گوشی دست دوم بخرید، بدون اینکه سرتان کلاه برود

خرید گوشی‌ دسته دوم ، می‌تواند راه به صرفه و اقتصادی‌ای برای کسانی که قصد پس انداز داشته اما در عین حال دوست دارند از تکنولوژی جدید نیز استفاده کنند، باشد.

گوشی دست دوم بخرید، بدون اینکه سرتان کلاه برود

نمی‌توان ریسک و خطرات ناشی از خرید گوشی کارکرده را نادیده گرفت. برای مثال هیچکس دوست ندارد گوشی‌ دست دومی را بخرد که دوربین آن کار نمی‌کند و یا گوشی به طور مداوم هنگ است. پس گام اول در خرید گوشی‌ دسته دوم این است که مطمئن شوید گوشی در وضعیت خوبی قرار دارد و مهم‌تر از همه‌ی این‌ها، دزدی نیست! در ادامه سعی داشته‌ایم تا چند نکته و ترفند را برای این‌که سرتان کلاه نرود و خرید خوبی داشته باشید به شما یادآور شویم، پس با ادامه‌ی این مقاله بادیجی رو همراه باشید.

همانطور که می‌دانید هر سال گوشی‌های هوشمند جدیدی وارد بازار می‌شود که ویژگی‌ و کارایی‌های جدیدی دارند، یا حداقل ویژگی‌های قدیمی آن‌‌ها ارتقاع پیدا کرده است، از آن‌جایی که مردم اکثرا تب خرید گوشی‌های تازه به بازار آمده را دارند، شما می‌‌توانید با قیمت بسیار خوبی گوشی‌های هوشمند قدیمی و استفاده شده‌ی آن‌ها را بخرید. البته برای این کار حتما باید آدم ریسک‌پذیری باشید، زیرا این خرید، درست مانند راه رفتن روی لبه‌ی تیز یک چاقو است!

اما به هرحال خرید یک گوشی هوشمندی که قبلا مورد استفاده قرار گرفته است، به این معناست که شما مجبورید عواقب ناشی از آن را نیز با جان و دل پذیرا باشید! اما ما قصد داریم در این مسیر به شما کمک کنیم. گام اول این است که از داشتن گارانتی گوشی اطمینان حاصل کنید. گام دوم این است که مطمئن شوید گوشی هوشمندی که قرار است مورد خرید قرار دهید، به خوبی کار می‌کند. و در نهایت هنگامی که از دو مورد بالا اطمینان حاصل پیدا کردید، باید قیمت مناسبی را برای خرید آن توافق کنید. برای این کار به شما توصیه می‌کنیم که:گوشی دست دوم

1- قیمت‌ها را مورد بررسی قرار دهید، تا مناسب‌ترین آن‌ها را به فروشنده پیشنهاد دهید

در مورد قیمت‌ها تحقیق کنید تا اطلاعات کافی در این زمینه را داشته باشید. نکته‌ی اصلی در مورد خرید گوشی‌ دسته دوم این است که قیمت پایین‌تر نسبت به سایرین دارند، به همین علت قبل از خرید باید کمی در این مورد پرس و جو داشته باشید. برای آنکه بتوانید بهترین معامله را انجام دهید اول از همه باید اطلاع داشته باشید که چند نفر هم‌اکنون قصد فروش همان مدل گوشی را دارند و قیمت پیشنهادی آن‌ها چه مقدار است. برای این کار کافی است کمی در سایت‌های فروش، آگهی‌ها مرتبط با گوشی‌های دسته دوم را چک کنید. اول از همه لیستی تهیه کرده و از چند مورد یادداشت برداری کنید:

ابتدا قفل نبودن گوشی اطمینان حاصل کنید. بسیاری از افراد گوشی‌های قفل شده می‌فروشند که قیمت آن‌ها بسیار کم‌تر از قیمت گوشی‌ای است که شما به دنبال آن می‌گردید، پس در این زمینه دقت کنید. دقت داشته باشید که قیمتی که افراد پیشنهاد داده‌اند قیمتی باشد که در حال حاضر قصد فروش آن را دارند، زیرا ممکن است آگهی‌ها مربوط به زمان گذشته باشند و قیمت‌ها دستخوش تغییر شده باشد. حد متوسط قیمت را به هیچ عنوان نادیده نگیرید. قیمت آن مدلی را که به دنبال آن هستید به خاطر بسپارید. گوشی‌های دسته دوم با توجه به وضعیتشان در قیمت‌های متفاوتی وجود دارند، ابتدا باید وضعیت و مشخصه‌های آن‌ها را به دقت بخوانید و نوت برداری کنید تا بتوانید مقایسه کنید که کدام یک مناسب شما است. قیمت یک گوشی همراه جدید با مشخصه‌های مشابه را با گوشی دست دومی که قصد خرید آن را دارید، مقایسه کنید. اگر شما قصد خرید گوشی‌ای را دارید که یک سال کارکرد داشته است و قیمتی که قرار است برای آن پرداخت کنید، چندان با قیمت اصلی آن تفاوتی ندارد، معامله ارزش ندارد زیرا گارانتی گوشی از بین رفته است! اطمینان حاصل کنید که تمام اکسسوری‌های گوشی دست نخورده و سالم هستند. اگر نبودند، اول از همه محاسبه کنید که چقدر خرید مجدد آن‌ها برای شما هزینه خواهد داشت، سپس می‌توانید از این مورد برای تخفیف بیشتر گرفتن و چانه زدن استفاده کنید.

در این مقاله ما بیشتر سعی داشتیم تا شرایط را برای خریداران بازگو کنیم، اما یک فروشنده نیز لازم تا یک سری از موارد فوق را به نفع خود مورد استفاده قرار دهد.گوشی دست دوم

2- گوشی را از کجا بخریم

پاسخ این سئوال که گوشی دسته دوم خود را باید از کجا تهیه کنید، بسیار سخت است. هر موردی که به عنوان پیشنهاد بخواهیم به شما معرفی کنیم، قطعا معایب و محاسن را باهم به همراه خواهد داشت. برخی از افراد فروشندهای حضوری را برای این کار ترجیح می‌دهند زیرا در این صورت قادر هستند تا تلفن همراه را مورد آزمون و خطا قرار دهند. اما نباید فراموش کرد که در خریدهای آنلاین شما طیف انتخابی گسترده‌تری را پیش رو دارید.

3- سعی کنید از شبکه‌های مجازی کمک بگیرید

عده‌ی زیادی توانستند از طریق شبکه‌های مجازی خرید و فروش خوبی داشته باشند. برای مثال اگر قرار باشد که شما از سایت‌های فروش گوشی مورد نظر خود را دسته دوم تهیه کنید، هیچ شناختی از فروشنده نخواهید داشت و همین موضوع باعث می‌شود تا نتوانید خیلی به گفته‌هایش اطمینان کنید. اما در صورتی که فروشنده‌ای را در شبکه‌های مجازی پیدا کردید، در صورت داشتن دوست مشترک می‌توانید از صحبت گفته‌های وی اطمینان حاصل کنید.

4- در صورت امکان رو در رو شخص فروشنده را ملاقات کنید

به علت داشت انتخاب‌های زیاد، ما به شما توصیه می‌کنیم شیوه‌های آنلاین را برای خرید گوشی همراه دسته دوم انتخاب کنید. اما پس از انتخاب شخص مورد نظر به شدت روی قرار ملاقات حضوری اصرار داشته باشید. شما بدون این‌که شخصا از وضعیت گوشی مطلع شوید، نمی‌توانید خرید خوبی داشته باشید. هرچقدر هم فروشنده از گوشی در زوایا و حالات مختلف عکس بگیرد و یا حتی برای این‌کار ویدیو کال را به شما پیشنهاد کند، باز هم بهتر است شما از نزدیک گوشی را مورد بررسی قرار دهید. زیرا بعد از پرداخت پول شانسی برای بازپرداخت وجود نخواهد داشت. بنابراین اگر مورد خوبی در سایت‌ها و یا شبکه‌های مجازی برای خرید پیدا کردید، حتما از فروشنده درخواست ملاقات حضوری کنید. حتما هم به این موضوع دقت داشته باشید که قرار ملاقات شما در یک منطقه‌ی مناسب و در طول روز صورت بگیرد. علاوه بر مسائل امنیتی، شما باید بتوانید در روشنایی مناسب گوشی را مورد بررسی قرار دهید تا از تمامی جزئیات آن مطلع شوید. مسلما نور کافه‌ها خیلی برای بررسی دقیق گوشی مناسب نخواهد بود زیرا این مکان‌ها بیشتر از نور کم استفاده می‌کنند.گوشی دست دوم

5- برای خرید گوشی، مذاکره کنید

قبل از آن که بخواهید شخص دیگری را برای خرید گوشی انتخاب کنید، با فرد مورد نظر رو در رو به مذاکره بنشینید و قیمتی که از قبل در مورد آن تحقیق کردید را به او پیشنهاد دهید. به خاطر داشته باشید که خط‌هایی که در کناره‌های گوشی وجود دارند خیلی از قیمت گوشی کم نمی‌کند، اما خش‌هایی که روی صفحه‌ی گوشی وجود دارد می‌تواند تاثیر به سزایی در کاهش قیمت داشته باشد. اول از هر چیزی هم به فروشنده اطلاع دهید که می‌خواهید گوشی را به طور کامل مورد بررسی قرار دهید، سیم‌کارت خود را داخل آن بیاندازید و کابل‌های آن را مورد بازدید قرار دهید تا از سلامت آن اطمینان حاصل کنید. در پایان مذاکره نیز به شخص فروشنده این اطمینان را بدهید که قیمت فقط بر پایه‌ی توضیحاتی که داده شده است، پیشنهاد شده و بعد از بازبینی گوشی، ممکن است تغییر کند.

6- چگونه یک گوشی هوشمند را مورد بررسی قرار دهیم؟

هنگامی که سر قرار گوشی را تحویل گرفتید، یا هنگامی که پست گوشی را به شما داد، باید چند چیز به همراه خود داشته باشید:

یک لپ‌تاپ داشته باشید تا از اتصال گوشی به آن اطمینان حاصل کنید. پاور بانک یا پریز برقی در دسترس داشته باشید که مطمئن شوید گوشی به درستی شارژ می‌شود. سیم کارت خود یا یک سیم‌کارتی که قابل استفاده برای گوشی باشد را حتما همراه داشته باشید. حتما قبل از قرار ملاقات در مورد این‌که چه مدل سیم‌کارتی برای گوشی انتخاب شده مورد استفاده قرار می‌گیرد، مطالعه کنید. برخی از گوشی‌ها از سیم‌کارت نانو و برخی دیگر از سیم‌کارت میکروسیم پشتیبانی می‌کنند. هدفون آن را بررسی کنید و جک هدفون را نیز همینطور اگر گوشی انتخابی شما از حافظه‌ی جانبی پشتیبانی می‌کند، حتما همراه خود حافظه‌ی جانبی ببرید تا وضعیت آن را چک کنید.

گوشی دست دوم بعد از آن چند مورد هست که باید حتما از جوانب مختلف مورد بررسی قرار گیرند:

وجه‌های فیزیکی گوشی را مورد بازدید قرار دهید. دقت کنید که بدنه‌ی گوشی مورد آسیب واقع نشده باشد. از عدم وجود فرو رفتگی، خط و خش اطمینان حاصل نمایید. حتما دقت کنید که روی گوشی و دوربین و لنز پشت گوشی، خش نیفتاده باشد. به میزان کافی برای این‌کار وقت بگذارید و به هیچ وجه عجله نکنید. اگر شما گوشی همراهی را خریداری می‌کنید که باتری غیرقابل تعویض دارد، باید به جای سیم‌کارت توجه داشته باشید، اگر گوشی به وسیله‌ی آب مورد صدمه دیده باشد، جای سیم‌کارت نیز دستخوش تغییر شده است پس حتما به آن توجه داشته باشید. تمام پورت‌ها را مورد بررسی قرار دهید. هدفون خود را جای هدست وصل کنید و از کارکرد آن اطمینان حاصل کنید. همچنین فراموش نکنید که شارژ خود را نیز به کابل لپ‌تاپ وصل کرده و دقت کنید که آیا پورت وصل شده، گوشی را شارژ می‌کند یا خیر. در این حین حتما اکسسوری‌هایی که همراه گوشی برای شما آوردند نیز تست کنید و سالم بودن آن‌ها مطمئن شوید. سیم‌کارت خود را وصل کرده و تماس بگیرید. همانطور که می‌دانید، این قسمت‌ها بسیار مهم هستند، پس با این کار به راحتی از عدم خراب بودن گوشی اطمینان پیدا می‌کنید.

در آخر اطمینان حاصل کنید که شماره سریال داخلی گوشی با اطلاعاتی که روی جعبه حک شده یکی باشد. به راحتی می توانید در بخش تنظیمات گوشی، مدل و سریال گوشی را مشاهده کنید. اگر گوشی دارای گارانتی است. این مورد را روی جعبه بررسی کنید و یا ممکن است کارت گارانتی همراه گوشی وجود داشته باشد.گوشی دست دوم

8- مذاکره‌ی نهایی

اگر تمام موارد را مورد بررسی قرار دادید و اکنون آماده‌ی خریداری هستید، آخرین تاکتیک مذاکره را نیز عملی کنید. به اندازه‌ی پول یک قاب گوشی جدید، سعی کنید قیمت را پایین بیاورید. از آن‌جایی که گوشی دست دوم است پس گارانتی آن برای شما مشکل ساز خواهد شد. اما به خاطر داشته باشید که مهم است در مذاکره‌ی نهایی خیلی زیاده‌روی نکنید. سعی کنید با نهایت انصاف با فروشنده برخورد کنید تا هر دو از انجام این معامله نهایت لذت را برده و خرسند باشید. سعی نکنید با ترفندهای غیر معمول و نا متعارف شانس خرید گوشی را از خود بگیرید. بلکه سعی کنید بسیار هوشمندانه عمل کرده و به نرمی معامله را به سمت توافق طرفین پیش ببرید.

منبع: دیجی رو

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها