اما هنوز هم خبری از افتتاح این پروژه نیست.

این موضوع را از رئیس مجمع نمایندگان استان یزد مورد پیگیری قرار داد.

وعده جدید؛ افتتاح پروژه پایان سال ۱۴۰۰

محمد صالح جوکار در گفتگو با اظهار داشت: بخش قابل‌توجهی از این پروژه ۲۷۰ کیلومتری یعنی ۲۴۵ کیلومتر آن در استان یزد و بقیه در حوزه استحفاظی استان فارس اجرا می‌شود.

وی افزود: این خط راه‌آهن هم برای استان یزد و هم برای استان فارس بسیار حائز اهمیت است زیرا با بهره‌برداری از آن، کریدور ریلی جنوب به شمال شرقی کشور تکمیل می‌شود.

وی ادامه داد: مسئولان و نمایندگان استان یزد پیگیری‌های خوبی برای اجرا و تکمیل این پروژه داشتند و در سال ۱۴۰۰ نیز اعتبارات خوبی برای این پروژه گرفته شد اما به دلیل بی‌مهری‌هایی که در یک مقطع زمانی انجام شد، این خط هرگز نتوانست طبق جدول زمان‌بندی یا حتی نزدیک به آن پیش برود.

نماینده مردم یزد و اشکذر در مجلس عنوان کرد: در مقطعی نیز ریل‌ها را به راه‌آهن شمال شرق بردند تا بتوانند آن پروژه را با سرعت بیشتری تکمیل کنند و نتیجه این شد که بخش قابل‌توجهی از اقداماتی که از سال ۹۰ در یزد انجام‌شده بود نیز از بین رفت.

تمدیدمکرر وعده‌ افتتاح راه‌آهن یزد-اقلید/کارگران هنوز مشغول کارند

جوکار تصریح کرد: برخی مسئولان درصددند که این طرح تا پایان تابستان امسال افتتاح شود و در این زمینه صحبت‌هایی نیز داشته‌اند اما واقعیت این است که این طرح زودتر از پایان سال به بهره‌برداری نخواهد رسید.

در مقطعی ریل‌ها را به راه آهن شمال شرق بردند تا بتوانند آن پروژه را با سرعت بیشتری تکمیل کنند و نتیجه این شد که بخش قابل توجهی از اقداماتی که از سال ۹۰ در یزد انجام شده بود از بین رفت

وی تأکید کرد: اما مردم اطمینان داشته باشند که اهتمام جدی برای تکمیل این پروژه در یزد وجود دارد و امیدواریم با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بتوانیم تا پایان سال شاهد افتتاح این پروژه باشیم.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار یزد نیز در این زمینه اظهار داشت: برای ساخت این مسیر ریلی ۴ هزار میلیارد تومان به ارزش روز هزینه شده و تمام تلاش خود را برای تکمیل هرچه سریع‌تر این پروژه به کار گرفته‌ایم.

محسن صادقیان بیان کرد: ریل‌گذاری بخش عمده‌ای از این مسیر انجام‌شده و سایر بخش‌های طرح ازجمله احداث ایستگاه‌ها نیز در دست تکمیل است.

وی یادآور شد: این خط ریلی بسیار حائز اهمیت است و بعد از خطوط انتقال آب، بزرگ‌ترین پروژه عمرانی استان یزد به شمار می‌رود و با تکمیل آن، ظرفیت حمل سالانه ۷ میلیون تن بار و ۴ میلیون مسافر در این خط فراهم می‌شود.

اعتبارات ناکافی و عدم پرداخت به موقع از علل تأخیر در افتتاح

صادقیان نیز علت تأخیر در اجرای این طرح را عدم تخصیص اعتبارات کافی و عدم پرداخت به‌موقع آن اعلام کرد.

این خط مهم ریلی، در استان یزد دارای دو ایستگاه درجه‌یک و مسافری است و در استان فارس نیز تنها یک ایستگاه در اقلید دارد.

این طرح به دلایل مختلف صنعتی، معدنی و گردشگری دارای توجیه اقتصادی بالایی است و مردم هر دو استان چشم‌انتظار راه‌اندازی آن هستند و امید دارند، وعده افتتاح تا پایان سال ۱۴۰۰، دوباره تمدید نشود.

منبع: مهر

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها