مریخ نورد مارس در آخرین مرحله‌های آزمایش پیش از پرتاب به سیاره سرخ

در آزمایشگاه‌های پیشرفته مریخ نورد‌ها در آزمایش‌های مختلف بررسی می‌شوند تا کارایی و عملکرد آن‌ها ممشخص شود.

مریخ نورد مارس در آخرین مرحله‌های آزمایش پیش از پرتاب به سیاره سرخ

کارشناسان در آزمایشگاه JPL ناسا به تازگی آزمایش‌ها برای بررسی عملکرد و کارایی مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ را انجام داده‌اند، قطعه‌های این مریخ نورد که در آزمایشگاه‌هایی در کشور‌های مختلف ساخته شده است برای سرهم شدن به کالیفرنیا و آزمایشگاه ناسا منتقل شده است.
قرار است مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ در تابستان سال آینده میلادی به فضا پرتاب و پس از هفت ماه سفر به سیاره مریخ برسد؛ مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ دارای شباهت‌هایی با مریخ نورد کنجکاوی است که درسال ۲۰۱۲ به سیاره مریخ پرتاب شده و اکنون به انجام ماموریت در سطح این سیاره مشغول است.
کارشناسان برای بررسی کارایی و قابلیت‌های مریخ نورد‌هایی که به سیاره سرخ ارسال می‌کنند از هر مریخ نورد ۲ نمونه می‌سازند که یک نمونه واقعی و دیگری نمونه آزمایشی است.

نمونه آزمایشی از لحاظ مختلف در آزمایشگاه مورد بررسی قرار می‌گیرد و قل دیگر آن به ماموریت واقعی ارسال می‌شود.
آزمایش‌هایی که مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ باید پشت سر بگذارد
از جمله آزمایش‌هایی که در آزمایشگاه انجام شد آزمایش چتر مخصوص نجات کاوشگر بود که باید از قابلیت خوبی برخوردار باشد تا افزون بر کاهش سرعت فرود کاوشگر به جو سیاره مریخ از آتش گرفتن محفوظ بماند.
آزمایش دیگری که قرار است بر روی نمونه آزمایشی مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ انجام شود آزمایش تست صوتی است که دراین آزمایش امواج صوتی که کاوشگر درزمان ورود به جو سیاره مریخ با آن مواجه می‌شود و نیز امواج موجود در سطح سیاره مریخ درمحیطی شبیه سازی شده پخش می‌شوند و عملکرد دستگاه‌ها و حسگر‌های مریخ نورد در برابر آن‌ها سنجیده می‌شود.
گاهی اوقات امواج صوتی می‌توانند سبب بازشدن پیچ و مهره‌ها و آسیب دیدگی شدید مریخ نورد و دیگر تجهیزات فضایی شوند.
پس از پشت سر گذاشتن آزمایش امواج صوتی مریخ نورد به مدت یک هفته در محفظه خلا حرارتی قرار می‌گیرد که شبیه سازی از محیط فضا به ویژه سطح سیاره مریخ است تا دانشمندان مطمئن شوند مریخ نورد می‌تواند در آن محیط فعال باقی مانده و به ادامه ماموریت خود بپردازد.
در طول آزمایش‌ها هرمشکلی برای مریخ نورد پیش آید ثبت می‌شود تا راهکاری برای رفع آن پیدا شود.

هدف کارشناسان از ساخت و ارسال مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ بررسی نشانه‌هایی از وجود زندگی باستانی در سطح سیاره مریخ است.
همچنین مریخ نورد مارس ۲۰۲۰ با استفاده از بخش آزمایشگاهی خود می‌تواند نمونه‌هایی از سطح سیاره استخراج کند که درآینده برای ماموریت مریخ نورد‌های آینده مورد استفاده قرار بگیرد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها