این اژدر شگفت انگیز ارتش از زمین و هوا بر سر دشمن خراب می شود!/ عکس

تجهیزات دفاعی ارتش در رژه ۲۹ فروردین ماه در تهران و مراکز استان‌ها به نمایش درآمدند.

این اژدر شگفت انگیز ارتش از زمین و هوا بر سر دشمن خراب می شود!/ عکس

مراسم رژه روز ارتش جمهوری اسلامی با حضور رئیس جمهور و فرماندهان ارتش صبح روز ۲۹ فروردین در تهران و سراسر کشور برگزار شد؛ از میان تجهیزاتی که در این رژه به نمایش درآمدند، می‌توان به اژدر مارک۴۶ اشاره کرد.

اَژدَر یک سلاح انفجاری پرتابی است که از دریا و در درون آب پرتاب می‌شود. اژدر پرتابه‌ای خود-پیشران است که از رو یا زیر سطح آب پرتاب می‌شود و در درون آب حرکت کرده نزدیک به هدف یا پس از برخورد با آن منفجر می‌شود. بر خلاف کشتی‌‌های بزرگ، قایق‌‌ها، زیردریایی‌‌ها و هواپیماها توانایی حمل توپ‌‌های بزرگ را ندارند‌. بنابراین سلاح کوچکتر و کارا طراحی شد تااین جنگ‌افزارها بتوانند بدون نیاز به حمل توپ‌‌های سنگین به کشتی‌های بزرگتر آسیب رسانده و آنها را نابود کنند.

به ناوچه‌هایی که بر عرشه خود اژدر دارند ناوچه اژدرافکن گفته می‌شود. اژدرها از درون لوله‌ای به نام اژدرانداز پرتاب می‌شوند و هدف از پرتاب آن‌ها معمولاً نابودی زیردریایی‌ها است.

5841891

تصویری از پرتاب اژدر مارک ۴۶ از بالگرد sea king را در رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش تماشا کنید.

سابقه استفاده از این موشک‌ها(به معنای امروزی خود) به حوالی ۱۸۶۰ میلادی باز می‌گردد. در ۱۷ فوریه‌ سال ۱۸۶۴ برای اولین بار یک زیردریایی به نام ح.ل هانلی توانست با پرتاب یک اژدر به طور موفقیت‌‌آمیز کشتی یو.اس.اس هاوساتونیک را غرق کند . تکنولوژی ساخت اژدرها به دوران قبل از جنگ جهانی دوم برمی‌گردد. اولین اژدر توسط یک انگلیسی به نام وایت‌هد در سال ۱۸۶۶ ساخته شد. که با هوای‌فشرده کار می‌کرد و مشخصه‌های اصلی آن بسیار ابتدایی بود.

اژدر مارک ۴۶ را می‌توان پدر اژدر مارک ۵۰ توصیف کرد.

منبع: خبر آنلاین
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها