رقابت داغ‌ترین خودروهای 2018 در سخت‌ترین پیست آمریکا

در این رقابت جذاب که «دور صاعقه» (Lightning Lap) نام دارد، تمامی شرکت‌کنندگان اقدام به تایم زنی در پیست VIR کرده و توانایی‌های خود را به رخ یکدیگر می‌کشند.

رقابت داغ‌ترین خودروهای 2018 در سخت‌ترین پیست آمریکا

امسال آزمایش‌کنندگان کارانددرایور با چندین میلیون دلار خودرو با مجموع قدرتی بیش از 10 هزار اسب بخار در VIR به رانندگی پرداخته‌اند. این تیم سه روز در هرسال با کاروانی از جدیدترین خودروهای عملکردی بازار به این پیست می‌روند تا آن‌ها را موردسنجش قرار دهند. این پیست 6.6 کیلومتر طول و 24 پیچ دارد؛ اما فرضیه‌ای وجود دارد که گران‌ترین خودرو باید بهترین لپ تایم را ثبت کند. به همین دلیل در این رقابت تمامی شرکت‌کنندگان به‌غیراز شاسی‌بلندها، بر اساس قیمت پایه، در پنج گروه مختلف از LL1 تا LL5 تقسیم‌بندی می‌شوند. همهٔ شاسی‌بلندها نیز صرف‌نظر از قیمت در یک گروه بنام LLTruck قرار می‌گیرند.

در رقابت دور صاعقهٔ امسال 21 شرکت‌کننده حضور دارند که تقریباً یک‌چهارم آن‌ها حداقل 700 اسب بخار قدرت دارند. سه نمونه از این خودروها شورلت کوروت ZR1، مک‌لارن 720S و پورشه 911 GT2 RS هستند که برای کسب مقام اول باهم رقابت می‌کنند درحالی‌که دو خودروی دیگر، دوج چلنجر هلکت و جیپ گرند چروکی ترک‌هاوک هستند؛ اما گرند چروکی ترک‌هاوک تنها شاسی‌بلند در رقابت امسال نیست و مرسدس-آام‌گ GLC63 S هم در بین شرکت‌کنندگان حضور دارد. علاوه بر این، پورشه ماکان توربو هم می‌توانست در رقابت حضور داشته باشد اما چون مدل‌های GTS 718 کیمن، 911 GT3 RS و 911 GT2 RS به‌عنوان نمایندگان شایستهٔ پورشه در دور صاعقهٔ امسال شرکت کردند، ماکان توربو از حضور در این نبرد بازماند و رقابت امسال تنها با دو شاسی‌بلند، یعنی جیپ و مرسدس بنز برگزار شد.

در بین سدان‌ها، برجسته‌ترین شرکت‌کننده، ب‌ام‌و M5 با 600 اسب بخار قدرت است درحالی‌که کیا استینگر GT کم‌قدرت‌تر نیز به‌عنوان یک سدان کامپکت عملکردی در رقابت امسال حضور یافته است. به شرکت‌کنندگان دور صاعقهٔ امسال هوندا آکورد اسپرت 2.0T هم اضافه شده است زیرا بسیاری علاقه دارند ببینند خودروهایی که به‌صورت روزانه با آن‌ها سروکار دارند در پیست و در مقایسه با اسپرت‌ترین خودروهای بازار چه عملکردی خواهند داشت. البته امکان حضور خودروهای خانوادگی بیشتری در این رقابت وجود داشته اما چون آکورد معیاری در این کلاس محسوب می‌شود، نمایندهٔ شایسته‌ای برای این کلاس به‌حساب می‌آید.

نمایندهٔ خودروهای ارزان‌قیمت در دور صاعقهٔ امسال، شورلت کامارو توربو 1LE با 275 اسب بخار قدرت و سوبارو BRZ tS با 205 اسب بخار قدرت هستند که هردو در گروه قیمتی LL1 قرار می‌گیرند. در گروه LL2 هوندا سیویک تایپ R حضور دارد که نشان می‌دهد H قرمز روی دماغه‌اش به چه معنا است درحالی‌که رقیب هم‌وطنش یعنی سوبارو WRX STI تایپ RA با 310 اسب بخار قدرت نیز در این گروه خودنمایی می‌کند. فورد موستانگ GT با پکیج عملکردی سطح دو هم در گروه LL2 حضور دارد و امیدوار است بتواند عملکرد خود را نسبت به سال 2014 بهبود بخشد. آئودی با مدل‌های RS3 و TT RS که هردو مجهز به پیشرانهٔ 5 سیلندر توربو هستند و روی پلت‌فرم MQB ساخته شدند، در دو گروه LL2 و LL3 حضور دارد درحالی‌که کوپهٔ جدید RS5 با 450 اسب بخار قدرت نیز نمایندهٔ سوم این برند آلمانی در دور صاعقهٔ 2018 محسوب می‌شود.

صدر لیست شرکت‌کنندگان رقابت امسال اما تحت سلطهٔ سوپراسپرت‌های چند صد اسب بخاری است. کمی پایین‌تر از 700 اسب بخاری‌ها که در بالا به آن‌ها پرداختیم، فورد و لامبورگینی با مدل‌های GT و اوراکان پرفورمانته در باشگاه 600 اسب بخاری‌ها حضور دارند. فورد GT سال گذشته رکورد پورشه 918 در پیست VIR را شکست ولی بااین‌حال برای اینکه مشخص شود این سوپراسپرت آمریکایی در برابر جدیدترین سوپراسپرت‌های حال حاضر دنیا چه عملکردی خواهد داشت، در رقابت امسال حضور یافته است. از سوی دیگر، اوراکان پرفورمانته هم یکی از تنها چهار خودروی تنفس طبیعی دور صاعقهٔ امسال محسوب می‌شود.

تمامی خودروهای شرکت‌کننده در رقابت دور صاعقه، در شرایط کارخانه‌ای قرار دارند و یا به قطعاتی مجهزند که در نمایندگی‌های فروش خود قابل سفارش هستند؛ بنابراین این رقابت در شرایط کاملاً واقعی و عادلانه برگزار می‌شود تا بهترین و معتبرترین نتیجه حاصل گردد.

منبع: پدال

1696

حجم ویدیو: 6.31M | مدت زمان ویدیو: 00:03:00 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها