استخراج DNA با کیت‌های نانومغناطیسی محققان ایرانی

استخراج DNA با کیت‌های نانومغناطیسی محققان ایرانی

محققان کشور با استفاده از نانوذرات مغناطیسی آهن، کیت‌هایی را عرضه کردند که بدون نیاز به سانتریفیوژ قادر به استخراج mRNA و بازیابی DNA است.

به گزارش ایسنا حسن رهنما، مجری طرح با بیان اینکه این مطالعات با عنوان «ساخت و استفاده از نانوذرات مغناطیسی آهن برای جداسازی و تخلیص مولکول‌های زیستی (اسیدهای نوکلئیک) به منظور ساخت کیت استخراج mRNA و بازیابی DNA از ژل آگارز» اجرایی شده است، گفت: این طرح با حمایت صندوق حمایت از پژوهشگران و فناوران به پایان رسیده است.

وی با اشاره به جزئیات این پروژه، اظهار کرد: در این پروژه استفاده از نانوذرات مغناطیس آهن برای ساخت مجموعه‌ای از کیت‌ها مد نظر قرار گرفت تا در آزمایشگاه‌هایی همچون بیوتکنولوژی و پزشکی کاربرد داشته باشد.

رهنما با بیان اینکه استخراج مولکول‌هایی چون DNA ، RNA و پروتئین توسط این کیت‌ها انجام می‌شود، یادآور شد: استخراج این مولکول‌ها از منابعی همچون بافت گیاهی، بافت انسان و خاک اجرایی شد.

مجری طرح در عین حال افزود: کیت‌هایی برای این منظور در بازار وجود دارد؛ اما این نوع کیت با توجه به سیستم آن و استفاده از نانوذرات متفاوت بوده و دارای برتری‌های فنی مانند عدم نیاز به سانتریفیوژ است.

به گفته وی، در راستای انجام این پروژه 5 اختراع نیز ثبت شده است.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها