لاسجردی:

ایران، روسیه، چین و هند قدرت‌های آینده جهان هستند

کارشناس مسائل بین الملل گفت: اگرچه هیچ تأکیدی بر عنوان ناتو آسیایی وجود ندارد، اما ایران، روسیه، چین و هند می‌توانند قطب‌های قدرت آینده در جهان باشند.

ایران، روسیه، چین و هند قدرت‌های آینده جهان هستند

حسن لاسجردی درباره سفر اخیر امیر سرتیپ حاتمی به روسیه گفت: سفر اخیر وزیر دفاع کشورمان به روسیه علاوه بر برنامه‌ریزی برای روابط دوجانبه و همکاری‌های نظامی و دفاعی ابعاد دیگری هم دارد؛ نظر به سیاست‌های کلی جمهوری اسلامی ایران برای شکست یکجانبه‌گرایی و داشتن جهان چندضلعی به جهت رعایت حقوق همه نظامات جهانی، چند سالی است که کشورمان به دنبال این است که باکشور‌هایی که با سیاست‌های ایران نزدیکی بیشتری دارند توافقاتی را انجام دهد و روسیه یکی از این کشورهاست.

وی ادامه داد: همکاری‌های سال‌های اخیر ما با روسیه در سوریه نشان داد که فضای همکاری بین دو کشور وجود دارد و می‌توان در این فضا کار کرد. در عین حال با توجه به اینکه در منطقه‌ای قرار داریم که تهدیدات نظامی و امنیتی بسیاری علیه ما وجود دارد به طور قطعی بحث تجهیزات، تکنولوژی و دانش فنی نظامی می‌تواند از دیگر نکات همکاری باشد.

این کارشناس مسائل بین الملل اضافه کرد: برخی بر این باور هستند که کشورهای هند، چین، ایران و روسیه و برخی از کشور‌های منطقه‌ای می‌توانند با همکاری و همراهی یکدیگر ضلع جدیدی از همکاری‌ها را تشکیل دهند و فضای نظام تک قطبی را بشکنند.

وی افزود: در مجموع سفر وزیر دفاع به روسیه به جهت همکاری‌های نظامی، بحث دانش فنی سلاح‌ها و همچنین برداشتن تحریم‌های تسلیحاتی ایران مورد توجه است چراکه بسیاری معتقد هستند که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند در خصوص دانش فنی سلاح‌ها و امکانات مورد نیاز خود با کشور‌هایی مانند روسیه همکاری کند.

لاسجردی گفت: اگرچه عنوان ناتوی آسیایی یک استعاره است، اما آنچه مسلم است این است که بیش از آنکه ما به یک پیشینه تاریخی به نام ناتو اشاره کنیم، باید به نیاز‌های متقابل کشور‌های مختلف در خصوص یکجانبه گرایی آمریکا توجه کنیم. به همین دلیل هم از مدت‌ها پیش موضوع همکاری و ائتلاف کشور‌های خاص مثل ایران، روسیه، چین و هند مورد توجه قرار گرفته و این کشور‌ها به عنوان قدرت‌های جدید در حال مطرح شدن هستند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگرچه هیچ تاکیدی بر عنوان ناتو آسیایی وجود ندارد، اما این کشور‌ها می‌توانند قطب‌های قدرت آینده در جهان باشند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

24

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • کاربر ناشناس
    0

    با سلام، چیزی را که متأسفانه بعضی از تحلیلگران غیر از قدرت نظامی در نظر نمی‌گیرند و سرنوشت شوروی سابق برایشان درسی نیست فساد داخل کشورهاست که در ایران بشکل بسیار سرسام آوری در حال ادامه بوده و مسئولین جز به شکل نمایشی و با اعدام چند نفر دست چندم کار اصولی و برخورد با سرشاخه و سر اژدها انجام نمیدهند و اگر هم کسی مثل دکتر فتاح حرفی هم بزنند با کمال پررویی طلبکار بوده و طرف مقابل را هم مجبور به عذرخواهی می‌کنند، لذا تا وقتی وضعیت اینچنینی است آقای کارشناس ایران را از این جمع خط بزن و فاتحه آنرا بخوان چون با وجود قومیت های فراوان که تنها اسلام توانسته آنها را جمع کند به این شکل از بین برود(البته خداوند دین خود را حفظ خواهد کرد) ایرانی نخواهد بود که آن موقع باید به حال خود گریه بیشتری هم نسبت به امروز بکنیم.

  • جهانگیر
    0

    حتما حتما از ر یف آخر ایران درمناسبات جهانی همردیف روسیه چین وهند میشود البته بترتیب صحیح بورکینافاسو گینه بیسائو ومالدیو وایراندرخوابوخیال برادر ابرقدرت میشوند

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      به این خیال باش

  • رحیم
    0

    ازاخر اره اولا

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها