معامله ای میلیاردی IBM برای خرید Red Hat

شرکت IBM قصد دارد شرکت Red Hat که بزرگترین توزیع کننده نرم افزارها و تکنولوژی‌های اپن سورس است را به مبلغ 34 میلیارد دلار خریداری کند.

معامله ای میلیاردی IBM برای خرید Red Hat

شرکت IBM اعلام کرد که قصد دارد شرکت Red Hat را در معامله‌ای به ارزش 34 میلیارد دلار، خریداری کند. قبل از این خرید، سرمایه گذاری بر روی Red Hat حدود 20.5 میلیارد دلار بود. این معامله، بزرگترین قرارداد تاریخ شرکت IBM و سومین معامله بزرگ تاریخ ایالات متحده در حوزه تکنولوژی است.

بر اساس یک بیانیه مشترک، IBM تمام سهام‌های شرکت Red Hat را به ارزش هر سهم 190 دلار، نقداً خریداری می‌کند؛ این درحالی است که هر سهم این شرکت در روز جمعه و قبل از اعلام این خبر، 116.68 دلار بسته شده بود.

با پیوستن آقای جیم وایتهورست، مدیر عامل شرکت Red Hat به هیئت مدیره شرکت IBM و گزارشی که او به خانم جینی رومتی، مدیرعامل شرکت IBM داد، شرکت Red Hat که تولید کننده نرم افزارهای اپن سورس و سازمانی است، بخشی از فضای ابری هیبرید (Hybrid Cloud) شرکت IBM خواهد شد. در مورد انجام این معامله، گلدمن ساکس، جی.پی مورگان و لازارد، شرکت IBM را توصیه به انجام این معامله و مورگان استنلی و گوگنهایم، شرکت Red Hat را به انجام این کار تشویق کردند.

این معامله، بزرگترین معامله تاریخ شرکت IBM، و سومین معامله بزرگ تاریخ ایالات متحده در حوزه تکنولوژی است. بزرگترین معاملات تاریخ ایالات متحده در این حوزه، اگر معامله ادغام AOL و Time Warner را در نظر نگیریم، شامل ادغام Dell و EMC در سال 2016 با مبلغ 67 میلیارد دلار و خرید شرکت SDL که تأمین کننده قطعات نوری است توسط JDS Uniphase به مبلغ 41 میلیارد دلار در سال 2000 است.

بیست و پنج سال قبل، Red Hat توزیع کننده نسخه خاصی از سیستم‌ عامل لینوکس که یک سیستم‌ عامل اپن سورس است، بود. این سیستم‌ عامل در سِرور‌های شرکت‌های بزرگ و در دیتاسنترها استفاده می‌شد. اما امروزه شرکت Red Hat بخاطر توزیع و پشتیبانی نسخه‌ای از لینوکس که به نام همین شرکت است و برخی تکنولوژی‌های مرتبط با دیتاسنترها شناخته می‌شود. این شرکت در سال 1999 و با رشد سریع اینترنت در آن دوره که به "dot-com boom" موسوم است، شناخته شد و در سال مالی گذشته، یعنی تا تاریخ 28 فوریه، 2.92 میلیارد دلار فروش داشت که 259 میلیون دلار آن سود بود. آمارها حاکی از آن است که درآمد این شرکت بین سال‌های مالی 2017 تا 2018 حدود 21 درصد رشد داشته است.

در همین راستا، خانم رومتی در مصاحبه با CNBC گفته که این معامله نباید بعنوان بخشی از برنامه وی برای کسب ریاست شرکت IBM تفسیر شود.

او به CNBC گفته است:

من هنوز جوان هستم و به هیچ‌کجا نخواهم رفت.

شرکت IBM در سال‌های 2020 و 2021 بازپرداخت سهام را متوقف خواهد کرد، اما سود آن را نخواهد بخشید. این توقف یک عمل محتاطانه است که طی آن، شرکت در حدود دو سال به سود نرمال خود دست خواهد یافت.

پروژه‌های اپن سورس یکی از بزرگترین موضوعات در حیطه تکنولوژی در این سال‌ها بوده‌اند. قبل از خریده شدن Red Hat توسط IBM، دو معامله بزرگ امسال عبارتند از: خرید 7.5 میلیارد دلاری گیت هاب توسط شرکت مایکروسافت و خرید مولسافت توسط سیلزفورس به مبلغ 5.5 میلیارد دلار. شرکت مولسافت یک شرکت تولید و تجمیع نرم‌افزارهای کاربردی‌، داده و دستگاه‌های الکترونیکی است. در اوایل ماه جاری هم دو شرکت کلودرا و هورتون ‌ورکس که در حوزه کلان داده‌ها با هم رقابت می‌کردند، در یک معامله به ارزش 5.2 میلیارد دلار با هم ادغام شدند.

وایتهورست و رومتی در مصاحبه‌هایشان با CNBC اتفاق‌نظر داشتند که خریده شدن گیت هاب توسط مایکروسافت، در تصمیم آن‌ها برای ادغام شرکت‌هایشان کاملاً بی اهمیت بوده‌است.

در حالی‌که سال‌ها بود سخن از ادغام شرکت Red Hat با شرکت‌هایی نظیر گوگل به میان می‌آمد، براساس گفته‌های افراد مطلع، این شرکت، هیچ‌گاه مذاکره‌ای با IBM نداشت.

وایتهورست در مصاحبه با CNBC اذعان کرده‌بود:

ما به دنبال چیزی نبودیم.

شرکت IBM درآمدهای اخیر خود را که بسیار کمتر از حد انتظار بود را اعلام کرد که طبق آن، درآمد این شرکت پس از سه‌چهارم رشد در سال گذشته، افت چشمگیری داشته است. پیش از این دوره رشد کوتاه مدت، درآمد این شرکت در یک بازه حدود پنج ساله، بطور تدریجی کاهش یافته بود.

درحال حاضر، این شرکت درحال کار بر روی کسب و کارهای براساس زیرساخت‌های ابری است و تلاش می‌کند به آمازون و مایکروسافت که در این زمینه سرآمد هستند، برسد.

رایانش‌ابری یکی از چهار استراتژی شرکت IBM است. این شرکت در سه ماهه دوم سال، قراردادهایی در زمینه ابری با چند شرکت بیمه منعقد کرده‌ است.

منبع: پلازامگ

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها