خبرفوری گزارش می دهد

پاسخگوی سریال واژگونی‌ ارابه‌های مرگ کیست؟ / پشت پرده نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی مسافر

درحالی ضعف نظارتی و قصور رانندگان در واژگونی اتوبوس‌های حامل خبرنگاران و سربازان معلم مشهود است که اگر ناوگان حامل این افراد فرسوده نبود، شدت فاجعه به مراتب کمتر بود.

پاسخگوی سریال واژگونی‌ ارابه‌های مرگ کیست؟ / پشت پرده نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی مسافر

به گزارش خبر فوری ، فوت دو خبرنگار حوزه محیط زیست به نام های مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی، همچنین مرگ پنج سرباز معلم در حوادث واژگونی اتوبوس به فاصله یک روز از یک دیگر باعث شد تا نگاه موشکافانه ای به حوزه ایمنی راه ها و تلفات ناشی از حواث رانندگی به ویژه در جاده‌ها داشته باشیم.

خلاصه‌ای از شرح واقعه

حوالی ساعت ۱۸:۰۰ روز چهارشنبه دوم تیرماه ۱۴۰۰ حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران اعزامی از تهران به نقده که برای بازدید و تهیه گزارش از طرح تونل انتقال آب به دریاچه ارومیه با هماهنگی سازمان محیط زیست رفته بودند خبرساز شد. در پی این حادثه از ۲۶ سرنشین اتوبوس دو تن از خبرنگاران به نام‌های مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی جان خود را از دست دادند و سایر سرنشینان به شدت مصدوم شدند.

هنوز جوهر بر روی پیام تسلیت به جامعه خبری کشور خشک نشده بود که فردای همان روز یعنی سوم تیرماه خبر دیگری داغ دل ملت را تازه کرد. بازهم واژگونی اتوبوس، این بار مشمولان سهمیه آموزش و پرورش برای سپری کردن دوره آموزشی در آباده استان فارس بودند که اتوبوس آنها در جاده یزد-دهشیر به دلیل نقص فنی واژگون شد و۵ کشته و ۲۸ مصدوم برجای گذاشت.

بلافاصله پس از وقوع حوادث مربوط به ناوگان حمل و نقل عمومی، دستور بررسی علل هر دو سانحه از سوی فرمانده راهور ناجا و وزیر راه و شهرسازی به عنوان رئیس کمیسیون ایمنی راه‌های کشور صادر شد.

علل مشابه در واژگونی ارابه‌های مرگ

آنطور که در خبرها آمده است، طبق اعلام نظر اولیه کارشناسی پلیس، درهر دوحاثه واژگونی اتوبوس‌های حامل خبرنگاران و سربازان معلم علت اصلی نقص فنی در سیستم ترمز و فرسودگی اجزا مختلف ناوگان حمل و نقل عمومی ذکر شده است. اما مدیرکل دفتر ایمنی و ترافیک سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای در گفتگو با رسانه‌ها تاکید کرد که پلیس باید اتوبوسی که صورت وضعیت ندارد را توقیف و به پارکینگ منتقل می‌کرد و مسافران با اتوبوس دیگری به مسیر خود ادامه می‌دادند. به گفته وی این اتوبوس معاینه فنی معتبر داشته و علت واژگونی اتوبوس خبرنگاران سرعت غیر مجاز در شیب تند است.

با فرایند حمل و نقل یک اتوبوس مسافربری در شرایط عادی شروع می کنیم. به طور مثال اگر شخصی به دنبال در اختیار گرفتن یک اتوبوس برای جابجایی مسافران باشد، ابتدا باید به یک شرکت معتبر حمل و نقل مسافر مراجعه کند، سپس شرکت با دریافت مشخصات مسافرین، مبدا و مقصد،‌ اتوبوس مناسب را انتخاب و صورت وضعیت مربوط به آن اتوبوس را صادر می کند. اتوبوس مورد نظر نیز قبل از اقدام به انجام سرویس توسط ناظر فنی شرکت حمل و نقل مورد بازدید قرار می‌گیرد و چک لیست فنی که حکم مجوز حرکت اتوبوس را دارد پُر می شود. سپس کد رهگیری مندرج در صورت وضعیت رسمی در سامانه سپهتن ثبت می‌شود و راننده با آغاز حرکت، دستگاه سپهتن را روشن کرده و هنگام توقف در پاسگاه پلیس راه تمام اطلاعات مربوط به خودرو، معاینه فنی، مسافران و راننده به صورت سیستماتیک در اختیار پلیس راه قرار می‌گیرد.

مسئولان باید به شرکت حمل‌ونقل معتبر مراجعه می کردند

بهمن عشقی کارشناس ایمنی حمل‌و نقل در گفتگو با خبر فوری در خصوص تخلفات صورت گرفته در حوادث واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران و سربازان معلم بیان داشت: در این دو حادثه نمایندگان ارتش و سازمان محیط زیست می توانستند با مراجعه به یک شرکت حمل و نقل مجاز اقدام به تامین سرویس دربستی که قواعد صدور صورت وضعیت خاص خود را دارد مراجعه کنند.

وی با بیان اینکه «احراز صلاحیت تردد یک اتوبوس دارای صورت وضعیت، معاینه فنی و بیمه توسط شرکت حمل و نقل انجام می‌شود و به دریافت کننده سرویس هیچ ارتباطی ندارد» گفت: اگر اتوبوسی دارای صورت وضعیت باشد، مسئولیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای روشن است و اگر صورت وضعیت دریافت نکرده باشد، این سازمان نقشی هم ندارد. حتی در صورتیکه صورت وضعیت صادر شده به هر دلیلی در سامانه سپهتن ثبت نشود نیز شرکت حمل و نقل باید پاسخگو باشد.

شرایط پوشش بیمه سرنشینان و پرداخت دیه

این کارشناس ایمنی حمل‌‌ونقل با اشاره به دو نوع پوشش بیمه سرنشینان ناوگان حمل‌ونقل عمومی اظهار داشت: بیمه نامه شخص ثالث که شامل سرنشینان هم می‌شود. اگر صورت وضعیت صادر شود شرکت حمل‌ و نقل به صورت خودکار باید سرنشینان را بیمه کند که به آن بیمه سرویسی گفته می‌شود. در غیر این صورت شرکت حمل‌ونقل تخلف کرده است.

عشقی افزود: سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای به ازای هر صورت وضعیت صادره یک بیمه نامه تکمیلی می گیرد. این بیمه نامه تکمیلی تفاضل بیمه ای که پرداخت می‌شود و بیمه قانونی را پوشش می‌دهد. بنابر این اگر اتوبوس بیمه نامه شخص ثالث نداشته باشد نباید برای آن صورت وضعیت صادر شود و برعکس هنگامی که برای آن صورت وضعیت صادر می‌شود باید بیمه تکمیلی هم صادر شود.

وی خاطرنشان گرد: اگر پلیس راه راننده اتوبوس را مقصر حادثه تشخیص دهد از محل آن بیمه نامه دیه افراد پرداخت می شود و دیه ای که حکم قضایی مشخص می‌کند نیز از محل بیمه شخص ثالث و مابه التفاوت آن از بیمه تکمیلی پرداخت می‌شود.

قصور پلیس راه در حادثه واژگونی اتوبوس چیست؟

این کارشناس ایمنی حمل ونقل تصریح کرد: اگر صورت وضعیت اتوبوس در محل پاسگاه پلیس راه بازبینی نشود و اتوبوس به مسیر خود ادامه دهد، پلیس راه اهمال کاری کرده است.

یک حادثه رانندگی از سه جز اصلی جاده، خودرو و انسان تشکیل شده است و به نسبت چگونگی وقوع حادثه رانندگی سهم هریک از این سه جز تغییر می کند. اما در حوادث واژگونی اتوبوس‌های حامل خبرنگاران و سربازان معلم پیچیدگی خاصی نهفته است به طوریکه اگرچه راننده در پوسته بیرونی حادثه مقصر اصلی شناخته می شود اما عواملی دست به دست یکدیگر داده اند که در لایه‌های زیرین این حوادث نیز تخلفاتی صورت گرفته است.

راننده اتوبوس حامل خبرنگاران مقصر اول پرونده

در همین رابطه غلامرضا خادمی زاده رئیس کانون رانندگان مسافری کشور به خبرنگار خبر فوری گفت: در مورد تصادف خبرنگاران راننده مقصر است. ایشان در شرایطی سرویس جابجایی خبرنگاران را قبول کرده که ۲ ماه قبل شخصا به صورت کتبی وضعیت نقص فنی و عدم امکان سرویس دهی خودروی خود را به شرکت حمل و نقل اعلام کرده بود. به همین دلیل ۲ ماه از آخرین صدور صورت وضعیت برای وی می گذرد و فقط در مسیر کوتاه کارخانه سیمان تردد داشته است. او بدون داشتن معاینه فنی (چک لیست) قبل از اعزام به سرویس و بدون داشتن صورت وضعیت اقدام به جابجایی خبرنگاران کرده است.

وی افزود: در خصوص اتوبوس حامل سربازان معلم هم همین اتفاق افتاده است،‌ اما این بار راننده از صورت وضعیت سوری استفاده کرده است. یعنی با مراجعه به یک شرکت حمل و نقل اقدام به خرید صورت وضعیت کرده و به همین خاطر کد رهگیری صورت وضعیت در سامانه سپهتن ثبت نشده است.

صدور ۲۷۰ صورت وضعیت سوری فقط در یک استان

خادمی زاده با بیان اینکه به غیر از راننده، مسئولان تهیه اتوبوس‌های فرسوده برای خبرنگاران و سربازان، فرماندهان پلیس راه محورهای محل وقوع حادثه و مسئولان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نیز مقصر هستند، گفت: مشکلات حمل‌ونقل جاده‌ای ریشه‌ای تر از مشخص شدن مقصران حادثه است. هفته گذشته در جلسه‌ای که با حضور مدیرکل راهداری و حمل‌‌ونقل جاده‌ای استان فارس برگزار شد،‌ ۳۰۰ برگه صورت وضعیت به عنوان سند به آقایان نشان دادم که فقط ۲۹ عدد از آنها ثبت سیستمی شده بود. اگر فقط یکی از اتوبوس‌هایی که با صورت وضعیت سوری اقدام به جابجایی کارگران می کند دچار حادثه شود و سرنشینان جان خود را از دست بدهند چه کسی پاسخگو خواهد بود. چرا اجازه صدور صورت وضعیت سوری داده می‌شود؟

رئیس کانون رانندگان مسافری کشور با اشاره به وضعیت فرسودگی ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای گفت: از ۱۷۵۰۰ دستگاه ناوگان حمل و نقل عمومی جاده‌ای، ۳۵۰۰ دستگاه به مراکز صنعتی و کارخنجات سرویس می دهند و ۱۴۰۰۰ دستگاه در حال جابجایی مردم در جاده ها هستند که بالغ بر ۷۰۰۰ دستگاه آن به علت فرسودگی نیاز مبرم به نوسازی و اورهال اساسی دارند.

۷۰ درصد اتوبوس‌های نو در انحصار کارخانجات و مراکز صنعتی

وی تصریح کرد: ظرفیت تولید شرکت عقاب افشان سالانه ۳۰۰ دستگاه اتوبوس با برند اسکانیا است که بر اساس اسناد موجود طی ۳ سال گذشته حتی یک دستگاه هم به رانندگان و مالکان متقاضی واگذار نشده است. بلکه از طریق دلالان در خاوران، میدان طوس و سه راهی سیمان به ۲.۵ برابر قیمت عمدتا به کسانی فروخته می‌شود که متقاضی کار در عسلویه، آلومینویم هرمزگان، پتروشیمی مرودشت و هرمزگان، گل گهر و گهرزمین سیرجان، مس رفسنجان، مس سرچشمه و فولاد مبارکه هستند. زیرا شرط آنها مالکیت اتوبوس زیر ۵ سال ساخت است و تا ۹۰ میلیون تومان هم دست مزد می‌دهند. به همین دلیل ۷۰ درصد اتوبوس‌های نو در اختیار مجموعه ‌های مذکور و امثال هم قرار دارد و عملا جاده‌های ایران از اتوبوس نو خالی شده است.

۱۰۵ دستگاه اتوبوس نو طرح کلید به کلید معلوم نیست کجاست

خادمی زاده ضمن انتقاد از عملکرد سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش نوسازی ناوگان فرسوده خاطرنشان کرد: ۱۰۵ دستگاه از طرح کلید به کلید ریاست جمهوری با ۵۰ درصد تخفیف با ارز ۴۲۰۰ تومانی در اردیبهشت ماه سال گذشته به این سازمان واگذار شده است اما به رغم مکاتبات و شکایات، هیچ پاسخی دریافت نکردیم و مشخص نیست این تعداد اتوبوس نو به کجا فرستاده شده است.

به گزارش خبر فوری ، فراتر از ابعدا حادثه واژگونی اتوبوس حامل خبرنگاران و سربازان معلم، بحث کلان مدیریت ایمنی حمل‌ونقل در کشور از اهمیت بسیار بالایی قرار دارد که در این دوره هشت ساله دولت شاهد حوادث وحشتناکی مانند واژگونی و آتش سوزی اتوبوس‌های مسافربری در اتوبان قم، سانحه برخورد و آتش سوزی دو قطار در منطقه هفت‌خان،‌ سقوط اتوبوس حامل سربازان به انتهای دره، برخورد هواپیمای مسافربری ای تی آر به کوه و متلاشی شدن آن، حادثه واژگونی اتوبوس دختران دانش آموز در دارآب که همگی تلفات جانی سنگینی برجای گذاشته اند و طبق نتایج گزارش کمیسیون های رسیدگی همواره ایراد در عدم توانایی راننده، خلبان و لکوموتیو ران در کنترل وسیله نقلیه عنوان شده است.

کمیسیون ایمنی راه های کشور به ریاست وزیر راه و شهرسازی، طبق مصوبه هیات وزیران در سال 89 مسئول هماهنگ سازي تصميمات و سياستگذاري‌ هاي لازم در جهت ارتقای سطح ايمنی راههای كشور و رفع موانع و مشكلات اجرايی و ساختاری و پيشگيری از وقوع سوانح و تصادفات رانندگي و بهره برداري بهينه از تمامي امكانات موجود است.

این کمیسیون متشکل از 17 عضو شامل وزارت راه و شهرسازي، معاونت حمل‌ونقل وزارت راه و شهرسازی، سازمان راهداري و حمل‌ونقل جاده‌ای، وزارت كشور، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، وزارت ارتباطات و فناوري اطلاعات، پليس راهور ناجا، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت آموزش‌ و پرورش، سازمان ملي استاندارد ايران، سازمان پزشكي قانوني كشور، بيمه مركزي جمهوري اسلامي ايران، سازمان امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر، ديوان عالي كشور، سازمان صدا و سيماي جمهوري اسلامي ايران، مركز مديريت حوادث و فوريت‌هاي پزشكي و سازمان برنامه و بودجه كشور است. اما با وجود این ظرفیت عظیم، گام موثری در زمینه نوسازی ناوگان فرسوده، اجرای صحیح مقررات تدوین شده و نظارت براستاندارهای تولید خودرو بردارد.

رئیس کمیسیون عمران: دلیل وقوع حوادث واژگونی اتوبوس ضعف در مدیریت است

در خصوص نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی رییس کمیسیون عمران بیان داشته مسئولان در حوزه ناوگان جاده‌ای دیگر مشکل و بهانه تحریم‌ها را ندارند و واقعیت این است که نوسازی ناوگان جاده‌ای کار سخت و دشواری نیست و عده‌ای نمی‌توانند مدعی شوند که به دلیل تحریم‌ها قطعه نداشتیم و امکان خرید اتوبوس وجود نداشته و ...معتقدم فراتر از این موضوعات دلیل وقوع این حواث ناگوار ضعف در مدیریت است.

رضایی کوچی تاکید کرد: تا کنون چندین بار وزیر راه و شهرسازی در کمیسیون عمران حاضر شد و همواره مدعی بوده که در حال نوسازی ناوگان اتوبوسی است، اما برخلاف گفته‌ها و مانورهای وزیر راه وشهرسازی در این باره، هیچ اقدام خاصی برای نوسازی ناوگان جاده‌ای انجام نشده‌ است و همچنان ناوگان جاده‌ای فرسوده‌ای داریم.

در پایان خاطرنشان می گردد، سوانح حمل‌ونقل جاده‌ای پدیده چند وجهی است که فقط قصور یک سازمان در آن دخیل نیست. وقتی طبق آمار رسمی پلیس راهور ناجا هر ۳۰ دقیقه بین ۴۵ تا ۶۰ نفر جان خود را در سوانح رانندگی کشور از دست می‌دهند، این بیانگر ضعف بزرگ مدیریت ایمنی حمل‌ونقل است که در کمیسیون ایمنی راه‌ها متمرکز شده است. شاید بهتر باشد طبق نظر بسیاری از کارشناسان، کمیسیون ایمنی راه‌ها به عنوان یک نهاد مستقل بالادستی در کشور کار نظارت بر عملکرد دستگاه‌های دولتی، تدوین مقررات، رسیدگی به سوانح و مدیریت ایمنی حمل‌ونقل کشور را انجام دهد. تا دیگر شاهد طرح‌های ارائه شده برای استقرار ایمنی راه‌‌ها با بودجه‌های کلان نباشیم.

25

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 13
  • استاد دانشگاه
    0

    مگر پاسخگویی برای سریال تولید تابوت مرگی بنام پراید و پژو پیدا شد؟

  • علی طهرانی
    0

    سوال زیبایی پرسیده رسانه محترم یک مورد رو طی سالهای گذشته نام ببر در تمامی مسائل نه فقط حوادث جاده ای که مسئولی پاسخگوی فاجعه ای باشد رئیس جمهوری که کشور رو به نابودی کشونده با سلام و صلوات جایگزین میکنند البته دلیلش مشخصه چون تمام مسائلی که باید بخاطرش محاکمه شود تصمیمات دولت او نبوده و به قول بزرگان تصمیمات مجامع بالا دستی بوده که دولت اجرا کرده و چطور میشه رئیس جمهور رو بخاطر اجرای تصمیمات سیاسی اقتصادی اجتماعی که پشت پرده گرفته شده و اون اجرا کرده محاکمه کرد .مطمئن باشید اگر تصمیمات مهم و اساسی کشور رو دولت میگرفت الان اقای روحانی رو خودشون محاکمه میکردند .

  • علی
    0

    از راننده های اتوبوس که عموما خواب ،عجول ، بی حوصله ، معتاد ، بی ادب هستن هم بگین ، بارها شده در جاده های مختلف راننده های اتوبوس با بوق و چراغ و حالت نزدیک به قیچی کردن اتومبیلم بودن، از من خواستن از خط وسط کنار برم ، اینها برای تغییر خط ابدا حاضر به رفتن در خط کند رو نیستن واقعا سرعت بالایی رو دارن و در جاده ها با توجه به بزرگ بودنشون زورگویی میکنن خاطره تلخی رو دارم که نزدیک به تصادف شدید بودم ، سه اتوبوس اتومبیل بنده رو دوره کرده بودن و با بوق و چراغ وحشیگری میکردن ، باور بفرمائید که اگر بنده با زور فرار نمی کردم الان گوشت چرخی پوسیده بودم ، حتی کسی که همراه من بود دیده بود که درحال خنده و تمسخرهستن حتی اگر ناوگان نوسازی بشه با وجود چنین راننده هایی بی فایده است ، علاوه بر این طول مدت سفر کوتاه شده و اینها فقط و فقط به فکر هر چه سریعتر رسیدن و شیفت بعدی و پول و.... هستن

    نظرات شما -
    • رفراندوم
      0

      اتفاقا یکی از مشکلات اصلی تصادف اتوبوس ،در بزرگراهها،رانندگی در خط سبقت با سرعت فوق العاده پایین تر از حد مجاز است(خط سبقت همانطور که از اسم آن معلومه ،برای سبقت گرفتن است)تعجبه، که شما انتظار دارید که وسیله ی نقلیه با سرعت زیاد از سمت راست شما سبقت بگیرد،!!! همینطور یکی از مشکلات ترافیک در بزرگ راهها ی نزدیک شهر هم هست،،

  • کاربر ناشناس
    0

    فقط بی‌احتیاطی وبدون مقررات راهنما رانندگی دیه چدردی ازدرگذشتگان دوامیکند

  • دن کیشوت
    0

    مقصر اصلی پلیس است که پول می گیرد و پایه یک میدهد،بدون آزمونهای سخت مهارتی و تست‌های پزشکی و سلامت جسمی و روانی و ذهنی،همچنانکه در اروپا و آمریکا عرف است.

  • کاربر ناشناس
    0

    عیسی کلانتری

  • رفراندوم
    0

    مهمترین مشکل فنی اتوبوسهای نو و سالم ،که هیچ توجهی به آن نشده (شاید از نظر پنهان مانده)نسبت ارتفاع به پهنای اتوبوسها است،!!!و چون سرعت و شتاب آنها خیلی از اتوبوسهای قدیمی بیشتر است ،نیروی گریز از مرکز آنها قدرت بیشتری دارد،که باعث واژگونی میشود، لطفا به این موضوع توجه نمایید،

  • قلندر واقعی
    0

    نعره کن ای سرزمین اختلاسها نعره کن نعره کن ای خاک خسته خاک گلگون نعره کن خاک دل مردگی و قحطی و آفت زدگی وطن تعزیه در مرگ و مصیبت زدگی همه اجناس همه چیزها واردات چینی است علت مرگ هم به دوش واردکنندگان چینی است

  • تداخل منافع
    0

    چرا اصلا فکر نمیکنید که ممکن است این حادثه ها عمدی باشد

  • امید
    0

    کلانتری آداب معاشرت مهم ترازپست ومقامه اگه کسی روبروی دختریاهمسرت اونجوری که تونشستی می نشست چه عکس العملی نشون میدادی .؟؟؟؟؟ التماس ادب جناب آمیرزا

  • رحیم
    0

    علت واژگونی اتوبوس های از رده خارج و بطور کلی وضعیت بد اقتصادی مملکت در اثر پافشاری برای ادامه غنی سازی میباشد. مردم متضرر و کاسبان تحریم ثروتمندتر شده اند

  • کاربر ناشناس
    0

    با توجه به نقص ساخت اتوبوس ها چون اتوبوس های الان هم ارتفاع دارند هم سرعت، من هروقت در بزرگ راه ها اتوبوس در حال حرکت رو میبینم خیلی وحشت میکنم قشنگ چپ و راست میشن، و نداشتن اخلاق و صبوری راننده های اتوبوس اصلا صبر و حوصله ندارند چنان دست پاچه هستند که عامل تصادف میشن

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها