مقایسه قدرت نظامی ایران و انگلیس؛

ایران 6 برابر انگلیس تانک دارد/ تجهیزات هوایی بریتانیا بیشتر است، اما در دریا ایران قدرت بیشتری دارد / عواملی که باعث افزایش تنش نظامی ایران و انگلیس می‌شوند را بشناسید

ایران در بین 5 کشور اول قدرتمند در نیروی دریایی است. میانگین کشتی های نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران بیشتر از بریتانیا است. هر چند انگلیس یک ناو هواپیمابر دارد، اما تعداد زیردریایی های ایران تقریبا 4 برابر انگلیس است.

ایران 6 برابر انگلیس تانک دارد/ تجهیزات هوایی بریتانیا بیشتر است، اما در دریا ایران قدرت بیشتری دارد / عواملی که باعث افزایش تنش نظامی ایران و انگلیس می‌شوند را بشناسید

به گزارش خبر فوری ، پس از توقیف نفتکش ایران در جبل الطارق توسط نیروهای انگلیسی و بالطبع، توقیف نفتکش انگلیس در تنگه هرمز توسط ایران، تنش میان ایران و انگلستان بالا رفته و دو کشور را در مرز درگیری قرار داده است.

اگرچه دولت ترزا می اعلام کرده بود که به دنبال آغاز درگیری نظامی با ایران نیست، اما اکنون با توجه به روی کار آمدن بوریس جانسون تندرو و علاقه مند به ترامپ، باید منتظر ماند و دید وی چه اقداماتی انجام خواهد گرفت.

چه عواملی خطر تنش نظامی ایران و انگلیس را بالا می‌برد؟

دو امر باعث افزایش تنش نظامی ایران و بریتانیا می‌شود. اول اینکه دو کشور در دریا و در شاهراه‌های حمل و نقل دریایی یکدیگر حضور دارند. ایران در خلیج فارس حاضر است و تنگه هرمز را در اختیار دارد(تنگه هرمزی که محل اصلی عبور و مرور نفتکشهای بریتانیایی است) و بریتانیا هم نیروهای زیادی در مدیترانه و تنگه جبل الطارق دارد(در مورد پایگاههای دریایی انگلیس اینجا را بخوانید).

به جز این، باید اشاره کرد که بریتانیا در کشورهای بحرین، بلیز، برونئی، کانادا، قبرس، داکیلیا، قبرس، آلمان، کنیا، نپال، سنگاپور، قطر و... پایگاه نظامی دارد. اما نکته قابل توجه این است که بیشتر این پایگاهها و به خصوص مراکز واقع در خاورمیانه در تیررس راکتها و موشکهای ایرانی قرار دارند.

راکت های کوتاه برد جمهوری اسلامی ایران با برد 8 تا 250 کیلومتر و موشک هایش از کوتاه برد با 220 تا دوربرد با 2000 کیلومتر برد هستند و این امر ایران را قادر ساخته که بیشتر مراکز نظامی در منطقه را در ید قدرت خود داشته باشد( در مورد قدرت موشکی ایران و پایگاههای انگلیس و آمریکا در منطقه و جهان این گزارش را بخوانید).

اکنون، این شرایط بحرانی باعث شده تنش بین دو کشور بالا رود. اما سوال این است: نیروی نظامی ایران قدرتمند‌تر است یا انگلستان؟

قدرت نظامی ایران و بریتانی؛ کدام یک قدرتمندتر هستند؟

پایگاه اینترنتی "گلوبال فر پاور" قدرت نظامی ایران و انگلیس در سال 2019 را با یکدیگر مقایسه کرده است. طبق آمار این پایگاه، در میان 137 کشوری که تاکنون قدرت نظامی‌شان بررسی شده است، ایران در رده هشتم و انگلستان در رده چهاردهم قرار دارد.

آمار این پایگاه نشان می‌دهد که مجموع پرسنل نظامی ایران و انگلیس به ترتیب 873 هزار نفر و 233 هزار نفر است. از سوی دیگر جمعیت ایران بیشتر از انگلیس است. به طوری که بیش از 83 میلیون نفر در ایران زندگی می‌کنند، در حالی که در انگلیس 65 میلیون و 105 نفر زندگی می‌کنند.

از طرف دیگر، پایگاه اینترنتی "آرمد فورس" قدرت نظامی ایران و بریتانیا( بر اساس شاخص تجهیزات نظامی) در سه زمینه زمینی، هوایی و دریایی را مقایسه کرده و به نتایج زیر رسیده است.

تجهیزات زمینی ایران و انگلیس

طبق نتایج پایگاه فوق الذکر، ایران حدود 6 برابر بیشتر از بریتانیا، تانک دارد. البته تعداد نفربرهای انگلیس بیشتر است، اما تعداد تجهیزات توپخانه ای و راکت اندازهای ایران بیشتر از انگلیس است.

نام تجهیزات نظامی

ایران

بریتانیا

تانک

2531

407

نفربر

1625

4673

تجهیزات توپخانه ای

570

117

راکت انداز

1438

50

تجهیزات هوایی ایران و انگلیس

به طور کلی، قدرت هوایی انگلیس ( فقط بر اساس شاخص تجهیزات و تعداد جت و هواپیما) بیشتر از ایران است. هرچند آمار این شاخص‌ها بین دو کشور بسیار به هم نزدیک است.

نام تجهیزات نظامی

ایران

بریتانیا

تعداد کلی هواپیما و جت

850

888

فایتر

130

141

هواپیمای چند منظوره

73

91

هلی کوپتر

324

386

تجهیزات دریایی ایران و انگلیس

ایران در بین 5 کشور اول قدرتمند در نیروی دریایی است. میانگین ناو و کشتی های نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران بیشتر از بریتانیا است. هر چند انگلیس یک ناو هواپیمابر دارد اما تعداد زیردریایی های ایران تقریبا 4 برابر انگلیس است.

نام تجهیزات نظامی

ایران

بریتانیا

میانگین تعداد کل کشتی و ناو

406

76

ناو هواپیمابر

0

1

رزمناو

3

0

زیردریایی

40

11

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 34
  • ali
    0

    کسی که این مقایسه رو کرده احتمالا فقط دنبال کمتر و بیشتر بودن تعداد بوده . یعنی هواپیماهای ما که حداقل 20 سال از عمرشون گذشته با هواپیماهی یوروفایتر و تایفون و جگوار و ... قابل مقایسه است؟ آیا تانکهای 40 سال پیش ایران با تانکهای لئوپارد و ام یک قابل مقایسه است ؟ آیا نیروی دریائی فرسوده ایران که شاکله آن باز هم برای 40 سال قبل است باز هم با نیروی دریائی انگلیس قابل مقایسه است ؟ یادمان نرود که در جنگ فالکلند هم آرژانتین همین اشتباه را کرد و بعد مسافت و تعداد تسلیحات و ... ولی در آخر یکهفته ای شکست خورد چون انگلیس هیچگاه بدون حمایت همپیمانانش اقدام به جنگ نخواهد رفت و در آخر دوستان پهلوان که هی دم از جنگ میزنید , جنگ کردن اقتصاد قوی میخواهد و دوستان نزدیک . نه مانند ما که در دنیا خودمون هستیم و لباس تنمون . و اصلا چرا باید بجنگیم ؟ هیچ کشوری هر روز دم از جنگ نمیزند

    نظرات شما -
    • محمد
      1

      از خوندن این متن اولین چیزی که به نظر من هم اومد همین بود که شما گفتی . آخه تعداد که مهم نیست . هواپیما و جنگ افزارهای اون کجا و مال ما کجا . اون 40 سال قبل بود که پیشرفته ترین سلاح های دنیا رو داشتیم

    • ناشناس
      0

      قدرت نظامی ایران و ایمان به خدا بیشتره اینو بدون اگر یک درصد آمریکا و انگلیس میدونستن پیروز میشن الان نبودی که بخوای زندگی کنی هی هی هی

    • ایرانی
      0

      داداش من اگه با تیر تفنگ بزنم به قلب تو میمیری اگرم با یه خودکار بزنم به قلبت باز هم میمیری حالا فرق تفنگ با خودکار چیه ؟ من وقتی نظرتو خوندم اولین چیزی که به ذهنم رسید یه ترسوی وطن فروش بود .

  • علی
    0

    این مقایسه ها خیلی کاربرد ندارد . وقتی یکی قایق انگلیسی توقیف و افراد ان دستگیر شدند . شلوار خودشان را از ترس ایرانی ها خیس میکردند و وحشت مرگ تمام وجودشان را فرا گرفته بود . اما بسیجی ایران وقتی در جنگ هشت ساله با صدام اسیر میشود شعار مرگ بر صدام میدهد . این همان چیزیست که ما داریم و قدرتی بی نظیر است و امریکا و اروپا و شیخک های خلیج فارس ندارند و این چیزیست که انها را میترساند . ایمان و شهادت طلبی رمز پیروزی ماست و اراذل و اوباش استعمارگر این را به خوبی میدانند .

  • ایرانی
    0

    جنگ جنگ جنگ دیگه بس کنید . ملت با شما همراهی نخواهد کرد ملت خسته و گرسنه است البته شاید برخی پول و مقام داشته باشند و هی ملت قهرمان ملت قهرمان کنند . چون فقط به شکم سیر خودش فکر می کند و خیال می کند بقیه هم مثل خودش هستن. این مقایسه های مسخره را انجام ندهید که هیچ دیوانه ای حرف شما را باور نخواهد کرد. در جنگ 8 ساله چه گلی به سر ملت زدید که حالا می خواهید انرا تکرار کنید

    نظرات شما -
    • حسین
      0

      تو که گرسنه نیستی. اما اطمینان دارم ترسو و وطن فروشی.

    • احسان
      0

      گرسنه هستی. بیا پیش خودم . نونت می دم. ابت نی دم.

    • رویا
      0

      دمت گرم همه حقیقت همین است

  • محمدرضا کاظمی
    0

    یه چیزی ایرانی های دارند که انگلیسی های تو خواب هم نمبینن. ایمان به خدا در دفاع از خاک و ناموس و شرف

    نظرات شما -
    • رویا
      1

      این دفعه رو دیگه کور خواندن هرکسی که سود میبره اونم بره بجنگه

  • ناشناس
    0

    لعنت برانگلیس روباه مکارقدرت ایران بیشتره درودبردلاورمردان وشیرزنان ایران زمین ،،،اینگلیس روباهی شناخته شده درجهان است

  • موسوی
    0

    انگیزه و ایمان مهمترین گزینه جهت نیروی انسانی نظامی هر کشوری هست که بدون شک خوشبختانه ایران در اوج است و با انگلیس اصلا قابل مقایسه نیست هر چند در دفاع مقدس بخوبی به نمایش گذاشتیم .

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      انگشتان درحال تجزیه شدن است ترامپ هم درحال برکناری است عجله نکنید شب دراز است قلندر بیدار

  • ناشناس
    0

    مقایسه کردن درست نیست درعمل معلوم میشه خدانکنه جنگی رخ بده البته این روباه تنهانیست کل اروپا امریکا همپیمانانش هستن دوستی که مغایسه کرده بقیه رادرنظرنگرفته

    نظرات شما -
    • ناشناس
      0

      شما که همه چیز رو در نظر می گیری . برو مطالعه کن در جنگ تحمیلی 7 سال با 40 کشور جنگیدیم. اسیرایی که به اسارت گرفته شدند میدونی از چند ملیت بودند؟؟؟؟؟؟

  • محمد
    0

    اگر دشمن عربده کشید چه باید کرد ؟! منتظر بمانیم و توی سر ما بزنند .. بله افغانستان رابه بهانه طالبان ، آمریکا وارد شد بعد چند سال با جنایت سربازان کافر آمریکایی حدود چند هزار طفل بی پدر از ناموس افغانستان باقی ماند ...عراق وارد شدند تمام منابع وثروت رو یغما بردند بنحوی که در عراق قانون شده بود اگر یک سواری آمریکایی از روبرو می آمد تمام ماشینها و اتوبوسها و ماشینهای نظامی عراقی باید جاده خاکی میرفتند تا آن تک سوار امریکایی برود ...وقتی انگلیس خبیث یک سیلی به ایران زد وکشتی ما را دزدید باید سیلی محکمتر بخورد ...اولا احتمال جنگ بسیار کم است .ثانیا درجنگ ایمان است که پیروز میشود نه توپ وتانگ ..... ایران میرزا کوچک دید ..رئیس علی دلواری دید ..همت دید وباکری و....سلیمانی دارد وسلامی و دهها فدایی دیگر که وقتی شیپور جنگ نواخته شود برای حفظ ناموس ایرانی و شیعه جان بی ارزشی که باید در خاک گندیده شود را معطر تقدیم میکنند .جهت اطلاع :کشاورزی شغل اصلی من است . وپست حکومتی ندارم نگویید حقوق بگیر است .اما بدیهای کشورم رو با خوبیهای کفار شیطان پرست اجنوی عوض نمیکنم ..

    نظرات شما -
    • قدس نیا
      0

      با نظر محمد کاملا موافقم

    • کاربر ناشناس
      0

      درودبرتو دادو اگه مشکلی داریم باید تو مملکت خودمون حلش کنیم.باید دست اجنبی و قطع کنیم.درسته دولت بی کفایت ولی بحث وطن که میشه همه مثل کوه پشت همیم.هیچ کشوری واسه آبادانی حمله نمیکنه؟.حاضرم از گرسنگی بمیرم ولی خاک ب اجنبی ندم.دادیم سرودست ولی باج ندادیم.زنده باد ایران عزیزمان

    • کاربر ناشناس
      0

      اخرش که چی ینی فقط باید فلاکت بکشیم پس کی باید زندگی کنیم واقعا کی تموم میشه??

    • محمد
      0

      اخرش که چی ینی فقط باید فلاکت بکشیم پس کی باید زندگی کنیم واقعا کی تموم میشه??

    • ناشناس
      0

      100 درصد باهات موافقم. جنگی صورت نخواهد گرفت. این دروغه که شاید جنگ بشه. چون فرماندهان نظامی دشمن از قدرت پنهان ما خبر دارند که مردم ندارند. و چون باعث بزرگی ایران میشه در دنیا هم زیاد مطرح نمیشه. آمریکایی که کسی جلوش سرش بالا نمیگیره (از ترس) ما پهپادش که فقط 2 تا در جهان ساخته شده در اوج ناباوری دنیا 1- ردگیری 2- منهدمش می کنیم . انگلیسی که ادعای حاکمیت بر دنیا داره نفتکشش توقیف می کنیم. شاید برای بعضی ها این اتفاقات ساده باشه اما معادلاتشون ریخته بهم.

  • محمد امینی
    0

    فکر میکنی در عراق کی پیروز شد ؟به نظر من آمریکا ی استعمار گر

  • هادی
    0

    از روزی که بدنیا اومدم جنگ بود و تحریم....الانم تحریم و جنگ اقتصادی و اجتماعی و سیاسی و فرهنگی و روانی...دولتمردان مشکلی ندارن و دغدغه ای ندارن ..فوقش بچه ها و خانواده هاشون رو میبرن کشور دیگه تا جنگ تموم شه و مردم بدبخت برن زیر اتش بمب و موشک.. اما باید بدونن از ما مردم توقعی نداشته باشن ... خودتون بریدین و خودتون هم بدوزید....مگه ما خیمه شب بازی دولتمردانیم...اول بچه هاشون رو بفرستن برا جنگ

  • علی
    0

    اول انقلاب یادم است که شعار میدادیم امریکاه تو باسلاح جنگی ماباسلاح ایمان بجنگ تابجنگیم حال هم همان سلاح ایمان راداریم وهم سلاح جنگی اصل سلاح ایمان است امریکاه وهم پیمانشان هیچ قلتی نمیکنند عربستان از ترس خودش داردبادادن سرمای مردمش رابه امریکاه میدهد که بادست خودش تیشه به ریشه خودش میزنه بزار ته که کشید امریکاه محل سگ هم بش نمیزاره همان عربستان بود که دست شاه رامیبوسید همان شاهی که عربستان دستش رامیبوسید دیدید چطور فراریش دادیم انهانجس هستند وقتی دارند سرمایه مردم وکشورش رابه داعشی میده که مسلمانان رابکشند اون هم عربها عربهانمیفهمند باید کلک پادشاهی عربستان راخودشان به زیر بکشند ماکاری باش نداریم چون عددی نیست

  • علی
    0

    درچندخلاسه کنم ایاادم دیوانه دشمن دارد همیشه ادمهای باارزش دشمن دارند که ما ۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰۰ کلمه خلاسه میکنم ایاادم دیوانه دشمن دارد

    نظرات شما -
    • عباس
      0

      انگلیس شیطان کره زمین ومشعلدار شروع بسیاری از از جنگ های دو سه قرن اخیر و بزرگترین فتنه جهان.... باید نابود گردد

  • ناشناس
    0

    درودبرشما دوستان هموطن،این مقایسه هیچ بدردنمیخوره چراکه ما32ساله جنگ بدون سلاح که میشه تحریم رانمیتونیم بهش خاطمه بدیم خدانصیب نکنه جنگی رخ بده بیچاره بدبخت میشیم ازحالابدتر سیاست میخاد که نداریم اگرم داشته باشیم اجازه نداریم راحلی پیداکنیم دولتهاباهم اختلاف دارندچوبش توسرملتهامیخوره ،بانظرهادی موافقم

    نظرات شما -
    • نميدونم کي ميخوايين مثل يک کشور متمدن رفتار کنيد فقط بذارنتون از جنگ حرف بزنيد هيچي ديگه هم بلد نيستيد هيچي
      0

      نميدونم کي ميخواين مثل يک کشور متمدن رفتار کنيد فقط بذارنتون درمورد جنگ حرف بزنيد هيچي ديگه هم بلد نيستد واقعن متاسفم واقعن

    • ناشناس
      0

      نه پس نظر بی ارزش تو بدرد می خوره. اگه آمار توسط سایت ایرانی داده می شد می گفتید دروغه.... ان شاءالله که جنگ نمیشه. اما اگه شد شما آقای بدبخت از کشور خارج شید. و از بیرون نظاره گر باش ببین چه بلایی سر دشمنان خواهیم آورد. تو 7 سال جنگ تحمیلی که نه با عراق بلکه با 40 کشور جنگیدیم هیچی نداشتیم حتی سیم خارداری که از بعضی کشورها خریداری کرده بودیم جلوشو گرفته بودن. نتیجش با وجود بچه های باغیرت ایرانی که تو نسل جدید بیشتر هم هستند شد پیروزی با افتخار که اگه سازمان ملل قطعنامه صادر نمیکرد. عواقب بدتری در انتظار صدام بود.

  • ناشناس
    0

    درودبرشما دوستان هموطن،این مقایسه هیچ بدردنمیخوره چراکه ما32ساله جنگ بدون سلاح که میشه تحریم رانمیتونیم بهش خاطمه بدیم خدانصیب نکنه جنگی رخ بده بیچاره بدبخت میشیم ازحالابدتر سیاست میخاد که نداریم اگرم داشته باشیم اجازه نداریم راحلی پیداکنیم دولتهاباهم اختلاف دارندچوبش توسرملتهامیخوره ،بانظرهادی موافقم

  • ایرانی
    0

    هر کشوری توان نظامی کم و بیش دارد فقط باید دید کدوم کشور بیشتر مقاومتر است و ضربات محلک را به دشمن چگونه میزند و هوشمندانه باشد تا دشمن مقابل زمین گیر و شکست بخورد موقع جنگ و درگیری نظامی معلوم میشود چه کشوری پیروز این جنگ است مقایسه تجهیزات هیچ فایده ای ندارد فقط فکر و تدبیر و هوش زیاد و استفاده به موقع از تجهیزات مهم است .

  • محمد داودآبادی
    0

    سلام ادوات و تجهیزات و جنگنده و وو در توان نظامی خیلی مهم هستند و ما بلاخره در قبال دنیای استکبار کمبودهایی داریم و انکار ناذیر مگر در جنگ ۸ ساله همه دنیا با صدام نبود ؟ ! عزیزان محاسبه گر ! چرا خدارو در نظر نمیگیرید ؟ چرا توکل و ایثارگری و امدادهای غیبی رو مد نظر ندارید ؟ چرا اراده خدایی در قبال اراده دنیایی رو نه ؟ چرا کسی که برای خدا کار میکنه رو در برابر کسی که برای مزد دنیایی کار میکند رو تفاوت نمیگذارید ؟ خدا خدا خدا خدایا عاقبت مارو بخیر کن

  • علی
    0

    سلام.دوستان هرکشوری میخواد دراوج قدرت باشه.قدرت نظامی باعث میشه دندون طمع دشمن کنده بشه.وقتی توتاریخ میخوانی چه کسانی به کشورشان خیانت کردن چه حسی پیدا میکنی.پس تومثل خیانت کاراووطن فروشا نباش.

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها